بازسازی “شیر بچه” به اندازه بودجه دو سال شهرداری هزینه دارد
بازسازی “شیر بچه” به اندازه بودجه دو سال شهرداری هزینه دارد

شهردار نجف آباد گفت: بازسازی کامل قنات تاریخی ” شیر بچه” که می تواند به یکی از پتانسیل های منحصر به فرد گردشگری استان و کشور تبدیل شود به اندازه بودجه دو سال شهرداری هزینه خواهد داشت و انجام آن به عزم و همکاری تمامی دستگاه های مسئول شهرستان و استان نیازمند خواهد بود. مسعود […]

شهردار نجف آباد گفت: بازسازی کامل قنات تاریخی ” شیر بچه” که می تواند به یکی از پتانسیل های منحصر به فرد گردشگری استان و کشور تبدیل شود به اندازه بودجه دو سال شهرداری هزینه خواهد داشت و انجام آن به عزم و همکاری تمامی دستگاه های مسئول شهرستان و استان نیازمند خواهد بود.
مسعود منتظری شهردار نجف آباد در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری شهرداری نجف آباد ضمن اعلام این مطلب خاطر نشان کرد:« محدودیت های ترافیکی ایجاد شده در خیابان شریعتی به دلیل اقدمات بهره برداران قنات لایروبی از این سازه منحصر به فرد صورت گرفته و شهرداری در این زمینه نهایت همکاری و تلاش خود را جهت بازگشایی هر چه سریعتر مسیر انجام می دهد.»
منتظری در بخش دیگری از سخنان خود تامین بودجه بهسازی کامل این قنات توسط یک دستگاه را غیر ممکن دانست و افزود:« به نظر می رسد ورود تمامی ادارات مرتبط مانند فرمانداری و جهاد کشاورزی جهت جذب منابع مالی و امکانات مورد نیاز بتواند امید بازسازی این مجموعه را زنده کند که در این صورت امکان جذب تعداد زیادی از گردشگران داخلی و حتی خارجی به شهرستان فراهم خواهد شد.»
لزوم همکاری بیشتر اداره راهنمایی و رانندگی برای کاهش معضل ترافیک شهر دیگر مطلبی بود که شهردار نجف آباد با اشاره به آن ادامه داد:« در این خصوص بالا بردن فرهنگ شهروندی در زمینه های مختلف به ویژه کاهش میزان سد معابر عمومی تا حد زیادی می تواند به روان شدن ترافیک شهری کمک کند که در این زمینه قلم و بیان اصحاب رسانه و مطبوعات نیز گره گشا خواهد بود.»
این قنات که مادر چاه آن در حدود سنگبری های پلیس راه نجف آباد قرار گرفته به تدریج و با کاهش عمق خود در نزدیکی های میدان بسیج به سطح زمین می رسد را ساخت و سازهای غیر اصولی در حریم درجه اول و ورود بخشی از فاضلاب های شهری طی سالهای اخیر با تهدیدات جدی مواجه کرده است.

آشنایی با تاریخچه قنات شیر بچه:

این قنات توسط یکی از فرزندان صندل زرتشتی یا برداران ایشان احداث گردیده و قدمتی در حدود قدمت قنات صندل دارد .
با دوالج از غرب روستای همت آباد شروع می شود و با تعداد حدود ۱۲۰ حلقه چاه به صورت مستقیم و از مرکز شهر نجف اباد از غرب به شرق جاری است . از ابتدای غربی خیابان دکتر شریعتی تا انتهای آن مسیر طولانی را طی می کند و در کنار سازمان آب فعلی آفتابی می شود .
این قنات در مسیر خود ،‌چاه های متعددی دارد که اطراف آن دیوار کشی شده و مجهز به چرخ و دلو و طناب بوده و تا حدود ۴۰ سال پیش حدود یک چهارم سکنه ی نجف آباد از آب آن جهت شرب استفاده می کرده اند .
در طول مسیر خود دو تونل زیرزمینی به نام « ویراب » و « ویرابچه » که دارای پله های متعددی بوده اند ، برای آن احداث شده بود . از آن استفاده های گوناگونی از جمله : محل برداشت آب از آن و نشستن در کنار آب در تابستان و استراحت اهالی و کاسبان محل و غسل دادن مردگان در شب در نظر گرفته شده بود. این ویراب در کنار قبرستان کهنه قرار داشته که امروزه توسط شهرداری مسدود گردیده است .
آب این قنات آبی گوارا ، در تابستان خنک ، و در زمستان ولرم ؛ درمحل فلکه بسیج ، واقع در انتهای شرقی خیابان دکتر شریعتی ، بر روی زمین جاری می گردد . سپس فاصله ی بین خیابان مذکور را تا خیابان امام به سمت جنوب طی می کند و به جوی باغات شاه آباد در امتداد جاده ی نجف آباد – اصفهان ، جریان پیدا می کند .
آب این قنات به اتفاق آب قنات معصوم آباد و خارون یکی شده و به ۱۲ سنگ ( لت ) منقسم می گردد و کلیه ی باغات شاه آباد را که منطقه سر سبز و حاصلخیز و وسیعی است ، مشروب می سازد .
شاه آباد قدیم و اسلام آباد فعلی منطقه ای است در شرق نجف آباد ، در امتداد جاده ی نجف آباد – اصفهان تا قلعه شاه یا گلدشت فعلی ؛ که گفته شده این منطقه با زمین های مرغوب و باغات مشجر خود بنا به تقاضای شخصی به نام ملاباشی که از ملازمان و منشیان و نورچشمی های « ظل السلطان » حاکم اصفهان در عصر ناصری بوده ؛ به زور از رعایا گرفته شده و به ایشان واگذار گردید ، رعایای آن د رحکم نوکرها و عواید آن در انحصار « ظل السلطان » قرار گرفت .
اما پس از برچیده شدن بساط قاجاری ، در دوران پهلوی و در زمان نمایندگی دکتر مرحوم عیسی قلی امیر نیرومند ،مسئله در مجلس مطرح و املاک از اعقاب ملاباشی باز پس و جزء خالص جات قرار گرفته و سپس به رعایا بازگردانده شد .
منطقه شاه آباد ، علاوه بر زمین های مذکور ، املاک دیگری نیز در غرب شهر نجف آباد ، به عنوان تابعه داشته که مقداری از آب قنوات فوق الاشاره در آن زمین ها جاری شده و می شود و مقداری نیز به باغات شرقی سراریز می گردد که اکنون بیشتر زمین های تابعه که در غرب نجف آباد قرار دارد ، تبدیل به محلات مسکونی و جایگاه الوار و اتراک و گرجی های مهاجر گردیده که شهرک یزدان شهر ، قسمت اعظم آن زمین ها را شامل می شود .
آب قنات یاد شده هنوز کماکان با قدمت ۵۰۰ ساله ی خود ،آرام و بی صدا مسیر خود را طی و زمین های ذکر شده را مشرب می سازد . هر چند با حفر چاه های شهرک صنعتی در اطراف آن از مقدار آب کاسته شده است .