تعطیلات پنجمین مانع کسب و کار در کشور است
تعطیلات پنجمین مانع کسب و کار در کشور است

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، با بیان اینکه میان‌تعطیلات ایران چهار برابر استاندارد جهانی است، گفت: تعطیلات بیش از اندازه پنجمین مانع کسب و کار در کشور است.ابوالفضل ابوترابی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، تصریح کرد: طرح ساماندهی تعطیلات رسمی کشور هفته گذشته در صحن علنی مجلس اعلام […]

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، با بیان اینکه میان‌تعطیلات ایران چهار برابر استاندارد جهانی است، گفت: تعطیلات بیش از اندازه پنجمین مانع کسب و کار در کشور است.ابوالفضل ابوترابی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، تصریح کرد: طرح ساماندهی تعطیلات رسمی کشور هفته گذشته در صحن علنی مجلس اعلام وصول و برای اقدامات بعدی به کمیسیون مربوطه ارجاع خواهد شد.

نماینده مردم نجف‌آباد، تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی، در تشریح این طرح افزود: ایران جزء معدود کشورهایی است که سه نوع تعطیلات مختلف، یعنی تعطیلات مذهبی(ولادت و شهادت‌ ائمه اطهار)، تعطیلات ملی(۱۳ فروردین و ایام نوروز) و تعطیلات حکومتی(۱۴ و ۱۵ خرداد) را داراست و این سه نوع تعطیلات مختلف، باعث ایجاد حجم وسیعی از تعطیلات در کشورمان شده است که ما در طرح ساماندهی تعطیلات رسمی در تلاش هستیم از تعداد روزهای تعطیل بکاهیم.

ابوترابی با تأکید بر اینکه تعطیلات پنجمین مانع کسب و کار در کشور است، گفت: کشور ما دارای دو تقویم مختلف (هجری و قمری) در زمینه تعطیلات است و این پدیده به دلیل ثابت بودن تعطیلات تقویم شمسی و چرخشی بودن تعطیلات قمری پدیده‌ای به نام میان تعطیلی را به وجود آورده که این پدیده به‌شکل قابل توجهی بر حجم روزهای تعطیل کشور افزوده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه میان‌تعطیلات ایران چهار برابر استاندارد جهانی است، افزود: این نوع از تعطیلات در آمار رسمی به حساب نمی‌آیند اما وجود آن ها ضربه مهلکی بر پیکره تولید کشور وارد می‌سازد.

وی گفت: بنا بر تحقیقاتی که مرکز پژ‍وهش های مجلس انجام داده است، مشخص شده که تعطیلات ایران باعث شده که ۲۱ درصد به قیمت تمام شده کالای ساخت داخل افزوده شود که این مسئله سطح رقابت‌پذیری تولیدات ایرانی را نسبت به سایر کشور‌ها در بازار جهانی تنزل داده است.

ابوترابی ادامه داد: به عنوان مثال تعطیلات زیاد عید باعث شده است بسیاری از کارگاه‌های کوچک و متوسط زمان زیادی  را تعطیل شوند و این مسئله ضربه شدیدی بر کارفرما‌ و کارگاه‌های کوچک و بزرگ وارد ساخته است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، یادآور شد: یکی از دلایل مهم مطرح شدن طرح ساماندهی تعطیلات رسمی کشور این نکته است که افزایش تولید یکی از راهکارهای اثربخش مقابله با تحریم‌های اقتصادی است و همانطور که اشاره شد کاهش روزهای تعطیل نیز در ارتباط مستقیم با افزایش تولید است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، روز‌های ۲۹ اسفند و ۱۳ فروردین را از جمله روز‌هایی دانست که در صورت تصویب این طرح، جزء روزهای تعطیل محسوب نمی شوند