ایجاد سامانه رصد پایان نامه ها در دانشگاه آزاد نجف آباد
ایجاد سامانه رصد پایان نامه ها در دانشگاه آزاد نجف آباد

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به فعالیت‌های غیراخلاقی و رعایت نکردن اخلاق حرفه‌ای در پایان ‌نامه‌ها، از ایجاد سامانه‌ای در واحد نجف‌آباد خبر داد که براساس آن پایان‌نامه‌ها ره‌گیری می‌شوند. به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، ابراهیم واشقانی فراهانی معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی در نشست خبری افزود: هدف اصلی مقاومت پژوهشی […]

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به فعالیت‌های غیراخلاقی و رعایت نکردن اخلاق حرفه‌ای در پایان ‌نامه‌ها، از ایجاد سامانه‌ای در واحد نجف‌آباد خبر داد که براساس آن پایان‌نامه‌ها ره‌گیری می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، ابراهیم واشقانی فراهانی معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی در نشست خبری افزود: هدف اصلی مقاومت پژوهشی اصلاح برنامه‌ها است و برای اصلاح برنامه‌ها سه بخشنامه صادر شده است.

به گفته وی، بخشنامه اول به اضافه کردن حق‌الزحمه اساتید، اساتید مشاور، اعضای هیأت علمی اختصاص دارد.

فراهانی ادامه داد: بخشنامه دوم درباره تشویق مقالات است که این موضوع برای ما ارزشمند است و طبق فرموده مقام معظم رهبری که تاکید کردند کتابت تولید مقالات علمی حفظ شود و در کنار آن کیفیت علمی بالا برود به این موضوع توجه شده است و این بخشنامه با این هدف طراحی شده است.

وی تصریح کرد: مقاله‌‌های ما دسته‌بندی شده هستند و از مقالات ترویجی تا ISIدارای ضریب تائید متناسب هستند و با تاکید دکتر میرزاده پایه پرداخت‌ها را بالاتر برده‌ایم و به همین خاطر ۲۰ درصد پایه پرداخت‌ها اضافه شده است.

واشقانی فراهانی تاکید کرد: یک مقاله علمی که درجه ISI دریافت کرده است، سقف پرداخت آن از ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

فراهانی تصریح کرد: ‌اگر مقالاتی که ویژه هستند بتوانند در مجلات معتبر چاپ شوند ۵ میلیون جایزه جدای از آنچه گفته شد به آنها تعلق می‌گیرد و در کنار آن پیش بینی شده است به ازای مقالاتی که به صورت برتر چاپ می‌شوند پایه تشویقی برای هیأت علمی در نظر گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون در سابقه چندین ساله دانشگاه‌ها بحثی به عنوان پایه تشویقی وجود نداشته است و این اولین باری است که توسط ما چنین کاری انجام می‌شود.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه تاکید کرد: افزون بر پایه‌های تشویقی، کسانی که مقالات برتر چاپ کنند به عنوان پژوهشگر برتر شناخته می‌شوند و این موضوع باعث انگیزه در آنها خواهد شد.

واشقانی فراهانی اضافه کرد: بخشنامه دیگری که در این رابطه صادر شده در ارتباط با مقررات دفاع از پایان‌نامه‌های ارشد و رساله‌های دکتری است که ما در این بخشنامه جدید افزون بر دو نمره را برای این قسمت در نظر گرفته‌ایم و برای ارزیابی کیفیت فعالیت‌های پژوهشی آنها در طی دوره پایان‌نامه پیش بینی شده است که یک نمره از این دو نمره به دفاع به موقع اختصاص پیدا کند.

وی تصریح کرد:‌ دانشجویان دکتری در گذشته، دو گزینه در مقابل خود داشتند که یا می‌توانستند یک مقاله علمی پژوهشی که مورد تائید وزارت است بدهند و یا از یک مورد مقاله که نمایه بین‌المللی داشته باشد دفاع کنند. ما در اینجا دسته‌بندی کردیم که رشته‌های غیرعلوم انسانی و هنر در این بخشنامه حتما باید یک مقاله ISI  چاپ کرده باشند که این موضوع باعث می‌شود سهم دانشگاه آزاد در تولید مقالات بین‌المللی رشد قابل توجهی داشته باشند.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: برای رشته‌های علوم انسانی پیش بینی کردیم که بتوانند با ISI یا یک مقاله علمی پژوهشی مورد تائید وزارت و مقاله همراه با نمایه بین‌المللی دفاع کنند. اما برای تسویه حساب حتما باید یک مقاله دیگر داشته باشند.

فراهانی خاطرنشان کرد: برای اختراعاتی که از پایان‌نامه یا رساله استخراج می‌شود؛ یا کتابی که موضوع آن مرتبط با موضوع پایان‌نامه است و یا مقاله‌هایی که جنبه کاربردی دارد و از طرف صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد امتیازات ویژه‌ای را پیش‌بینی کرده‌ایم تا باعث افزایش کیفیت مقالات شود.

وی در ادامه متذکر شد: بعد از این دانشجویان دکتری با یک مقاله با نمره بیست نمی‌توانند دفاع کنند و اگر دو مقاله ارائه کنند می‌توانند نمره بیست دریافت کنند.

فراهانی ادامه داد:‌ نگاه ما به امر پژوهش یک نگاه متوازن بین پژوهش‌های کاربردی و پژوهش‌های بنیادی است و نمی‌توان بدون انجام پژوهش‌های بنیادی انجام کارهای کاربردی را تعریف کرد و این موضوع در همه دنیا به همین شکل است.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: کارهایی که ما انجام می‌دهیم بر مبنای خرد جمعی است و هر جا خرد جمعی تصمیم بگیرد جایی از بخشنامه قبلی به صلاح نیست آن را اصلاح خواهیم کرد.

وی در خاتمه در مورد فعالیت‌های غیراخلاقی و رعایت نکردن اخلاق حرفه‌ای در پایان ‌نامه‌ها، گفت:‌ در این راه باید قانون‌نگذاری شود تا بتوان جلوی شرکت‌هایی را که خدمات غیراخلاقی ارایه می‌دهند را گرفت. که البته ما یک سامانه در واحد نجف‌آباد طراحی کردیم تا بتوانیم پایان‌نامه‌ها را ره‌گیری کنیم و با تنبیه‌هایی که پیش‌بینی می‌کنیم امیدواریم این موضوع را کمتر از گذشته شاهد باشیم.