بستن بازار و مغازه های نجف آباد، راهکار نیست
بستن بازار و مغازه های نجف آباد، راهکار نیست
بستن محل کسب مردم وقتی امکان پذیر است که مانند بسیاری از کشورها دولت بتواند به مردم مایحتاج را برساند و ضرر و زیانها را تا حدی جبران کند و گرنه فاجعه ای بیشتر درانتظار است.

بستن بازار و مغازه های نجف آباد، راهکار نیست

«امید»: با سلام خدمت همشهریان گرامی توجه شما را به چند نکته مهم در مورد اتفاقات اخیر جلب میکنم.
عزیزان چند روزی است که تمام مطالب و نظرات شما و همچنین مسئولان شهر را رصد کردم. آنچه واضح است بهترین راه گذر از این بیماری و مشکل ایجاد شده علاوه بر تلاش مسئولان، همکاری تمام مردم لازم وضروری می باشد.

اما در این میان باید به عرض برسانم که اقدام جناب آقای دادستان در بستن فروشگاههای بزرگ و شلوغ قابل تقدیر است اما بستن بازار دور از درایت و اندیشمندی و کاملا احساسی بود و آن به این علت است که در تمام کشورهایی که درگیر این بیماری شدند مانند فرانسه، اسپانیا، کویت و چین اول دولتها برای مردم امکاناتی از قبیل خوراک، خدمات رایگانی مانند آب و برق و تلفن و اینترنت فراهم میکنند و بعد از مردم می خواهند در خانه بمانند و مردمشان هم با خیال آسوده در خانه می مانند.

حالا ما بدون فکر و دغدغه معیشت مردم از آنها می خواهیم محل کسب را تعطیل کرده و به خانه بروند و برای خود توجیه می تراشیم که«ما نگفتیم قرنطینه». اینها شرایط قرنطینه است. خوب از قدیم گفتند سیر چه خبراز گرسنه دارد. آقای دادستان با حقوق میلیونی و سایر مسئولان که حقوق ثابت دارند، هرگز نخواهند دانست کاسب یعنی چه؟ نمی دانند بازار حالا دیگر اسمش بازار است و حاجیان قدیم بازاری با سرمایه های کلان از این دنیا رخت بربستند و اینک جوانانی جای آنها را گرفته اند که با بضاعتی اندک و اجاره مغازه و اجاره خانه و مخارج سرسام آور زنده مانی، روزگار سر می کنند.

اگرامروز در این کسادی بازار چیزی فروختند، یکی دو روز خرج خانه دارند و اگر نه شرمنده زن و بچه؛ به نام بازاری یارانه ندارند، بسته معیشتی به آنها تعلق نمی گیرد اما در عوض مالیات و عوارض شهرداری و حق کسب و پیشه و… به آنها تعلق می گیرد و همیشه دولت و مسئولان طلب کارشان؛ انصافایک ماه،ماه رمضان،دوماه،محرم و صفر،یک هفته اغتشاش و دیگر هفته شهادت حاج قاسم و اینک بیماری کرونا که معلوم نیست تاکی طول بکشد.حالا شما بفرماییدکاسب کی کاسبی کند؟بازار ماشینی است که تا میخواهد راه بیفتد، طول می کشد و وقتی در حال راه افتادن است، اتفاقی جدید و کسادی بازار .
اگر پای درد ودل بازاریان بنشینید، خواهید دید کسانی هستندبا سیلی صورت را سرخ نگه داشته و خانه فروخته اند؛وامهای سنگین کوتاه مدت گرفته اند تا بتواند چک و بدهی را پرداخت کنند و اعتبار و آبرویشان خدشه دار نشود.

اگر بازاری باشید می دانید اعتبار یعنی چه. حالا مبحث چک و بدهی واجاره ها هیچ؛جناب دادستان، بدون توجه به معیشت روزانه مردم در حالی دستور تعطیلی بازار صادر می کند که وضعیت شهرستان به گفته نماینده شهر زرد است و سایر شهرستانها مانند اصفهان و تهران که در وضعیت قرمز قرار دارند، دست به چنین کاری نزدند؛ اینکاراز نظر دفتر ریاست جمهوری و استانداری کاری خلاف مقررات بوده و نیازمند تصمیمات کشوری می باشدو به گفته دفتر ریاست جمهوری هیچ شخصی در هیچ منصبی در هیچ شهری حق تعطیلی محل کسب مردم را به خاطراین بیماری ندارد.

پس برای این بی قانونی دست و سوت و کف نزنیم و بیخود و نادانسته سایر مسئولان مانند فرماندار محترم را سرزنش نکنیم. دیگر مسئولین می دانند چه می کنند. می دانند که بسیاری از بازاریان اندوخته ای ندارند یا زنان سرپرست خانوار هستند و یاغیر از خودشان شاگرد هم دارند و مسئله مهم تر اینکه چون پس انداز زیادی امروز در دست مردم نیست، با بستن مغازه ها و همه مشاغل که به قول دادستان محترم ضرورتی ندارد، کم کم با تمام شدن پس انداز به مرحله ناامنی خواهیم رسید.

دادستان جوان، یازدهم محرم زمان انقلاب در این شهر نبودند که شهر غارت شد و یا قبل از حکومت پهلوی با شیوع وبا باز شهر غارت شد و یاغیان علاوه بر غارت به کشتار هم دست زدند. پس کمی آینده نگر باشیم. بستن محل کسب مردم وقتی امکان پذیر است که مانند بسیاری از کشورها دولت بتواند به مردم مایحتاج را برساند و ضرر و زیانها را تا حدی جبران کند و گرنه فاجعه ای بیشتر درانتظار است.
به هرحال بستن بازار و مغازه های شهر راهکار نیست، پاک کردن کل صورت مساله و راحت شدن است و شما دادستان محترم خرسند به چند پیام و بنر دست مریزاد ازسوی روستائیان ساده دل نباشید. چون تمام اینها از سوی افرادی که اغلب کارمند هستند و یا در آمدی ثابت دارند و یا از مشکلات کسبی و عواقب تعطیلی بی اطلاع هستند، فرستاده می شود.

اینک از آنجا که بسیاری از مشاغل آزاد در حال حاضر اندوخته ای ندارند و توان بستن محل کسب خود را نیز ندارند و برای کسب روزی باید خطر را به جان بخرند و دولت هم قادر به تامین معیشت مردم مانند کشورهای دیگرنیست، پس بهتر است به مردم اصول خود مراقبتی، دیگر مراقبتی، رعایت بهداشت در اماکن عمومی و محل کسب و کار و… آموزش داده شود و با پخش از مردم بخواهیم تمام اصول بهداشتی را برای سلامتی خود و سایر همشهریان انجام دهند و شبکه بهداشت و هلال احمر شهرستان به عنوان متولی امر،نظارت و راهنمایی های لازم را برعهده گیرندو فروشگاههایی که برایشان مقدوراست، به صورت داوطلبانه تعطیل کنند.

ان شاءالله با کمترین آسیب و تلفات بتوانیم از این مرحله عبورکنیم. در پایان از تمام مسئولان شهر که با دلسوزی و تلاش شبانه روزی سعی در رفع مشکلات دارند تقدیر و تشکر نموده و امیدوارم ازصراحت بنده رنجیده خاطرنشده باشید .
مانا باشید .
یکی از بازاریان نجف آباد

بازار نجف آباد

بازار نجف آباد

بستن بازار و مغازه های نجف آباد، راهکار نیست