آسیب شناسی اشتغال بانوان
آسیب شناسی اشتغال بانوان

زن یکی از چند کلید رازگشای فرهنگ هر قوم و آئین است، تلقی هر نظام و فرهنگ از زن یکی از بهترین شاخص های ارزیابی از آن است. زنان نیمی از افراد جامعه انسانی را تشکیل می‌دهند و در صلاح و فساد آدمیان نقش ویژه دارند. به لحاظ نقش موثری که در تربیت نوع بشر […]

زن یکی از چند کلید رازگشای فرهنگ هر قوم و آئین است، تلقی هر نظام و فرهنگ از زن یکی از بهترین شاخص های ارزیابی از آن است. زنان نیمی از افراد جامعه انسانی را تشکیل می‌دهند و در صلاح و فساد آدمیان نقش ویژه دارند. به لحاظ نقش موثری که در تربیت نوع بشر ایفا می‌کنند، مسائل مربوط به این قشر حائز اهمیت است.

یکی از این مسائل؛ بحث اشتغال زنان و حضور آنان در اجتماع است. خوشبختانه فرهنگ جامعه ما تحت تاثیر دین اسلام بوده و با حضور زن در عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی مخالفت نمی کند و حضور زن را در جامعه تا زمانی که جنسیت آنان مطرح نباشد و ارزش ها و شاخصه های وجودیش مورد تهدید قرار نگیرد بلکه به عنوان یک انسان همگام با سایر افراد جامعه فعالیت کند و حرمتش حفظ گردد مورد توجه قرار داده است.اسلام هیچ کدام از دو جنس را برتری نداده و حقوق مساوی نه مشابه برای زن و مرد قائل است.

اشتغال علاوه بر مزایایی چون؛ افزایش احساس ارزشمندی، خودباوری و اعتماد به نفس در زنان ، افزایش رفاه خانواده و تحقق اهداف توسعه مشکلاتی را نیز به دنبال خواهد داشت که توجه به آن ها خالی از لطف نیست.

در زیر به طور خلاصه به برخی از این مشکلات اشاره می‌شود.

الف: مشکلاتی که فرزندان زنان شاغل با آن ها مواجه خواهند شد:

دور بودن طولانی مدت مادر از فرزند به خصوص در سنین اولیه زندگی، کودک را در مورد مسئله دلبستگی با مشکل مواجه و در نتیجه بی اعتمادی و وابسته شدن به دیگران را برای او به دنبال خواهد داشت از جمله مسائل دیگر می‌توان به تنوع در الگو های تربیتی اشاره کرد که از پیامد های آن؛ ایجاد شخصیت بی ثبات در کودک را می‌توان انتظار داشت همچنین بروز اختلال های رفتاری؛ اختلال سلوک و اختلال نافرمانی مقابله ای، ضعف در مهارت های اجتماعی؛ ضعف در مهارت تصمیم گیری، حل مسئله و مدیریت استرس، رشد نایافتگی هوش هیجانی؛ عدم درک و پاسخ مناسب در برابر هیجانات دیگران و   افت تحصیلی در سنین بالاتر را اشاره نمود.

ب: مشکلاتی که همسران زنان شاغل با آن ها روبه رو خواهند شد

زن مظهر مهر و عطوفت است و وجود زن در منزل گرمی بخش خانواده و باعث تحکیم ستون های خانواده می‌شود طولانی بودن غیبت زن در منزل و به دنبال آن خستگی و پایین آمدن خلق ناشی از کار مداوم و سخت؛ کاهش رسیدگی به امور منزل و همچنین کاهش کیفیت پاسخ ها و واکنش های زن در برابر حقوق (تمکین عام و خاص) همسر خود در طولانی مدت مشکلات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت که از جمله می‌توان به خیانت همسر و طلاق عاطفی اشاره کرد.

ج: مسائلی که خود زنان با آن ها مواجه می‌شوند

این مسائل را می‌توان در دو حیطه مشکلات روحی و جسمی طبقه بندی کرد. قابل ذکر است که اکثر این مشکلات در اثر کار تمام وقت و دشوار بروز خواهد یافت.

مشکلات روحی عبارتند از ؛ استرس ناشی از تداخل نقش ها به دلیل اینکه زن باید چند نقش مادری، همسری، فرزندی و کارمندی را به طور همزمان مدیریت کنند و فشار روحی زیادی را متحمل خواهند شد.زنان از خودباوری و اعتماد به نفس کمتری نسبت به مردان برخوردارند و همچنین به دلیل اینکه تائید شدن از سوی دیگران برای زنان اهمیت ویژه ای دارد در شرایط سخت کاری دچار استرس شدید شده و از لحاظ روحی دچار مشکل می‌شوند همچنین به خاطر اینکه از مصاحبت کمتری با همسر و فرزندان خود برخوردار می‌شوند به مرور زمان و در طولانی مدت به افسردگی دچار می‌گردند. از موارد دیگر نیز می‌توان به اختلال های اضطرابی و وسواس اشاره نمود.

از جمله مشکلات جسمی نیز می‌توان به ناراحتی های قلبی؛به دلیل فشار های روانی، اختلال در دستگاه گوارش؛ کمبود وقت و روی آوردن به غذا های آماده و فیریز شده، یائستگی زود رس، ریزش مو و ایجاد درد در ستون فقرات و کمر اشاره نمو.

بحث و نظر؛

یکی از مسائل هرجامعه رشد و توسعه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آن است که به لحاظ اهمیت و اعتبار خاصی که دارد معمولا در راس کار دولت ها قرار می‌گیرد جامعه انقلابی ما ایران نیز از این امر مستثنی نیست بنابراین جهت دستیابی به این هدف تجهیز افراد جامعه امری ضروری به نظر می‌رسد همچنین از نظر

اندیشمندان جامعه شناسی نیز توسعه هر جامعه متضمن یک سری مبانی، معیار ها و عوامل است و حضور فعالانه زنان و به عبارت دیگر مشارکت اجتماعی سیاسی و اقتصادی آن ها را می‌طلبد و حضور زنان ضرورتی انکار ناپذیر است

با توجه به اهمیت ویژه نقش های متعدد زنان در جامعه لازم است هم از لحاظ فرهنگی و هم از لحاظ اجتماعی اقداماتی صورت گیرد ایجاد بستر مناسب فرهنگی برای اشتغال زنان بر دوش رسانه هاست که با تبعیت نکردن از فرهنگ غرب و مدگرایی می‌تواند نقش بهینه ای در این زمینه ایفا کند. از لحاظ اجتماعی نیز ایجاد فرصت های شغلی پاره وقت و سازگار با روحیه زنان و ایجاد امنیت در محیط کار را می‌توان ذکر کرد.

منبع:ایمنا

نویسنده مقاله:زهره حبیب الهی