برگزاری هفدهمین کرسی آزاد اندیشی حوزه‌های علمیه استان در نجف آباد
برگزاری هفدهمین کرسی آزاد اندیشی حوزه‌های علمیه استان در نجف آباد

هفدهمین کرسی آزاد اندیشی و نقد نظریه پردازی حوزه های علمیه اصفهان، با عنوان “قوانین مدعی حمایت از زن در خانواده در جمهوری اسلامی ایران” پیش از ظهر امروز در محل کتابخانه آیت الله حججی نجف آباد با همکاری حوزه های علمیه فاطمه الزهرا ویلاشهر و الزهرا گلدشت برگزار شد. حجت‌الاسلام علیرضا ناجی، مسؤول دبیرخانه […]

هفدهمین کرسی آزاد اندیشی و نقد نظریه پردازی حوزه های علمیه اصفهان، با عنوان “قوانین مدعی حمایت از زن در خانواده در جمهوری اسلامی ایران” پیش از ظهر امروز در محل کتابخانه آیت الله حججی نجف آباد با همکاری حوزه های علمیه فاطمه الزهرا ویلاشهر و الزهرا گلدشت برگزار شد.

حجت‌الاسلام علیرضا ناجی، مسؤول دبیرخانه کرسی های نظریه پردازی و  آزاداندیشی حوزه‌های علمیه اصفهان، در ابتدای جلسه کرسی آزاداندیشی و نظریه پردازی “قوانین مدعی حمایت از زن در خانواده در جمهوری اسلامی ایران” که پیش از ظهر امروز در آستانه دهه مبارک فجر در کتابخانه آیت الله حججی نجف آباد برگزار شد، گفت: هدف اصلی کرسی های آزاد اندیشی ایجاد و نهادینه کردن فضای تزاحم آزاد در حوزه های علمیه است.

وی در ادامه بیان داشت: در سال جاری حدود ۱۷ کرسی آزاد اندیشی و نظریه پردازی زیر نظر دبیرخانه در استان اصفهان برگزار شده است و با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب باید در این زمینه، حوزه های علمیه ورود جدی تری داشته باشند.

در ادامه این جلسه حجت الاسلام مسعود راعی، استاد ارائه دهنده، با بیان نظریه خود تحت عنوان حاکمیت اخلاق به جای حضور حداکثری قانون در نظام خانواده گفت: آنچه امروز در گستره بنیادی ترین نظام جامعه، و در برابر آسیب های خانواده شاهد هستیم، دخالت حداکثری قانون به جای نظارت است که جایگاه اخلاق که مورد تأکید اسلام در این زمینه است بسیار نادیده گرفته شده است.

لیلا رییسی، استاد دانشگاه و از وکلای دادگستری به عنوان استاد منتقد در این کرسی به نقد دیدگاه بیان شده پرداخت و گفت: در نظام قانونی جمهوری اسلامی ایران، که بر مبنای مبانی اسلامی بنیان نهاده شده، مواد قانونی امری نیست و قانون به عنوان پوسته ظاهری جامعه و نقش ضمانت اجرایی را به عهده دارد و آنچه در بحث حقوق زن و مرد در قانون دیده شده براساس شایسته سالاری است.

در ادامه جلسه حجت الاسلام قدرت الله خسروشاهی استاد حوزه و دانشگاه به عنوان استاد داور به جمع بندی موارد بیان شده، پرداخت و افزود: متاسفانه نهاد قانونگذاری جامعه به جای دستگاه های فرهنگی نیز وارد عرصه کاهش آسیب های خانواده شده است و متاسفانه قانون نتوانسته است به هدف خود، کاهش بحران خانواده برسد.

وی در ادامه بیان داشت: وقتی در جامعه افول اخلاق را مشاهده می کنیم، به جای حل مسأله، به ابزار ناکارآمد متوسل می شویم تا استحکام را برقرار کنیم و امروز بعضی مواقع شاهد هستیم که خود قانون مشکل ساز شده است و در این زمینه باید اولویت بندی کنیم و بحث آموزش قبل از ازدواج در اولویت قرار گیرد و این به معنای دوری از قانون نیست.

در پایان این جلسه خانم رمضان زاده، معاونت پژوهش حوزه های علمیه خواهران استان اصفهان گفت: برگزاری کرسی های آزاداندیشی از سال ۱۳۸۱ در پی فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دانشگاه ها شروع شد و چندین سال بعد بعد از گلایه مقام معظم رهبری در تجمع روحانیون قم وارد حوزه های علمیه شد.

وی در ادامه بیان داشت: همان گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، حوزه های علمیه پیشتاز عرصه علمی و آموزشی کشور است و تأکید رهبری بر ایجاد فضای نقادی در حوزه های علمیه بر پایه ادب و اخلاق و معنویت که علما سلف نیز با شیوه های مباحثه و نقد نظرات یکدیگر چنین کرسی هایی را در گذشته برپا می کردند.

وی درباره وضعیت کرسی های آزاداندیشی در سطح استان اصفهان افزود: بعد از ۱۰سال تأخیر از ابلاغ اولیه رهبری درباره کرسی های آزاداندیشی، این جلسات از سال ۱۳۹۲ با برگزاری سه کرسی در استان اصفهان آغاز شد و در سال۹۳ با ۱۷ کرسی و امسال با برگزاری ۳۷ کرسی آزاداندیشی در حال اجرا است.

لازم به ذکر است این کرسی آزاد اندیشی با همکاری حوزه های علمیه فاطمه الزهرا ویلاشهر و حوزه علمیه الزهراء گلدشت با حضور جمعی از طلاب حوزه های علمیه شهرستان نجف آباد برگزار شد.

منبع:رسا نیوز