افزایش راندمان مبدل های حرارتی در دانشگاه نجف آباد
افزایش راندمان مبدل های حرارتی در دانشگاه نجف آباد
تعدادی از محققان دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد،موفق به اختراع دستگاه مرتبط با فناوری نانو برای افزایش راندمان مبدل‌های حرارتی شدند.

افزایش راندمان مبدل های حرارتی در دانشگاه نجف آباد

آنا: معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد گفت: حمیدرضا عظیمی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی مکانیک این دانشگاه با راهنمایی امیرهمایون مقدادی، مشاوره مسعود فرحناکیان و همکاری اعضای هیئت علمی گروه مکانیک این دانشگاه موفق به اختراع دستگاه مرتبط با فناوری نانو برای افزایش راندمان مبدل‌های حرارتی شده اند.
مهدی رفیعی افزود: این اختراع در زمینه افزایش بازده حرارتی و کاهش رسوب در مبدل حرارتی حاوی نانوسیال مجهز به ارتعاشات آلتراسونیک ساخته و ثبت اختراع شده است.
وی، ایجاد رسوب بر روی جداره‌های مبدل‌های حرارتی و تجهیزات جانبی آنها، کاهش بازده انتقال حرارت در مبدل و افزایش هزینه‌های تولید را از مشکلات عمده استفاده از نانو سیال درون مبدل‌ها دانست و گفت: با طراحی این دستگاه این مشکل برطرف شده و از مزایای آن می‌توان افزایش میزان پایداری نانوسیال و افزایش همزمان انتقال حرارت را نام برد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد گفت: در روش متداول به منظور کاهش ته‌نشینی نانو ذرات در نانوسیال قبل از به‌کار بردن نانوسیال در مبدل حرارتی، ابتدا مواد فعال‌کننده سطحی (سورفکتانت) را به نانوسیال اضافه کرده و سپس مخلوط را تحت امواج آلتراسونیک قرار می‌دهند تا همگن شود و سپس آن را در مبدل حرارتی استفاده می‌کنند، اما باز هم مقدار زیادی رسوب نانو ذرات در مبدل اتفاق می‌افتد.
مهدی رفیعی افزود: استفاده از این دستگاه می‌تواند ضریب انتقال حرارت جابه‌جایی را تا ۲ برابر افزایش دهد و از مزایای دیگر این دستگاه می‌توان تغییر در بار سطحی نانو ذرات را نام برد که با اضافه کردن بار سطحی نانو ذرات به افزایش پایداری کمک می‌کند و می‌تواند موجب کاهش رسوبات درون مبدل شود.
وی گفت: این دستگاه با افزایش سختی محلول میزان رسوبات قابل تشکیل بر روی دیواره مبدل را نیز کاهش می‌دهد.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد، این واحد دانشگاهی را تنها واحد دارنده نمایندگی کانون پتنت ایران در استان معرفی کرد و گفت: واحد نجف‌آباد بین ۱۱ واحد دانشگاه آزاد اسلامی کشور دارای رتبه نخست آمار ثبت پتنت بوده و با مشارکت کانون پتنت ایران کل هزینه‌های داوری، ثبت موقت و دائم پتنت در کشور آمریکا را پوشش می‌دهد.
مهدی رفیعی از اعلام آمادگی دفتر ثبت اختراعات و مالکیت فکری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد در زمینه مشاوره و کمک به فرایند ثبت اختراع دانشجویان و اعضای هیئت علمی خبر داد و افزود: افراد علاقه‌مندان به ثبت اختراعات و نوآوری می‌توانند از طریق مراجعه حضوری به دفتر مالکیت فکری و ثبت اختراعات دانشگاه سؤالات و مشکلات خود درباره فرایند ثبت اختراع را مطرح کنند.

دانشگاه آزاد نجف آباد

دانشگاه آزاد نجف آباد

افزایش راندمان مبدل های حرارتی در دانشگاه نجف آباد