سالگرد مرحوم آیت الله منتظری در نجف آباد+ تصاویر
سالگرد مرحوم آیت الله منتظری در نجف آباد+ تصاویر
واحد از مناظره های مصطفی ایزدی و مسعود فاضل در سال های قبل مثال زد و اضافه کرد: امروز قصد داشتیم آقای باقی سخنرانی داشته باشند و در ادامه نیز با حجت الاسلام لطفی در مورد چند موضوع خاص، مناظره برگزار کنیم ولی مجوز داده نشد.

سالگرد مرحوم آیت الله منتظری در نجف آباد+ تصاویر

محمود واحد

حجت الاسلام محمود واحد

حجت الاسلام محمود واحد در مراسم نهمین سالگرد درگذشت آیت الله منتظری که عصر پنجشنبه ۲۲شهریور همزمان با سوم محرم به میزبانی  حسینیه اعظم این شهر برگزار شد، در سخنانی با اشاره به مخالفت مسئولان با سخنران معرفی شده برای این برنامه گفت: نمی خواستیم مثل سال های قبل دقیقه ۹۰ شاهد لغو سخنرانی افراد معرفی شده باشیم. از همان اول اشخاص مورد نظرمان را معرفی کردیم و همین شد شروع مشکلات برنامه امسال.

واحد که از بزرگان اصلاح طلبی شهرستان محسوب می شود، اضافه کرد: آقایان گفتند که شخصی مثل عماد الدین باقی، سال های قبل ساختار شکنی کرده و اجازه صحبت نخواهیم داد. حتی اعلام آمادگی کردیم که اشخاصی با نظرات مخالف ایشان نیز در جلسه حضور داشته باشند و برنامه مناظره برگزار کنیم ولی باز هم قبول نکردند.

این روحانی سرشناس از تلاش های شبانه روزی دو ماه اخیر دست اندرکاران برگزاری مراسم تقدیر کرد و اضافه نمود: مشکل این است که برخی قانون را تفسیر به رای می کنند. سوال من این است که در طول چهار دهه پیروزی انقلاب، صدا و سیمای ما چند دقیقه راجع به قانون اساسی که این همه برایش شهید داده ایم، برنامه تبیینی و تفسیری داشته؟ کسانی از شفافیت می ترسند که آگاهی مردم با منافع آن ها در تضاد باشد.

رئیس ستاد انتخاباتی رئیس جمهور در نجف آباد افزود: حتما باید حوادثی مانند دی ماه گذشته پیش بیاید که آقایان به فکر شنیدن حرف مردم بیافتند؟ اعتراض مردم، فقط سیاسی نیست. باید جایی باشد که مردم بتوانند طبق قانون، حرفشان را بزنند. ما که ضد انقلاب نیستیم.

چون جلوی احزاب را گرفته اند، یک دفعه می بینید در انتخابات مجلس بیش از ۱۲۰ هزار نفر ثبت نام می کنند که به اذعان یکی از مسئولان سابق شورای نگهبان، امکان بررسی دقیق صلاحیت آن ها در طول بیست روز وجود ندارد و حق خیلی افراد پایمال می شود. در همین نجف آباد، برای دوره اخیر مجلس حدود ۵۰نفر اسم نوشتند که فقط ۷نفر آن ها را تایید صلاحیت کردند. نظارتی که در قانون اساسی آمده، با چیزی که الآن اجرا می شود، تفاوت دارد.

به مسئولان شهرستان گفتم که مشکل الآن ما برگزاری مراسم سالگرد مرحوم منتظری نیست. مشکل اصلی ما این بانک ها هستند که تمام سودی که از مردم از اول انقلاب تاحالا گرفته اند، ربا و حرام است و باید به مردم برگردانند. یکی از بزرگان حوزه گفته بود که ما اول انقلاب، جلوی مشروب فروشی، سینما و بانک ایستادیم. دو تای اول به شکلی حل شدند و سومی هنوز به همان شکل ادامه فعالیت می دهد.

به شخص فرماندار نجف آباد تذکر دادم که آقای روحانی در انتخابات اخیر، ۱۰۰هزار رای در نجف آباد آورده؛ دو برابر رقیب اصلی اش. شما باید مقداری هم مراعات حال ما را بکنید.

برخی طوری ذهن جوان طلبه را شست و شو می دهند که یکی آمده بود پیش من و می گفت که حجاریان چون در دستگاه  بوده با ضاربش برای ترورش هماهنگ کرده.

چرا مسئولان جلوی قضایایی مثل شعار خاص آن طلبه در تجمع فیضیه را نمی گیرند؟ بیایید با هم صحبت کنیم، ما می توانیم با هم تفاهم داشته باشیم. هر کس که حرفی خلاف شما زد که نباید برچسب ضد انقلابی و ساختار شکنی بخورد.

آقای باقی در خیلی مسائل تحقیق کرده اند، مثلا در قضیه ۱۷شهریور میدان شهدای تهران، ایشان به این نتیجه رسیده که آمار شهدا در حد هزار نفر بوده ولی برخی بدون مدرک و دلیل می خواهند بزرگنمایی کرده و چندین هزار نفر آمار بدهند. شهید بهشتی معتقد بود که نباید پایه های انقلاب را روی دروغ برپا کرد.

چرا صدا و سیمای ما دو بار مستند قائم مقام را پخش می کند؟ چرا برخی در مراسم شهید حججی می گویند که اگر نجف آباد تا به حال به نام فقیه عالیقدر شناخته می شد، از این به بعد باید با اسم حججی شناختش. تمام این فداکاری ها و ارزش ها در راستای هم هستند و منافاتی ندارند.

تویی که می گویی «نظام دو نفر را بالا آورد؛ بنی صدر و منتظری را» به آخرین پیام مرحوم امام که  از آقای منتظری می خواهد که «گرمی بخش حوزه» باشد، هم توجه کرده ای؟

آقایان! با مردم باید مثل سیره فقیه عالیقدر دوست و رفیق بود. هر قدر بزرگتر می شوید، فروتن تر باشید. اگر بزرگان دین را بزنیم، پایه های جامعه خواهد لرزید.

با احساسات مردم بازی نکنید، مردم خیلی خوب حق و باطل را متوجه می شوند.

در حاشیه این مراسم، مثل هر سال نمایشگاه کتاب کوچکی از آثار مرحوم منتظری برگزار شده بود. نکته قابل توجه آن، کاغذی با این مضمون بود که به دلیل برخورد دستگاه های مربوطه، نمایشگاه با شکوه همیشگی اش برگزار نشده.

موضوع را از یکی از مسئولان مراسم جویا شدیم، گفت : «یک نیسان از آثار فقیه عالیقدر که از قم آمده بود را توقیف کردند. کتابی که با مجوز چاپ شده را چرا باید توقیف کنند؟»

بعد از سخنرانی واحد، قرار بود احمد منتظری فرزند مرحوم آقای منتظری نیز صحبت کند ولی برنامه عوض شد.

مداحی، دکلمه خوانی مجری، پخش کلیپ های صوتی و تصویری از سخنرانی های مرحوم منتظری و مداحی دیگر بخش های این مراسم را تشکیل می داد.

مشابه این برنامه نیز صبح امروز در مسجد بازار نجف آباد برگزار شده بود.

نهمین سالگرد آیت الله منتظری

نهمین سالگرد آیت الله منتظری

مطالب مرتبط:
مستند قائم مقام همگانی شددانلود مستند قائم مقام

تیزری جدید از مستند قائم مقام+ فیلم

روایتی صریح از زندگی آیت‌الله منتظرینمایش «قائم مقام» از تلویزیون