آموزش و پرورش محیطی امن و آرام برای تعلیم و تربیت یا فعالیت‌‌های سیاسی؟
آموزش و پرورش محیطی امن و آرام برای تعلیم و تربیت یا فعالیت‌‌های سیاسی؟

[box type=”shadow” ]اظهارنظر پنج‌شنبه گذشته وزیر اسبق آموزش و پرورش مبنی بر اینکه «عده‌ای از یک طرف سعی می‌کنند معیشت معلم را تأمین نکنند یا همه توان خود را به کار نگیرند و از آن طرف سعی می‌کنند معلم را تحریک کنند تا در مقابل مجلس و جاهای دیگر تظاهرات کنند تا از معلم استفاده […]

[box type=”shadow” ]اظهارنظر پنج‌شنبه گذشته وزیر اسبق آموزش و پرورش مبنی بر اینکه «عده‌ای از یک طرف سعی می‌کنند معیشت معلم را تأمین نکنند یا همه توان خود را به کار نگیرند و از آن طرف سعی می‌کنند معلم را تحریک کنند تا در مقابل مجلس و جاهای دیگر تظاهرات کنند تا از معلم استفاده ابزاری و سیاسی شود» ابعاد تازه‌تری یافته و به نظر می‌رسد در صورت تأیید پای مراجع امنیتی و اطلاعاتی را نیز به ماجرا باز کند.[/box]

آموزش و پرورش حیاط‌خلوت سیاسی‌کارها نیست

اظهارنظر پنج‌شنبه گذشته وزیر اسبق آموزش و پرورش مبنی بر اینکه «عده‌ای از یک طرف سعی می‌کنند معیشت معلم را تأمین نکنند یا همه توان خود را به کار نگیرند و از آن طرف سعی می‌کنند معلم را تحریک کنند تا در مقابل مجلس و جاهای دیگر تظاهرات کنند تا از معلم استفاده ابزاری و سیاسی شود» ابعاد تازه‌تری یافته و به نظر می‌رسد در صورت تأیید پای مراجع امنیتی و اطلاعاتی را نیز به ماجرا باز کند.

ظرفیت و اثرگذاری جامعه فرهنگیان به اندازه‌ای هست که بسیاری از گروه‌ها و جریان‌های سیاسی فعال را به طمع بهره‌برداری بیندازد اما بین ادعای وجود چنین روندی تا واقعیت آن فاصله است. از طرفی صراحت در اظهار نظر در این مورد، یعنی توجه دادن بخش بزرگی از نیروی اطلاعاتی و انضباطی کشور به این مسئله.  با این وجود تمام این نکات باعث نشد که محمود فرشیدی، وزیر اسبق آموزش و پرورش و دبیرکل کانون تربیت اسلامی در همایش تربیت اسلامی در تقابل با جنگ نرم که پنج‌شنبه گذشته در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، نسبت به وجود جریان خزنده سوءاستفاده کننده از کاستی‌های آموزش و پرورش در جمع صاحب نظران وکارشناسان حوزه تعلیم و تربیت هشدار ندهد.

وی که در حضور تعدادی از نمایندگان مجلس سخن می‌گفت، اظهار داشت: شهیدان رجایی و باهنر در پیدا کردن الگوی مربی تربیتی، امور تربیتی و تربیت معلم تلاش می‌کردند به سمت حاکمیت نظام تربیتی اسلامی پیش برویم و در مقابل عده‌ای مدافع تربیت سکولار بودند و آنها تربیت معلم را تضعیف می‌کردند، پرورشی را حذف کردند و نظام جدید متوسطه را عرضه کردند که هیچ کاری به تربیت اسلامی نداشت.

آموزش و پرورش امری حاکمیتی نیست بلکه امری تصدی‌گری و مصرفی است!
فرشیدی گفت: کسانی که مدافعان تفکر غربی بودند، می‌گفتند آموزش و پرورش امری حاکمیتی نیست بلکه امری تصدی‌گری و مصرفی است اما سند تحول و سیاست‌های ابلاغی به همه این شبهات پاسخ داده است. دبیرکل کانون تربیت اسلامی خاطرنشان کرد: معاونت پرورشی جایگاه قدرتمندی در سند تحول بنیادین دارد و نظام تربیتی اسلام در سند تبیین شده است و به نظر بنده مشکلات آموزش و پرورش راه‌حل دارد و می‌توانیم برای آن طرح آماده کرده و از طریق مجلس و قوه مجریه پیگیری کنیم.

وی افزود: عده‌ای از یک طرف سعی می‌کنند معیشت معلم را تأمین نکنند یا همه توان خود را به کار نگیرند و از آن طرف سعی می‌کنند معلم را تحریک کنند تا در مقابل مجلس و جاهای دیگر تظاهرات کنند تا از معلم استفاده ابزاری و سیاسی شود.  اما ابهام در این اظهارنظر به اندازه‌ای بود که «جوان» با ترتیب گفت‌و‌گو با فرشیدی، خواستار بیان مصادیق این سوءاستفاده سیاسی از جامعه فرهنگیان از زبان وی شد. دبیرکل کانون تربیت اسلامی در توضیح ادعای خود می‌گوید: در آموزش و پرورش دوره اصلاحات روشی جاری بود که طی آن از یک طرف مشکلات مالی معلمان مورد بی‌مهری قرار می‌گرفت و از سوی دیگر همان افرادی که مسئول رسیدگی به همان مسائل بودند، همراه بخشنامه‌های اداری، اطلاعیه‌ها و اعلامیه‌هایی برای ساماندهی اعتراض به نابسامانی‌های معیشتی و رفاهی در آموزش و پرورش در سطح مدارس توزیع می‌کردند، به عبارتی پروژه فشار اقتصادی و تحریک سیاسی را همزمان دنبال می‌کردند.

