اختراع دانشجوی واحد نجف‌آباد؛ رقیب کلر در تصفیه آب و فاضلاب
اختراع دانشجوی واحد نجف‌آباد؛ رقیب کلر در تصفیه آب و فاضلاب

خبرگزاری آنا:دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد توانست با اختراع سنتز نانو ذرات فرات سدیم به روش پلاسما محلولی با جریان متناوب، مقام هشتم ششمین جشنواره اختراعات و ابتکارات رویش کوهرنگ را از آن خود کند.  سینا صمیمی مخترع این نانوذرات  درباره اختراع خود می‌گوید: «این محصول یک ماده شیمی سبز (دوست‌دار محیط زیست) […]

خبرگزاری آنا:دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد توانست با اختراع سنتز نانو ذرات فرات سدیم به روش پلاسما محلولی با جریان متناوب، مقام هشتم ششمین جشنواره اختراعات و ابتکارات رویش کوهرنگ را از آن خود کند.

 سینا صمیمی مخترع این نانوذرات  درباره اختراع خود می‌گوید: «این محصول یک ماده شیمی سبز (دوست‌دار محیط زیست) با محصولات جانبی غیرسمی است که در تصفیه آب و فاضلاب‌های صنعتی و انسانی استفاده می‌شود و امیدوارم در آینده‌ای نزدیک جایگزین کلر در تصفیه آب شرب شود.»

دانشجوی واحد نجف‌آباد افزود: «در کشورهای جهان سوم بیشتر از کلر در تصفیه آب و فاضلاب استفاده می‌شود که ثابت شده است این موضوع باعث بیماری‌های پوستی، مشکلات کبد و کلیه‌ای و برخی از سرطان‌ها می‌شود. تولید این ماده اکنون در انحصار سه کمپانی چینی و کره‌ای است و در ایران برای نخستین بار است که تولید می‌شود.»

وی درباره نمونه خارجی این محصول اظهار می‌کند: «این محصول در گذشته از سوی یکی از کمپانی‌ها معروف تولید مواد شیمیایی جهان با قیمت پایه ۳۰۰ هزارتومان به ازای هر گرم ماده جداسازی و خشک شده تولید می‌شد اما از سه سال گذشته تولید آن متوقف شده است. قیمت محلول فرات سدیم بسیار پایین‌تر از قیمت ذرات جداسازی و خشک شده آن است و اکنون در حال کار با محلول این ماده در تصفیه آب و فاضلاب‌های مختلف هستیم.»

این مخترع خاطرنشان می‌کند: «روش به کار گرفته شده در تولید فرات سدیم در این ثبت اختراع، یک روش ابداعی و جدید است که برای اولین‌بار در دنیا برای تولید این ماده به کار گرفته شده است و باعث افزایش سرعت و راندمان تولید این ماده به بیش از ۶ برابر نسبت به سایر روش‌های تولید فرات سدیم می‌شود. قیمت پایین این محصول از دیگر ویژگی‌های آن است.»

صمیمی با ابراز امیدواری از تولید این محصول منحصر به فرد و بومی معتقد است که برای بی‌نیاز کردن کشور را از واردات پر هزینه این محصول نیاز به حمایت مسئولان دارند.