احکام تلفنی در حد حکم کتبی اعتبار دارند
احکام تلفنی در حد حکم کتبی اعتبار دارند
ایمنا: دادستان نجف‌آباد گفت: در آیین‌نامه‌های جدید برای صدور احکام قضایی به صورت تلفنی نیز جایگاه قانونی لازم دیده شده و در پاره‌ای موارد خاص ضابطین قضایی بدون داشتن حکم قضایی چاپی امکان ورود به اماکن یا دستگیری متخلفان را خواهند داشت.

احکام تلفنی در حد حکم کتبی اعتبار دارند

ایمنا: دادستان نجف‌ آباد گفت: در آیین‌نامه‌های جدید برای صدور احکام قضایی به صورت تلفنی نیز جایگاه قانونی لازم دیده شده و در پاره‌ای موارد خاص ضابطین قضایی بدون داشتن حکم قضایی چاپی امکان ورود به اماکن یا دستگیری متخلفان را خواهند داشت.

محمد‌رضا توکلی با اعلام این خبر افزود: تا قبل از تغییرات آیین‌نامه‌ای نیز استفاده از دستورات تلفنی متداول بود چون در بسیاری از موارد اگر بخواهیم معطل صدور دستور کتبی و طی شدن مراحل اداری باشیم، مجرمان چند قدم جلوتر از نیروی انتظامی و دستگاه قضایی حرکت کرده و علاوه بر از بین بردن مدارک، امکان فرار نیز خواهند داشت.

توکلی از نیروی انتظامی به عنوان ضابط عام و مجموعه‌هایی مانند سپاه و اطلاعات به عنوان ضابط خاص دستگاه قضایی نام برد و افزود: متاسفانه در برخی موارد به دلیل بی‌اطلاعی شهروندان از معتبر بودن احکام تلفنی، شاهد مقاومت در برابر ماموران انتظامی و حتی برخوردهای نامناسب با این عزیزان هستیم. تامین امنیت روز و شب ندارد و ضابطین ممکن است هر ساعتی از شبانه‌روز با دادستان یا دادیار جانشین تماس گرفته و تلفنی حکم ورود به اماکن یا دستگیری متهمان را اخذ کنند.

دادستان نجف‌آباد اعلام کرد: پرونده‌های قاچاق کالا و ارز، تخریب تصرف‌های صورت گرفته در اراضی ملی و دولتی یا تجاوز به حریم خطوط انتقال برق و گاز از جمله مصادیق استفاده از احکام تلفنی محسوب می‌‌شوند.

توکلی از فعال شدن یک شعبه دادگاه خانواده و یک شعبه کیفری در دادگستری شهرستان طی یک سال اخیر خبر داد و افزود: تا قبل از این کار ماهیانه نزدیک به چهارصد پرونده به این شعبه ارجاع داده می‌شد و زمان رسیدگی به هشت تا ده ماه افزایش پیدا کرده بود ولی در حال حاضر این زمان به مرز دو ماه رسیده است.

وی همچنین از نصف شدن نهصد پرونده جمع شده در دادگاه خانواده شهرستان ظرف یک سال اخیر سخن گفت و اظهار داشت: اگر تمامی شهروندان از سامانه الکترونیک ثنا در موضوع ابلاغ‌ها و صدور احکام استفاده کنند، می‌توان زمان رسیدگی به پرونده‌ها را حتی تا کمتر از یک ماه نیز کاهش داد ولی متاسفانه در حال حاضر بخش قابل توجهی از ابلاغ‌ها هنوز به صورت دستی انجام می‌شوند.

دادستان در پایان از کاهش مشکلات خانواده زندانیان به عنوان یکی از مهم‌ترین مزایای فعال شدن زندان نجف‌آباد یاد کرد و اعلام داشت: در کنار توجه ویژه به آموزش زندانیان در موضوع اشتغال و فعالیت انجمن حمایت از زندانیان در قالب برنامه‌هایی مانند گلریزان، توجه خاصی نیز به محکومان مهریه شده و درخواست‌های موسوم به اعسار یا ناتوانی در پرداخت مهریه، خارج از نوبت رسیدگی می‌شوند.

نجف آباد نیوز