آفات شبکه های موبایلی برای مسئولان
آفات شبکه های موبایلی برای مسئولان

شبکه های اجتماعی موبایلی که اخیرا مشتریان زیادی نیز پیدا کرده اند با وجود برخی امتیازات خاص خود، دارای معایب و آسیبهایی نیز هستند که علاوه بر مواردی که به صورت عموم متوجه شهروندان عادی می شود،مسئولان شهر را نیز به صورت اختصاصی تهدید می کنند. شاید مهمترین آفت چنین فضاهایی برای مسئولان دولتی را […]

شبکه های اجتماعی موبایلی که اخیرا مشتریان زیادی نیز پیدا کرده اند با وجود برخی امتیازات خاص خود، دارای معایب و آسیبهایی نیز هستند که علاوه بر مواردی که به صورت عموم متوجه شهروندان عادی می شود،مسئولان شهر را نیز به صورت اختصاصی تهدید می کنند.

شاید مهمترین آفت چنین فضاهایی برای مسئولان دولتی را بتوان ایجاد برخی اشتباهات محاسباتی در تصمیمات،موضع گیری و رویکرد های آنان دانست به طوریکه با ایجاد یک جو مجازی سنگین،مدیران شهری را از آنچه که به عنوان واقعیت در بین عموم مردم جریان دارد غافل کرده و به سمت و سوئی خاص هد ایت می کند.

اگر از این نکته بگذریم که چگونه  برخی مسئولان ارشد شهر ما با وجود تمامی مشغله های کاری وقت دارند تا پاسی از شب در این شبکه های مجازی به گشت و گذار،تخریب یکدیگر و یا بیان عملکرد خود بپردازند، جای این سوال باقی می ماند که چرا در چنین سطح بالایی بر روی مطالب درج شده در چنین فضاهایی حساب باز کرده و در برابر آنها موضع گیری می کنند؟

متاسفانه بارها دیده شده که  دو یا چند مدیر مختلف شهر به جای حل و فصل موضوعات و مشکلات  خود در جلسات دوستانه و خصوصی، این موارد را به میدان شبکه های اجتماعی آورده و زمینه تشدید اختلافات و سوء تفاهم ها را ایجاد می کنند.

مدیران ما نباید فراموش کنند بین آنچه که در چنین فضاهایی در جریان است با واقعیت جامعه و نیاز های مردم فاصله زیادی وجود دارد و ناخودآگاه خود را در مسیر از پیش طراحی شده برخی گروه های اجتماعی قرار ندهند.

جاذبه فعالیت در چنین بستر هایی این روزها آنقدر افزایش پیدا کرده که حتی برخی مسئولان شهر در جلسات مختلف شخصا دست به گوشی شده و با تهیه عکس و خبر، به روز بودن مطالب خود را به رخ دیگران می کشند و در پاره ای موارد زودتر از آنکه منابع رسمی موضوعی را رسانه ای کنند با اعلام آن،اخبار جلسات مهم مربوط به شهر را منتشر می کنند.

فراتر از اینکه شان و جایگاه مسئولان شهر را در حدی بدانیم یا ندانیم که به عنوان یک خبرنگار افتخاری آماتور چنین کارهایی را انجام بدهند، بایستی به این نکته توجه داشت که انتشار بی موقع و غیر کارشناسی شده برخی اخبار ممکن است صدمات سنگین و یا بعضا جبران ناپذیری به منافع شهر وارد کند که در این صورت انتشار دهنده خبر دارای مسئولیتی سنگین خواهد بود.

لازم به ذکر است برخی مسئولان اخیرا در اظهار نظر هایی خواستار تغییرات اساسی در نحوه فعالیت واحد های روابط عمومی و پایگاه های اطلاع رسانی با توجه به گسترش تب استفاده از شبکه های اجتماعی شده اند.