تکرار نوش دارو؛ پیگرد قانونی عوامل تخریب «کاراون سرای مجیدی»
تکرار نوش دارو؛ پیگرد قانونی عوامل تخریب «کاراون سرای مجیدی»

فریدون الله یاری مدیر کل میراث فرهنگی استان افزود: با توجه به این اقدام غیرفرهنگی، عوامل یگان حفاظت میراث فرهنگی شهرستان نجف آباد بسرعت در محل کاروانسرا حاضر شدند و پس از تهیه گزارش تخریب، آن را به ادارۀ کل اعلام کردند. مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان تصریح کرد: اگرچه این بنای تاریخی به ثبت […]

فریدون الله یاری مدیر کل میراث فرهنگی استان افزود: با توجه به این اقدام غیرفرهنگی، عوامل یگان حفاظت میراث فرهنگی شهرستان نجف آباد بسرعت در محل کاروانسرا حاضر شدند و پس از تهیه گزارش تخریب، آن را به ادارۀ کل اعلام کردند.
مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان تصریح کرد: اگرچه این بنای تاریخی به ثبت ملی نرسیده است اما شکایتی علیه این فرد متخلف تنظیم شد و مالک این بنای تاریخی در کمتر از ۲۴ ساعت پس از تخریب بنا، تحت پیگرد قانونی قرار گرفت.
الله یاری گفت: هدف ما از پیگیری سریع و قانونی این رفتار غیر فرهنگی، تاکید بر این نکته است که هرگونه تغییر و تحول در هر بنای تاریخی حتی اگر غیر ثبتی باشد، باید با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی و سایر نهادهای مربوطه انجام شود تا از این طریق بتوانیم در راه حفظ هویت فرهنگی کشورمان بیش از گذشته بکوشیم.

پیش از این نیز عوامل تخریب خانه تاریخی تدین پس از نابودی بخش عمده  ای از آن تحت پیگرد قرار گرفته و اثر نیز پس از سالها انتظار به ثبت ملی رسید.

کاروانسرای مجیدی در محدوده بازار نجف آباد با زیربنای ۵۰۰ مترمربع در دو طبقه از اواخر دوره قاجار تا حدود ۵۰ سال پیش برای صادرات بادام و فرش دستباف از نجف آباد به نقاط مختلف ایران و کشورهای هند و آلمان مورد استفاده قرار می گرفت.