اتوبوسرانی ۳۱ ساله نجف آباد؛ افتتاح با منابع قرض الحسنه و کرایه ۱ تومانی
اتوبوسرانی ۳۱ ساله نجف آباد؛ افتتاح با منابع قرض الحسنه و کرایه ۱ تومانی

پیش کسوت سازمان اتوبوسرانی نجف آباد گفت: سازمان اتوبوسرانی نجف آباد و حومه رسما کار خود را از اواخر آذر ماه سال ۶۳ با سرمایه گذاری عده ای از خیرین سپرده گذار در صندوق قرض الحسنه امام حسین این شهر به عنوان “موسسه خیریه نجف اشرف” در قالب فعالیت ۱۰ دستگاه اتوبوس و شانزده مینی […]

پیش کسوت سازمان اتوبوسرانی نجف آباد گفت: سازمان اتوبوسرانی نجف آباد و حومه رسما کار خود را از اواخر آذر ماه سال ۶۳ با سرمایه گذاری عده ای از خیرین سپرده گذار در صندوق قرض الحسنه امام حسین این شهر به عنوان “موسسه خیریه نجف اشرف” در قالب فعالیت ۱۰ دستگاه اتوبوس و شانزده مینی بوس در دو ایستگاه اصلی و کرایه هر کورس یک تومان آغاز کرده است.
محمد رضا کرداریان که پنج سال ابتدایی راه اندازی این مجموعه را به عنوان راننده مینی بوس و حدود ۲۵ سال دیگر را نیز در جایگاه هایی مانند معاونت بهره برداری و سرپرست خطوط سازمان ارائه خدمت کرده در خصوص اولین روز فعالیت اتوبوس ها و مینی بوس ها در نجف آباد می گوید:« به دنبال خرید این تعداد وسیله نقلیه از محل منابع قرض الحسنه و استقرار آنها در باغملی طی یکی از آخرین جمعه های آذر ۶۳ به منظور رونمایی و افتتاح رسمی خطوط مسافربری، مرحوم آیت اله شیخ عباس ایزدی امام جمعه سابق نجف آباد در سخنانی به معرفی این خدمت جدید پرداخت و خواستار استفاده شهروندان از خدمات ارائه شده گردید.»
کرداریان همچنین مینی بوس ها را مخصوص خطوط داخل شهر و اتوبوس ها را ویژه ارائه خدمات به مناطق اطراف همچون امیر آباد،یزدانشهر و ویلاشهر دانست و بیان داشت:« با وجود تعیین کرایه ثابت ۱ تومانی ارزان برای تمامی خطوط، در شروع به دلیل جدید بودن چنین خدمتی، با مشکلات خاصی رو به رو بودیم به طوریکه خود بنده که با همراهی یک راننده دیگر یکی از مینی بوس ها را تحویل گرفته بودیم، در یک کاسه پول خرد دریافت و همزمان در کاسه ای دیگر با نقل از مسافران پذیرایی می کردیم ولی در نهایت بعضی زنان سالخورده با دادن یک تخم مرغ خانگی کرایه خود را پرداخت می کردند.»
این پیش کسوت حوزه اتوبوسرانی افزود:« در کنار اصطکاک های شغلی که بعضا با رانندگان تاکسی پیدا می کردیم،عیور و مرور با اتوبوس های یازده متری در خیابان ها،معابر فرعی و در مواردی کوچه باغهایی که بین چهار تا پنج متر بیشتر عرض نداشتند هم مشکلات خاص خود را داشت و برای حرکت از دو ایستگاه اصلی که یکی از پشت مسجد جامع فعلی به مقصد غرب و دیگری در برابر بانک مسکن باغملی به سمت شرق شهر مسافر سوار می کردند، هر راننده بین بیست تا ۳۰ دقیقه منتظر می ماند و در آن مقطع برنامه خاصی برای حرکت اتوبوسها و مینی بوسها وجود نداشت.»

اعلام مسیر حرکت اتوبوسها و مینی بوسها در سطح شهر با استفاده از بلندگو دیگر ویژگی سالهای اولیه ارائه این خدمت است که کرداریان با بیان آن خاطر نشان کرد:« به دلیل مسائل مالی، موسسه خیریه نجف اشرف ناوگان موجود را در اواخر سال ۶۶ رسما به شهرداری تحویل داد که این امر به افتتاح رسمی سازمانی به نام اتوبوسرانی در نجف آباد منجر گردید.»

ثبت ۱۵ هزار تصادف در دوران مسئولیت ۸ مدیر عامل اتوبوسرانی
کرداریان که اطلاعات مهمی از تاریخچه این سازمان را در دفتری به قدمت نزدیک به سی سال ثبت کرده پیرامون برخی آمار جالب دوران فعالیت این مجموعه می گوید:«در طول نزدیک به سی و یک سال فعالیت سازمان که با تغییر ۸ مدیر عامل همراه بوده، شاهد ثبت بیش از ۱۵ هزار تصادف بوده ایم که از این تعداد ۴ هزار فقره به صورت جرحی بوده و در ۳۷ مورد نیز سازمان طی حوادث منجر به فوت عابرین پیاده،دیه کامل یک انسان را با خانواده متوفی پرداخت کرده است.»
اشاره به فعالیت مقطعی نزدیک به ۹۰۰ راننده در سازمان با سابقه کار چند ماه تا چندین سال، فوت ۳۵ نفر از رانندگان سابق مجموعه و بازنشستگی حدود ۸۰ نفر از این افراد زحمتکش با سابقه کار بیش از بیست سال دیگر آمار قابل توجه تاریخچه سازمان اتوبوسرانی بود که این پیش کسوت با بیان آنها افزود:« به دنبال سه سال مدیریت ناوگان موجود توسط تعدادی از سپرده گذاران صندوق قرض الحسنه امام حسین نجف آباد که بخش عمده آن را سرهنگ رنجبر ریاست شهربانی سابق بر عهده داشت، سازمان به ترتیب شاهد مدیریت افرادی همچون مرتضی صادقی،بهرام زالکیان،اکبر بهارلو،محمد مغزی (قائم مقام فعلی شهرداری)،محمد علی کیانی،مهرداد رحمتی و مصطفی سوری مدیر عامل فعلی بوده است.»
تشکر ویژه از کلیه رانندگان زحمتکش و مدیران عامل سابق به ویژه مرتضی صادقی و محمد مغزی دو مدیر بومی مجموعه و اجر نهادن تلاش های سوری مدیر عامل سازمان حمل و نقل و خدمات بار و مسافر شهرداری دیگر مطلبی بود که معاون بهره برداری سازمان با بیان آن اظهار داشت:« در بیش از سه دهه گذشته نزدیک به ۲۰۰ اتوبوس خریداری شده که در بین آنها ۹ دستگاه اهدایی دفتر مقام معظم رهبری در سفرشان به نجف آباد نیز دیده می شود ولی به مرور شاهد از رده خارج شده تعدادی از آنها بوده ایم به طوریکه در حال حاضر ۱۱۰ اتوبوس در بیست و پنج خط مشغول خدمات رسانی به شهروندان هستند.»
لازم به ذکر است که در هفت سال اخیر به دلیل عدم اختصاص تسهیلات دولتی،امکان نوسازی مطلوب در ناوگان اتوبوسرانی نجف آباد فراهم نشده که این امر علاوه بر افزایش چشمگیر هزینه های جاری ناوگان موجود و تشدید معضلی به نام آلودگی هوا،کیفیت خدمات رسانی به شهروندان را نیز تا حدودی خدشه دار کرده است.

منبع خبر:najafabad.ir