آمادگی شهرداری برای خرید برجهای دو قلوی صفا به قیمت کارشناسی
آمادگی شهرداری برای خرید برجهای دو قلوی صفا به قیمت کارشناسی

پایگاه خبری شهرداری نجف آباد: شهردار نجف آباد گفت: در راستای حمایت از آثار تاریخی شهرستان مذاکرات خوبی با مالکین خصوصی برجهای دو قلوی مسجد صفا در ماههای اخیر صورت گرفته ولی متاسفانه نجومی بودن قیمت اعلام شده از سوی مالکین تاکنون مانع از توافق طرفین در این خصوص شده است. مسعود منتظری شهردار نجف […]

پایگاه خبری شهرداری نجف آباد: شهردار نجف آباد گفت: در راستای حمایت از آثار تاریخی شهرستان مذاکرات خوبی با مالکین خصوصی برجهای دو قلوی مسجد صفا در ماههای اخیر صورت گرفته ولی متاسفانه نجومی بودن قیمت اعلام شده از سوی مالکین تاکنون مانع از توافق طرفین در این خصوص شده است.

مسعود منتظری شهردار نجف آباد در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری شهرداری نجف آباد ضمن اعلام این مطلب خاطر نشان کرد:« با توجه به تعهد اخلاقی و قانونی شهرداری در قبال محل هزینه کرد بودجه های موجود، عملا امکان پرداخت هزینه های نجومی و غیر کارشناسی شده ای که از طرف مالکین اعلام شده وجود ندارد و در صورت توافق طرفین بر سر مبلغ کارشناسی شده،آمادگی پرداخت هزینه و انجام مراحل بعدی مرمت و بهسازی این اثر منحصر به فرد، در مدیریت شهرداری نجف آباد وجود خواهد داشت.»


منتظری در بخش دیگری از سخنان خود نبود موزه مردم شناسی را از معضلات نجف آباد بر شمرد و خاطر نشان کرد:« در ماههای اخیر با همکاری برخی شهروندان،شورای شهر یکی از خانه های قدیمی خریداری و آماده تغییر کاربری جهت راه اندازی موزه ای در شان شهرستان شده است.»
لازم به ذکر است که مالکین برجهای دوقلوی مسجد صفا که تعدادشان نیز طی سالهای اخیر به دلیل تقسیم ارث صاحبان قدیمی افزایش قابل توجهی نیز پیدا کرده با پیگیری هایی حکم تخریب و تغییر کاربری این اثر منحصر به فرد را گرفته اند ولی مقاومت مسئولان و دوستداران میراث تاریخی شهرستان تاکنون مانع از عملی شدن تراژدی دیگری در شهرستان شده است.

آشنایی با برج های دوقلو صفا :
این برج ها در یک خانه متروکه واقع شده و ازنوع برج های بدون کبوتر هستند . مهمترین ویژگی این برج ها نسبت به برج های دیگر … عمده پلان آن است و از دایره به چهارگوش تبدیل شده است . این تغییر پلان در معماری کبوتر خانه ها نمایانگر تحول مهم در امر معماری با تغییر دوره ای می باشد . برج ها از نظر نمای خارجی کاملاً‌ شبیه به یکدیگر هستند و برای استحکام و پایداری بیشتر ، بدنه خارجی بنا با شیب بسیار ملایم از پایه ها بر طرف بالا ساخته شده است و سقفها به صورت …. می باشند که از داخل بیضی شکل هستند . روی هر برج دو برجک استوانه ای بنا گردیده و روی سر هرکدام از این برجک ها ، استوانه های مشبک آجری ساخته شده که معروف به کبوتر رو هستند و جایی است برای تهویه هوا . ورود و خروج کبوتران و روشنایی . لبه های فوقانی برج ها و برجک ها با سه ردیف آجر به صورت مشبک تزئین شده اند . سه ردیف کمربندی گچی دور تا دور به بنا کشیده شده این کمربندها از ورود مار به درون لانه های کبوتران جلوگیری می کند . همچنین از عوامل تزئینی برج ها به شمار می آیند . روی بدنه بنا جای چوب بست ها ، ناروان ها و پنجره های کوچک دیده می شود . طول برج ها ۶۰/۸ مترو عرض آنها ۷۰/۳ متر وارتفاعشان ۵۰/۱۰ مترمی باشد . هر دو برج فاقد پلکان است و برای رسیدن به پشت بام از سه کنج لانه های کبوتران استفاده می شده است .