اتمام فاضلاب نجف آباد، ۵۰۰ میلیارد آب می خورد
اتمام فاضلاب نجف آباد، ۵۰۰ میلیارد آب می خورد
پایگاه خبری شهرداری: مدیر آبفای شهرستان گفت: تاکنون 260 کیلومتر از شبکه جمع آوری فاضلاب شهر نجف آباد، لوله گذاری شده و اجرای دو سوم باقیمانده این شبکه که حدود 500کیلومتر است، با قیمت های فعلی به حدود 500 میلیارد تومان هزینه نیاز دارد.

اتمام فاضلاب نجف آباد، ۵۰۰ میلیارد آب می خورد

پایگاه خبری شهرداری: مدیر آبفای شهرستان گفت: تاکنون ۲۶۰ کیلومتر از شبکه جمع آوری فاضلاب شهر نجف آباد، لوله گذاری شده و اجرای دو سوم باقیمانده این شبکه که حدود ۵۰۰کیلومتر است، با قیمت های فعلی به حدود ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه نیاز دارد.

جواد کاظمی در نشست مشترک با فرماندار، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر نجف آباد با اعلام این مطلب افزود: تصفیه خانه فعلی نجف آباد، ظرفیت تولید ۱۰۰ لیتر در ثانیه پساب دارد که از این میزان در حال حاضر با واگذاری ۱۵ هزار انشعاب، تنها ۳۰ لیتر در ثانیه پساب تولید می شود.

کاظمی از آماده واگذاری بودن حدود ۱۷۰۰ انشعاب در مرکز شهر و ۱۶۰۰ انشعاب در یزدانشهر سخن گفت و اظهار داشت: یکی از مهم ترین راهکارهای کاهش فشار اقتصادی به شهروندان در قالب فروش انشعاب فاضلاب، فروش مازاد پساب به صنایعی مانند ذوب آهن است.

محمد مغزی شهردار نجف آباد نیز در این جلسه که به میزبانی شورای شهر برگزار شد، بر ترمیم سریع تر و با کیفیت تر ترانشه های فاضلاب در کنار کیفیت پساب تولیدی تاکید کرد.

 

چرایی توقف فاضلاب نجف آباد

نجف آباد نیوز:حدود چهار سال پیش که اجرای شبکه فاضلاب نجف آباد با الگویی جدید پس از حدود ۱۷ سال توقف دوباره احیا شد، قرار بود این پروژه ظرف سه تا پنج سال به اتمام برسد. اشتراک فاضلاب در این طرح، ابتدا اختیاری بود و در ادامه در شب انتخابات مجلس اختیاری شد که همین موضوع روند اجرای کار را بسیار کند و حتی در برخی نقاط متوقف کرده است. چندی پیش هم موضوع مشارکت ذوب آهن در این طرح مطرح شد که به دلیل مخالفت برخی مسئولان شهرستان، این موضوع منتفی شده است.

ذوب آهن پیشنهاد کرده بود میزان مشخصی از پساب نجف آباد را مطابق قیمت اعلامی آبفا بخرد ولی بعضی مسئولان ارشد شهرستان خواستار اضافه شدن متمم هایی مانند کمک ذوب آهن به ریل باس نجف آباد و تامین آهن برخی پروژه ها شده و جلوی انعقاد این قرارداد را گرفتند.

این مسئولان اعتقاد دارند اگر ذوب آهن، پساب را خریده بود، با توجه به تورم شدید این چند سال، با پول پرداختی این شرکت، گره ای از فاضلاب نجف آباد باز نمی شد. این در حالی است که می شد به محض دریافت پول از ذوب آهن، اقلامی مانند لوله های شبکه را خرید و ذخیره کرد تا هم پروژه پیش برود و هم از اعمال فشار زیاد به شهروندان جلوگیری شود.

در این طرح قرار بود شهرداری در ازای خسارت های وارده به زیرساخت های شهری، ۱۲۰ لیتر در ثانیه پساب فاضلاب را به مدت ۳۰ سال استفاده کند ولی چندین سال است به دلیل  سوء مدیریت برخی مسئولان ارشد شهرستان، حجم پساب تولیدی در حوالی ۳۰ لیتر نوسان داشته است.

جواد کاظمی آبفای نجف آباد

جواد کاظمی آبفای نجف آباد

اتمام فاضلاب نجف آباد، ۵۰۰ میلیارد آب می خورد