بنای نجف آبادی که با شش کلاس سواد، کتاب داستان می نویسد
بنای نجف آبادی که با شش کلاس سواد، کتاب داستان می نویسد

احمد رضا رشیدی پور چهل و هشت ساله با وجود تحصیل تا کلاس اول راهنمایی و اشتغال در حرفه بنائی،عشق و علاقه مثال زدنی به نوشتن دارد و با پشتکار بی نظیر خود طی سالهای اخیر با گذراندن دوره های آموزشی نزد استادان این هنر، توانسته به مرحله تالیف کتاب داستان برسد به طوریکه در […]

احمد رضا رشیدی پور چهل و هشت ساله با وجود تحصیل تا کلاس اول راهنمایی و اشتغال در حرفه بنائی،عشق و علاقه مثال زدنی به نوشتن دارد و با پشتکار بی نظیر خود طی سالهای اخیر با گذراندن دوره های آموزشی نزد استادان این هنر، توانسته به مرحله تالیف کتاب داستان برسد به طوریکه در حال حاضر دو اثر از این نویسنده مراحل چاپ خود را می گذرانند.

رشیدی پور در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به شرایط خاص زندگی اش می گوید:« حدود هشت سال پیش به سردردهای عجیبی مبتلا شدم و با وجود دو سال درمان هیچ گاه امکان برطرف شدن آن فراهم نشد تا اینکه در یکی از شبهای بلند زمستان وقتی این مشکل دوباره به سراغ من آمد ناگهان خود را در برابر کاغذ و قلم پسرم دیدم و شروع به نوشتن ناخود آگاه مطالبی بر روی کاغذ کردم و درست از این لحظه بود که مشکل سر درد من رو به بهبودی گذاشت.»

وی ادامه می دهد:« وقتی نوشتن را ثمر بخش دیدم این کار را ادامه دادم. جاذبه ای من را به سمت و سوی خود می کشاند! یک نیروی نهان من را با دنیایی متفاوت آشنا می کرد، احساس می کردم فضایی خوشایند به وجود آمده و گم شده خود را در اطرافش جست و جو می کردم. من هیچ وقت در پی نوشتن نمی روم، نوشتن است که به سراغ من می آید،من نویسنده نیستم! احساس می کنم بار سنگینی را بر دوش گذاشتم و حمل آن آسان نیست.»

این داستان نویس متفاوت همچنین با اشاره به دوران سخت زندگی اش در کودکی می گوید:« وقتی قلم دست می گیرم احساس می کنم در میان جمعیت هستم و خود را شریک غم آنها می کنم. انگیزه ام رساندن فریاد و پیام مردم جامعه به دور دست ها است. من در غم هایم ساخته شدم و از آنها درس آموختم، زندگی برایم در دنیا مثل زندگی در دیوانه خانه بوده و هست.»

 

ویژگی های آثار در دست چاپ نویسنده

” شبح” نام اولین کتاب این نویسنده به شمار می آید که در خود شش داستان کوتاه را گنجانده و با طی مراحل اداری خود در آینده ای نزدیک توسط یکی از انتشارات فعال نجف آباد به بازار نشر عرضه می شود.

” سایه در نیزار” دیگر اثر این نویسنده است که با توجه به موضوع دفاع مقدسی خود مورد توجه کنگره سرداران و ۲۵۰۰ شهید نجف آباد قرار گرفته و به عنوان اولین اثر داستانی تایید شده در این مجموعه به احتمال زیاد همزمان با برگزاری اجلاسیه کشوری شهدا در مهر ماه امسال از آن رونمایی خواهد شد.

رشیدی پور در خصوص کتاب ” سایه در نیزار” خود می گوید:« با توجه به سابقه بیست و یک ماه حضور در جبهه های نبرد حق علیه باطل، خاطرات زیادی از این دوران در ذهن داشتم و سه داستان موجود در این اثر به نوعی بازگویی این خاطرات با زبان داستان جهت استفاده عموم افراد جامعه است.»

وی در بخش دیگری از این گفت و گو آغاز نویسندگی اش را تولدی دوباره دانسته و عنوان می کند:« من چیزی را کشف کردم که قبلا از آن خبر نداشتم،اگر ادعا کنم واژه هایم بدون عیب و لغزش است سخنی نسنجیده گفته ام، من آنچه در توانم هست را می نویسم. با قلم بر روی کاغذ عشق بازی می کنم و این را یک هدیه از جانب خداوند می دانم.»

لازم به ذکر است که وقتی احمد رشیدی پور برای اولین بار به یکی از انتشارات فعال نجف آباد مراجعه می کند، مدیر این مجموعه با مطالعه آثار او، متوجه وجود استعدادی قابل شکوفا در وی می شود و به همین منظور از او می خواهد تا یکی دو سال فعالیت نویسندگی اش را زیر نظر استادان با تجربه این عرصه ادامه دهد و در این مدت استاد محمد منتظری یکی از نویسندگان شهرستان بیشترین تاثیر را بر روی قلم این نویسنده می گذارد.

 

 

شرحی از زندگی نویسنده

احمد رضا رشیدی پور به عنوان اولین فرزند یک خانواده ضعیف پنج نفری در سال چهل و پنج به دنیا آمد و به دلیل مشکلات مالی و عدم توانایی پدر در تامین مخارج زندگی و تحصیل فرزندان از همان کودکی به ویژه در تعطیلات تابستان به کار بنایی مشغول شد؛ حرفه ای که هم اکنون نیز با جدیت آن را دنبال می کند.

اتمام کلاس پنج ابتدایی و ورود رشیدی پور به مقطع راهنمایی همزمان شد با سال پنجاه و هفت و حوادث خاص این سال که این امر همزمان با بیشتر کار کردن وی در بیرون و تاخیر برای حضور در کلاس های درس نهایتا به اخراج از مدرسه و نیمه تمام ماندن تحصیلات تا اولین سال مقطع راهنمایی منجر شد.

این نویسنده قبل از اعزام به منطقه عملیاتی میمک در غرب کشور جهت انجام خدمت سربازی در سال شصت و چهار علاوه بر اشتغال به کارهای ساختمانی،ورزش کشتی را نیز با جدیت دنبال می کرد و باعث شد تا پس از اتمام دوران سربازی نیز کارش را در روستا های اطراف نجف آباد، جزیره قشم، میناب،بندر عباس،تهران،مشهد و شرکت فلات قاره نیز ادامه دهد.

البته در این سالهای شکستگی دستش در زمان برگزاری مسابقات کشتی پیش کسوتان ضمن خداحافظی اجباری از ورزش، به دلیل ایجاد وقفه در انجام فعالیت هایش نزدیک به یک سال معیشت خانواده پنج نفری او را با مشکلات جدی مواجه کرد.

احمد رضا رشیدی پور در این روزها معتقد است رویایی که سالها بدان فکر می کرده،امروز محقق شده و او در تولدی دوباره به افق هایی روشن در زندگی نویسندگی اش فکر می کند.

منبع:خبرگزاری ایمنا