کارگر ساده ای که قطب تولید لوازم زنبورداری شد+ تصویر
کارگر ساده ای که قطب تولید لوازم زنبورداری شد+ تصویر
حدود دوازده سال پیش کارخانه ای که علیرضا کارگر ساده آن بود، ورشکست و او هم مثل خیلی‌ها بیکار شد ولی امروز این جوان سی و شش ساله به کمک همسرش و بدون دریافت تسهیلات دولتی برای حداقل سی نفر ایجاد اشتغال کرده و با تولید بیش از ۳۴محصول مختلف به یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولید لوازم زنبورداری ایران تبدیل شده است.

کارگر ساده ای که قطب تولید لوازم زنبورداری شد+ تصویر

حدود دوازده سال پیش کارخانه ای که علیرضا کارگر ساده آن بود، ورشکست و او هم مثل خیلی‌ها بیکار شد ولی امروز این جوان سی و شش ساله به کمک همسرش و بدون دریافت تسهیلات دولتی برای حداقل سی نفر ایجاد اشتغال کرده و با تولید بیش از ۳۴محصول مختلف به یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولید لوازم زنبورداری ایران تبدیل شده است.

علیرضا صالحی که درس را تا راهنمایی ادامه داده، تا قبل از ازدواج کار زنبورداری را کنار دایی‌اش حسن سلیمانی ادامه می‌داد ولی بعد از متاهل شدن امکان ادامه این کار را به دلیل شرایط خاص‌اش پیدا نکرد و از سال هشتاد کارش را به عنوان کارگری ساده در یک کارخانه کاشی و سرامیک شروع کرد.

تولید لوازم زنبورداری

علیرضا صالحی

 

از سه سال بعد نیز به پیشنهاد دایی‌هایش حسن و حسین که از شناخته شده‌ترین فعالین صنعت زنبورداری ایران هستند، کار ساخت «دودی» یکی از ساده‌ترین ابزار این شغل را با کمک همسرش در اوقات فراغت از کارخانه شروع کرد. روندی که تا سال۸۵ ادامه داشت.

علیرضا صالحی می‌گوید: کارخانه نصف روز وقتم را می‌گرفت و بقیه‌اش را در گوشه‌ای از خانه مشغول ساخت دودی می‌شدیم. با همسرم سوار بر پیکان وانت در شهر می‌چرخیدیم و حلب‌های خالی را به عنوان ماده اولیه تولید جمع می‌کردیم. کارخانه که تعطیل شد، به پیشنهاد دایی‌ها ساخت قطعات دیگری مثل کفی زیر و رو در کندو را هم شروع کردیم.

صالحی ادامه می‌دهد: به تدریج کارمان را با تولید صافی و گاهی اوقات هم سطح زباله گسترش داده و سوله‌ای کوچک جفت و جور کردم. در طول پنج سال میزان و تنوع تولیدات‌مان به حدی افزایش پیدا کرد که با مشکل کمبود فضا مواجه شدیم. زمینی ۱۶۰۰متر مربعی خریدم و سوله فعلی را با اضافه کردن چندین دستگاه جدید راه انداختیم.

علیرضا که یک دختر و دو پسر دارد، از دلیل نامگذاری این تولیدی به نام «گل مریم» می‌گوید: اسم خاصی نداشتیم تا موقع طراحی اولین کارت ویزیت‌مان، طراح از اسم مجموعه پرسید. فی‌البداهه اسم اولین فرزندم به ذهنم آمد و گفتم بنویس گل مریم.

 

برکت گرانی دلار

صالحی در ادامه از همسرش فاطمه سلمان به عنوان یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت و رسیدنش به این موقعیت نام برده و می گوید: فوق دیپلم روانشناسی دارد ولی از روز اول در همه شرایط همراهم بوده؛ از موقعی که همزمان با کار در کارگاه با وانت کار توزیع تولیدات‌مان را انجام می‌داد تا الآن که حسابداری مجموعه و نظارت بر تولید و فروش را عهده‌دار است.

این کارآفرین جوان اضافه می‌کند: در ابتدای کارمان با مشکلی به نام واردات گسترده و ارزان تولیدات مشابه از کشورهایی مانند چین و ترکیه مواجه بودیم ولی خوشبختانه طی سال‌های اخیر با گران شدن ارز، واردات در این بخش تا حدود زیادی فاقد صرفه اقتصادی شده و توانسته‌ایم با تولید بیشتر و سود کمتر سهم قابل توجهی از بازار را به خودمان اختصاص دهیم.

صالحی همچنین با اشاره به تجربیاتش در شغل زنبورداری اظهار می‌دارد: حدود شصت درصد تولیدات‌مان را از روی نمونه‌های خارجی الگو‌برداری کرده‌ایم ولی در جزئیات آن‌ها متناسب با شرایط خاص زنبورداری ایران و بازخوردهایی که از زنبوردارها گرفته‌‌ایم، تغییراتی داده‌ایم. چیزی را با کمترین هزینه ممکن تولید می‌کنیم که به درد زنبوردار بخورد.

قطعاتی که برای اولین‌بار در این مجموعه تولید می‌شوند، حداقل دو تا سه ماه توسط تعدادی از زنبورداران به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار گرفته و بعد از انعکاس نقاط قوت و ضعف آن‌ها و اصلاح ایرادات گزارش شده، کار وارد مرحله تولید انبوه می‌شود.