فرشیدی ادامه می‌دهد: علاوه بر این گروه‌هایی که فرهنگیان را به اعتصاب و اعتراض تشویق می‌کردند، مورد حمایت مسئولان رفع مشکلات فرهنگیان بودند. امروز هم اجرای همین سیاست در آموزش و پرورش احساس می‌شود و با وجود تأکید مقام معظم رهبری، باز دولت توجهی به رفع مشکلات معیشتی معلمان ندارد و در لایحه بودجه ۹۴ طرح و ایده‌ای برای گشایش این مشکلات دیده نمی‌شود. این در حالی است که صندوق ذخیره فرهنگیان با حدود ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه آنطور که باید مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. در صورتی که مشکلات معیشتی کارکنان برخی نهادها و دستگاه‌ها از همین طریق رفع می‌شود اما آموزش و پرورش با وجودی که اولین دستگاهی است که مجوز عرضه سهام این صندوق را از بانک مرکزی دریافت کرده با آزادسازی پذیره نویسی سهام این صندوق برای غیرفرهنگیان به جامعه معلمان اجحاف کرده است.

سیاسی کاری سم مهلک برای آموزش و پرورش
وی تأکید می‌کند: علاوه بر اینکه فاصله حقوق معلمان در قیاس با سایر کارکنان دولت بیشتر شده است، از آن طرف هم احزاب و گروه‌هایی که نوعاً قانونی هم نیستند و رویکرد حزبی و سیاسی دارند با وجودی که رهبر انقلاب سیاسی‌کاری را برای آموزش و پرورش سم مهلک می‌دانند، از سوی مدیران آموزش و پرورش اعتبار‌بخشی می‌شوند و به عنوان مشاور و حتی در پست‌های مدیریتی در قسمت‌های مختلف منصوب می‌شوند.
فرشیدی برخی از تحرکات اخیر مبنی بر دعوت به تعطیلی کلاس‌ها و اعتصاب را به فعالیت چنین گروه‌های منتسب و اظهار می‌کند: در شرایطی که در همین تحصن‌ها، مجامع و اعتراضات، به جای اینکه مشکلات فرهنگیان مطرح شود، بحث رفع حصر از سران فتنه خواسته می‌شود.

دولت وزارتخانه‌های فرهنگی را سهم عده‌ای خاص می‌داند
وزیر آموزش و پرورش دولت نهم خاطرنشان می‌کند: از آن طرف هم معلمان را به تجمع در برابر مجلس و حضور اعتراضی در خیابان‌ها تشویق می‌کنند و در مجامع فرهنگیان از افرادی که نگاه تند حزبی دارند برای سخنرانی دعوت می‌کنند، مثلاً یکی از سخنرانان در یکی از همین نوع همایش‌ها در دانشگاه فرهنگیان ضمن اینکه امام (ره) را مورد بی‌مهری قرار می‌دهد، سعی در اعاده حیثیت از سران فتنه دارد و اتفاقاً در برابر اعتراض حاضران، از سوی مسئولان دانشگاه هم مورد حمایت قرار می‌گیرد.  وی این دست تحرکات را در مقابل دغدغه نظام برای پرهیز از حرکت‌های سیاسی در آموزش و پرورش می‌داند و می‌گوید: به نظر می‌رسد دولت فعلی نیز وزارتخانه‌های فرهنگی را سهمیه افراد خاصی می‌داند که سابقه خوبی در نظام نداشته‌اند.

دبیرکل کانون تربیت اسلامی ادامه می‌دهد: استفاده ابزاری در راستای اهداف حزب و گروهی خاص و سوءاستفاده از مشکلات معیشتی فرهنگیان آدرس غلط دادن و یارگیری جناحی از میان قشر تأثیرگذار معلمان است و به نظر می‌رسد هدف بیشتر ایجاد تشنج و تقابل میان فرهنگیان و نظام است تا رفع مشکلات.

وی تأکید می‌کند: نگرانی‌ها جایی بیشتر می‌شود که افرادی در آموزش و پرورش به کار گرفته می‌شوند که رویکرد تند سیاسی دارند و در سایت‌های شخصی خود مسائلی مطرح می‌کنند که با اساس انقلاب زاویه دارد. در عین حال معاونت پرورشی آموزش و پرورش در پوشش نشریه‌ای با تیراژ بالا و به بهانه رشد سیاسی معلمان و دانش‌آموزان رفع حصر را به بهانه‌های مختلف بیان می‌کند یا روی برگزاری رفراندوم در موضوع بهره‌مندی از فناروی هسته‌ای تأکید می‌کند یا عملکرد قوه قضائیه و مجلس و صدا و سیما را منتشر می‌کند. در حالی که آموزش و پرورش برای رشد، نیاز به محیطی امن و آرام دارد و نیازی نیست این مسائل به آموزش و پرورش کشیده شوند.

وی نگرانی خود را به حق می‌داند و می‌افزاید: جریان‌های سیاسی رویکردهای متفاوتی دارند و اگر حرکت بدون شناسنامه‌ای شروع شود نمی‌شود آن را کنترل کرد و معلوم نیست تا کجا ادامه پیدا می‌کند. رقابت‌های سیاسی نباید به مدرسه کشیده شود و از معصومیت و صمیمیت دانش‌آموز و معلم سوءاستفاده شود.

گفتنی است پیش از این، روزنامه «جوان» نیز ارتباط ناخوانایی بین استخدام مربیان پیش‌دبستانی و برگزاری تحصن و اعتراض متقاضیان استخدام در گوشه و کنار را طی گزارشی بررسی کرده بود.