ابوترابی: اظهارات مطهری سندیت ندارد
ابوترابی: اظهارات مطهری سندیت ندارد

بولتن نیوز: نماینده نجف آباد معتقد است دستگاه قضائی در برخورد با جرائم مستقل است و اعمال نفوذ و فشار بر آن جایگاهی ندارد. ابوالفضل ابوترابی در گفتگو با خبرنگار بولتن نیوز تاکید کرد: قوه قضائیه و شخص رئیس قوه در قبال فتنه گران خوب عمل کرده و کارنامه قابل قبولی در این زمینه دارد. […]

بولتن نیوز: نماینده نجف آباد معتقد است دستگاه قضائی در برخورد با جرائم مستقل است و اعمال نفوذ و فشار بر آن جایگاهی ندارد.

ابوالفضل ابوترابی در گفتگو با خبرنگار بولتن نیوز تاکید کرد: قوه قضائیه و شخص رئیس قوه در قبال فتنه گران خوب عمل کرده و کارنامه قابل قبولی در این زمینه دارد.

وی با بیان اینکه برای محکومیت یک مجرم حداقل هفت قاضی نظر می دهند، گفت:بازپرس یا دادیار، دادیار اظهار نظر، نظارت کلی دادستان و قاضی دادگاه در مرحله اول به جرم یک متهم رسیدگی می کنند. وقتیکه رای دادگاه صادر شد این رای قابل اعتراض است که در دادگاه تجدید نظر ۲ یا سه قاضی اظهار نظر می کنند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس تاکید کرد:‌امکان ندارد که همه این هفت قاضی تحت تاثیر قرار گیرند چرا که این قضات متاثر از نظر رئیس قوه قضائیه و یا دستگاه قضائی نیستند و مستقل عمل می کنند.

ابوترابی افزود:اظهارات مطهری در خصوص عملکرد قوه قضائیه در برابر فتنه گران سندیت ندارد چرا که برای رسیدگی به جرائم فتنه گران حداقل هفت قاضی درگیر یک پرونده می شوند.

مطهری در بخشی از نطق میان دستور خود در صحن مجلس اینگونه اظهار نظر کرد:

جای تاسف است که پس از گذشت ۴ سال از آن ماجرا هنوز مسئله فتنه حل نشده و ورد زبان‌هاست. بهتر است رئیس قوه قضائیه به جای شعار دادن درباره فتنه به حل آن بپردازند و حل آن نیز مستلزم وجود یک قوه قضائیه مستقل است. نه قوه‌ای که از این نهاد و آن دفتر و از دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی تاثیر بپذیرد.

قوه قضائیه مستقل، قوه‌ای است که بتواند همه مقامات کشور را بدون استثنا در موارد لازم به دادگاه بکشاند و حکم عادلانه در مورد آن صادر کند. این در حالی است که قوه قضائیه ما به عنوان مثال پس از گذشت بیش از ۴ سال هنوز نتوانسته است تکلیف معاون اول رئیس‌جمهور سابق را در پرونده بیمه‌ای ایران مشخص کند.

این راه حل که آقایان موسوی و کروبی باید توبه و عذرخواهی کنند تا مسئله تمام شود به نتیجه نمی‌رسد. چون آنها اگرچه ممکن است به برخی خطاهای خود اعتراف کنند، اما مجرم اصلی را طرف اصلی می‌دانند. توبه و عذرخواهی با اختیار و میل قلبی معنی پیدا می‌کند.

بارها گفته‌ام که اگر قرار بر گذشت طرفین از تخلفات یکدیگر نیست تنها راه پایان دادن به فتنه سال ۸۸ و محاکمه علنی و همزمان آقایان موسوی، کروبی و احمدی‌نژاد است. بدون آنکه اتهامات آنها را در یک حد بدانند تا زمانی که یک طرف قضیه حق سخن گفتن و دفاع از خود نداشته باشد و طرف دیگر هر چه می‌خواهد اتهام می‌زند و تحقیر می‌کند این بحران حل نخواهد شد.

این سه نفر که هیزم فتنه را آورد و دو نفر دیگر آن را شعله‌ور کردند محاکمه علنی کنید تا حقیقت ماجرا برای مردم آشکار شود. آنگاه هر حکمی صادر شود کسی اعتراض نخواهد داشت.

مطهری اضافه کرد: حصر خانگی طولانی مدت بدون محاکمه توجیه قانونی و شرعی ندارد.

احکام سخت‌گیرانه زندانیان سیاسی سال ۸۸ نیز مطلب دیگری است که قوه قضائیه در مورد آن باید پاسخگو باشد. آیا این احکام توسط قضات عادل و مستقل صادر شده است یا قضاتی که تحت فرمان بازجویان و عناصر اطلاعاتی بوده‌اند. بسیاری از این احکام در دوره مدیریت قبلی قوه قضائیه و در فضای افراطی سال ۸۸ صادر شده است لذا نیاز به بازبینی دارد.

رئیس قوه قضائیه پاسخ دهد که مثلا جرم آقایان مصطفی تاجزاده و بهزاد نبوی غیر از انتقاد به نظام چه بوده است. این در حالی است که امام علی (ع) خوارج را تا زمانی که دست به سلاح نبرده بودند آزاد گذاشت و حتی حقوق آنها را از بیت‌المال قطع نکرد