بررسی گردشگری ترکیه و ایران با حضور مدیر پایانه شهرداری نجف آباد
بررسی گردشگری ترکیه و ایران با حضور مدیر پایانه شهرداری نجف آباد

به گزارش شهرخبر، در سفر یک‌ هیات۳۰ نفره از مدیران عامل پایانه‌های مسافری کلانشهر‌ها و مراکز استان‌های کشور در سفر به شهر استانبول ترکیه زمینه‌های همکاری ایران و ترکیه در ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه حمل ونقل مسافری بین شهری و چگونگی بهره‌گیری از آن‌ها بررسی شد که در این جلسه مدیر پایانه شهرداری نجف […]

به گزارش شهرخبر، در سفر یک‌ هیات۳۰ نفره از مدیران عامل پایانه‌های مسافری کلانشهر‌ها و مراکز استان‌های کشور در سفر به شهر استانبول ترکیه زمینه‌های همکاری ایران و ترکیه در ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه حمل ونقل مسافری بین شهری و چگونگی بهره‌گیری از آن‌ها بررسی شد که در این جلسه مدیر پایانه شهرداری نجف اباد نیز حضور داشت.

در این سفر اعضای هیات مدیره اتحادیه سازمان‌های پایانه‌های شهرداری تهران به اتفاق مدیران عامل پایانه‌های استان‌های کشور همچنین تعدادی از مسئولین سازمان شهرداری‌ها و دهیاری-های وزارت کشور از پایانه مسافری دریایی و ناوگان حمل و نقل شهری استانبول نیز دیدن کردند و با مدیریت جا‌به‌جایی مسافران درون شهری و برون شهری و روش‌های مدیریتی آن‌ها آشنا شدند.

در این دیدار شیوه‌های پذیرش مسافر، چگونگی زمانبندی حرکت اتوبوس‌های مسافربری، فضاهای تعمیرگاهی، سلامت و عمر مفید ناوگان حمل و نقل بین شهری همچنین چگونگی همکاری‌های متقابل دو کشور در این حوزه بررسی شد.

هیات ایرانی همچنین در دیدار با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در استانبول درباره راهکارهای مناسب برای ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه پایانه‌های مسافری کشور بحث و تبادل نظر کردند.

در این دیدار آقای محمدرضا حاجی بیگی رئیس هیات مدیره اتحادیه و مدیرعامل سازمان پایانه های مسافری شهرداری تهران اظهار داشت: با توجه به همسایگی ترکیه و همکاری‌های دیرینه در حوزه حمل و نقل زمینی مسافر امکان ایجاد کار گروه مشترک برای بهره‌گیری از تجربیات دو طرف در آینده نزدیک وجود دارد که این امکان با برگزاری اجلاس مدیران عامل پایانه‌های مسافری کلانشهر‌های ایران و ترکیه می‌تواند جامه عمل بپوشد.

محمدرضا حاجی بیگی افزود، با توجه به طرح‌های زیرساختی در حوزه ایجاد پایانه‌های جدید و مدرن مسافری در تهران و سایر شهر‌های بزرگ کشور امکان بهره‌گیری از همکاری سرمایه-گذاران ترک در این بخش نیز وجود دارد که نیازمند حضور این افراد در ایران برای مذاکرات بیشتر است.

مرتضایی‌فر سرکنسول ایران در استانبول نیز با استقبال از محورهای مطرح شده در این دیدار گفت: شهر استانبول با حدود ۱۸ میلیون نفر جمعیت ساکن سالانه پذیرای گردشگران بسیاری است که شماری از آن‌ها ایرانیان هستند که بخشی از آن‌ها با اتوبوس به سفر می‌پردازند و لازمه سفر ایمن در این حوزه داشتن ناوگان جوان و رانندگان مجرب است که در سال‌های اخیر شاهد چنین رویدادی بوده‌ایم؛ اما در عین حال برگزاری نشست‌های مشترک می‌تواند برای انتقال تجریبات دو طرف مفید باشد.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران گفت: موقعیت‌های سرمایه‌گذاران ترک در کشورمان در فضاهای مختلف پیش‌تر هم وجود داشته و در این زمینه نیز از سوی وابسته اقتصادی کنسولگری در آینده نزدیک مذاکراتی صورت خواهد گرفت و ارتباطات در این بخش را توسعه خواهیم داد که این موضوع با توجه به علایق فرهنگی و گردشگری دو کشور می‌تواند مفید واقع شود.

در این دیدار همچنین امامی معاون پشتیبانی سازمان شهرداری‌های وزارت کشور اظهار داشت بهره‌گیری از تجربیات و توان اجرایی و مدیریتی حمل و نقل بین شهری ترکیه با توجه به اینکه سالانه ۳۶ میلیون گردشگر به این کشور سفر می‌کنند می‌تواند به توسعه صنعت حمل و نقل بین ترکیه و ایران کمک کند؛ وی همچنین از برگزاری همایش مشترک سرمایه‌گذاری در حوز‌ه‌های مدیریت شهری و گردشگری در بهمن ماه امسال در ترکیه خبر داد.

مدیرعامل اتحادیه و مدیران عامل پایانه‌های مسافری شهرداری تهران، مشهد، تبریز، اصفهان، یزد، رشت، ارومیه، نجف‌آباد، ایلام، ورامین، بوشهر، زاهدان، قم، شهر قدس، شاهین‌شهر، رفسنجان، بندرعباس، قزوین، شهر اندیشه، همچنین معاونان سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور هیات اعزامی را تشکیل می‌دادند.

استانبول تنها شهر بزرگ جهان است که بر روی دو قاره بنا شده است و این موقعیت متمایزی برای این شهر در حمل و نقل درون شهری ایجاد کرده است؛ به گونه‌ای که گزینه‌های متنوعی همچون دریا، زمین، سیستم ریلی و حتی تاکسی هوایی را امکانپذیر کرده است و سازمان‌های مربوط به حمل و نقل زمینی و دریایی، بدون وقفه و هماهنگ با شهرداری، به مسافران و گردشگران خدمات می‌دهند.

در برخی مسیرهای این شهر می‌نی‌بوس‌ها کار می‌کنند و ایستگاه‌های تاکسی هم تقریبا در هر کوچه‌ای هستند. علاوه بر این، دولموش‌ها هم در هر سرویس، به هشت نفر با کرایه تاکسی خدمات ارایه می‌دهند و مسافران را با وسیله نقلیه دریایی به دو سمت آسیایی و اروپایی جابه جا می‌کنند.