از جمله تولیدات جدید این مجموعه در سال‌های اخیر، می‌توان به قاب‌های پلاستیکی اشاره کرد که به دلیل استحکام بیشتر و قیمت کمتر در مقایسه با نوع چوبی با استقبال خوب زنبورداران نیز مواجه شده ولی در سال جاری به دلیل افزایش قیمت مواد بازیافتی از کیلویی ۱۲۰۰تومان به بیش از ۴۳۰۰تومان این اقبال تا حدودی کم‌رنگ شده است.

 

کار و کسب خانوادگی/ جا کم داریم

بیشتر اعضای خانواده علیرضا صالحی و همسرش به گونه‌ای درگیر این کار شده‌اند؛ از برادر و پدر و مادر علیرضا گرفته تا خواهر و برادر همسرش که هر کدام در خانه یا مجموعه‌هایی مستقل لوازمی مانند لباس، کلاه، دریچه پرواز، دستکش، گرده‌گیر و موم‌دوز را تولید می‌کنند.

بخشی از این تولیدات برای فروش به این کارگاه و قسمتی نیز به صورت مستقیم به فروشگاه‌های سطح شهر یا دیگر نقاط کشور انتقال داده می‌شوند. این شکل از تولید شرایطی را ایجاد کرده که بیشتر زنبورداران کشور مجبور هستند برای فروش موم، عسل یا دیگر تولیدات خود و خرید لوازم مورد نیازشان حداقل سالی یک‌بار به نجف‌آباد مراجعه کنند.

علیرضا صالحی اضافه می‌کند: به خاطر کمبود فضا و نداشتن برق ۳فاز مستقل، چندین زیرمجموعه مثل کارگاه پرس، تولید دودی، ساخت دریچه و دستگاه تراش را خارج از سوله مرکزی فعال کرده یا در مورد برخی نیز امکان راه‌اندازی تجهیزات را پیدا نکرده‌ایم. همین موضوع بازدهی کارمان را حدود بیست درصد کاهش داده و دست‌مان برای تولید و اشتغال بیشتر را به نوعی بسته است.

صالحی در پایان ضمن تشکر از جهاد کشاورزی شهرستان برای کمک به صدور مجوزهای ساخت سوله فعلی اضافه می‌کند: بیشترین کمکی که از مسئولان انتظار داریم، کمک برای صدور مجوزات قانونی طرح توسعه کارگاه است. کنار مجموعه فعلی زمین مناسب هم تهیه کرده‌ایم و امکان توسعه تا ۱۰هزار متر مربع و تجمیع واحد‌های پراکنده‌مان نیز وجود دارد ولی هزینه پروانه ساخت و ساز به قدری بالاست که تا حالا امکان ورود به این عرصه فراهم نشده است.

این کارگاه در غرب نجف‌آباد و محدوده موسوم به صالح‌آباد فعال است و طبق قوانین موجود، پروانه‌های ساختمانی آن با تعرفه شهری محاسبه می‌شود. البته در شهرک‌های صنعتی اطراف که از معافیت‌های خاص در این خصوص برخوردار هستند، زمینی برای این کار باقی نمانده یا قیمت‌ها به حدی بالا است که اجرای طرح توسعه را فاقد صرفه اقتصادی کرده است.

با وجود شرایط اقتصادی موجود، بسیاری از تولید‌کنندگان کوچک و بزرگ با مدیریت بهتر و تلاش شبانه‌روزی چرخ تولیدشان به خوبی می‌چرخد و در این میان مسئولان هم می‌توانند با رفع موانع کسب و کار زمینه گسترش تولیدات و میزان اشتغال‌زایی آن‌ها را فراهم کنند.

 

 

معرفی محصولات گل مریم

این شرکت که در انتهای غربی خیابان شریعتی نجف‌آباد، بعد از گلستان شهداء صالح‌آباد، کوی سبک سقف واقع شده، محصولات متنوعی در حوزه صنعت زنبورداری تولید می‌کند و علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن‌های ۰۹۱۳۲۳۳۷۹۵۶،۰۹۱۳۹۳۰۳۲۸۹ و ۰۳۱۴۲۴۹۳۱۳۳ تماس بگیرند.

انواع استراکتورهای ۴ و۸ قاب به همراه نوع ۱۲قاب برقی،دودی، موم‌دوز سربرنجی و ساده، موم‌ریز، برس چوبی و پلاستیکی، تخته موم‌دوز، اهرم سیاه و سفید، تله گرده‌گیر، قفسه ملکه، دریچه پرواز، کلاه دوسیم، کلاه حصیری، لباس فضایی، لباس فضایی گرد، دستکش چرمی و پلاستیکی، چنگال، خرک چهار پایه، خرک‌های مخزنی یک‌طرفه و دو‌طرفه، صافی عسل، گرمکن دو‌جدارهو شیر صافی از جمله اقلام تولیدی یا توزیعی این مجموعه هستند.

تصاویر مربوط به تولیدات لوازم زنبورداری این مجموعه نیز توسط مجموعه طراحی و چاپ «سیما» در نجف‌آباد در اختیار پایگاه خبری قرار گرفته است.

لیست کامل محصولات

نجف آباد نیوز