تجدیدچاپ «اندکی سایه»  بیگدلی  توسط ناشر جدید
تجدیدچاپ «اندکی سایه»  بیگدلی  توسط ناشر جدید

کیل خانوادگی بیگدلی در گفت‌وگو با فارس: تجدیدچاپ «اندکی سایه» توسط ناشر جدید/ انتشار فایل صوتی «ارواح ماه مهر» با صدای نویسنده وکیل خانواده مرحوم احمد بیگدلی از وجود فایل صوتی کتاب «ارواح ماه مهر» خبرداد و گفت: هنوز پیرامون نحوه انتشار آن تصمیم گیری نشده است چرا که این فایل ارزشمند با صدای خود […]

کیل خانوادگی بیگدلی در گفت‌وگو با فارس:
تجدیدچاپ «اندکی سایه» توسط ناشر جدید/ انتشار فایل صوتی «ارواح ماه مهر» با صدای نویسنده

وکیل خانواده مرحوم احمد بیگدلی از وجود فایل صوتی کتاب «ارواح ماه مهر» خبرداد و گفت: هنوز پیرامون نحوه انتشار آن تصمیم گیری نشده است چرا که این فایل ارزشمند با صدای خود نویسنده ضبط شده است.

علی فاطمی وکیل خانوادگی مرحوم احمد بیگدلی در گفت‌‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس پیرامون انتشار آثار این نویسنده اظهار داشت: نسخه دست نویس و تایپی رمان «نیمرخی از آن فلو» به بنده تحویل داده شده است، این رمان به نیمه رسیده اما مرحوم بیگدلی در کنار این رمان کارهای کوتاه دیگری نیز نوشته است که در شرایط بررسی آنها هستم.

فاطمی پیرامون رمان «نیمرخی از آن فلو» ابراز داشت: فلو به عکس‌های تار گفته می‌شود، بچه‌های سیه چهره در خوزستان با این نام شناخته می‌شوند و این اثری ماجرایی را در جنوب کشور و بوشهر روایت می‌کند و به نوعی فضای عمومی جنوب را روایت می‌کند ضمن آنکه بومی‌گرایی به رسوم مردم جنوب دارد.

(در این رمان «فلو» نوجوانی ۱۲ ساله است که به نابودی موجودات اعتقاد ندارد. او باور دارد که هر موجودی که به دنیا می‌آید،‌ از بین نمی‌رود. افکار او به گونه‌ای نگاه شاعرانه‌ای است به معاد‌. او اعتقاد دارد تمام گمشده‌های عالم جایی دور هم جمع می‌شوند و  به همین خاطر  او تصمیم می‌گیرد به دنبال این سرزمین و خواهر و مادرش در این سرزمین بگردد که شرح ان سفر به معاد و زنده‌شدن مردگان در پیشگاه خدا اشاره دارد ـ پیدا کند.)

به گفته این وکیل خانواده بیگدلی، اثر دیگر رمان «ذبیح» است، که آقای بیگدلی در زمان حیاتش از آن به عنوان نخستین اثر عاشقانه خود یاد می‌کرد، این اثر روایت چند داستان کوتاه بهم مرتبط است که شخصیت آنها با یک کاراکتر بهم ارتباط دارد، خرده روایت‌هایی از زندگی «ذبیح» است. قهرمان اصلی این رمان یک نقاش و طراح است و هفت داستان به‌ هم پیوسته حول و حوش شخصیت وی در این رمان شکل گرفته است.

فاطمی در ادامه پیرامون تجدید چاپ اثر برگزیده کتاب سال که نوشته مرحوم بیگدلی است، اضافه کرد: «اندکی سایه» او برنده بیست و چهارمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی شده بود، این اثر از ناشر قبل گرفته شد و به نشر چشمه سپرده شده است تا تجدید چاپ شود.

وی افزود: نمایشنامه و داستان‌های پراکنده‌ای از مرحوم بیگدلی به جا مانده است که برخی از آنها تکمیل هم نشده‌اند.

وی در پایان از برجای ماندن فایل صوتی مجموعه داستانی ارواح ماه مهر با صدای بیگدلی خبرداد و گفت: هنوز تصمیم خاصی برای چگونگی انتشار این فایل صوتی اتخاذ نشده است اما این فایل صدای خود مرحوم بیگدلی است که مجموعه داستانی ارواح ماه مهر را خوانده است.

گفتنی است زنده یاد بیگدلی در سن ۶۹ سالگی ۲۶ شهریور در حالی که عازم یک جشنواره ادبی بود درگذشت و پیکر وی در یزدان شهر نجف آباد اصفهان و در گلستان شهدای این شهر تشییع و به خاک سپرده شد.

احمد بیگدلی در ۲۶ فروردین ۱۳۲۴ در اهواز متولد شد، از دهه شصت تاکنون ساکن نجف آباد است. رمان اندکی سایه رمانی از این نویسنده توانست جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را برای وی به ارمغان آورد.

احمد بیگدلی در سال ۱۳۷۶ از آموزش و پرورش نجف آباد بازنشسته شد. مدتی در دانشگاه پیام نور این شهر کار کرد و همزمان با تدریس فیلم نامه نویسی در انجمن سینمای جوانان نجف آباد (به مدت ۱۲ سال) در مراکز خصوصی اصفهان به تدریس پرداخت.

طی سال های ۷۶ تا ۸۲ـ۱۳۸۱ مجموعه داستان های آنای باغ سیب و آوای نهنگ را پدید آورد. علاوه بر آنکه احمد بیگدلی برای بیش از ۴۰ فیلم مستند گفتار متن نوشته است که در اولین جشنواره فیلم یادگار گفتار متن فیلم مستند «پاسارگاد» ساخته مهرداد زاهدیان برنده جایزه بهترین متن گردید.

مجموعه داستان «آوای نهنگ» برنده هفتمین جایزه کتاب فصل شد. حال آنکه در سال ۱۳۸۵ رمان «اندکی سایه» او برنده بیست و چهارمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی شده بود و برایش شهرت فراوانی به همراه آورد و بر فعالیت های ادبی او افزود.

– See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930705000622#sthash.J99PzfqZ.dpuf