خسارت ۳میلیاردی سیل به کشاورزی نجف آباد
خسارت ۳میلیاردی سیل به کشاورزی نجف آباد
ایمنا:  مدیر جهاد کشاورزی نجف‌آباد گفت: ارزیابی سه تیم از کارشناسان شهرستان نشان می‌دهد سیل اخیر بیش از سه میلیارد و ۱۴۰ میلیون تومان به زیرساخت‌های بخش کشاورزی شهرستان در دو بخش مرکزی و مهردشت خسارت زده است.

خسارت ۳میلیاردی سیل به کشاورزی نجف آباد

ایمنا: مدیر جهاد کشاورزی نجف‌آباد گفت: ارزیابی سه تیم از کارشناسان شهرستان نشان می‌دهد سیل اخیر بیش از سه میلیارد و ۱۴۰ میلیون تومان به زیرساخت‌های بخش کشاورزی شهرستان در دو بخش مرکزی و مهردشت خسارت زده است.

همتعلی انصاری اظهار داشت: در ارزیابی صورت گرفته از مزارع، دامداری‌ها و باغات نقاط آسیب‌دیده، مشخص شد که بیشتر خسارات به زیرساخت‌های بخش کشاورزی همچون قنات‌ها، جاده‌های ارتباطی و کانال‌های انتقال آب وارد شده که متاسفانه بیشتر آن‌ها نیز فاقد پوشش بیمه‌ای بوده‌اند.

سیل

سیل

انصاری با اشاره به ارائه گزارش کامل این خسارت‌ها به فرمانداری شهرستان و مدیریت بحران جهاد کشاورزی استان اعلام کرد: در این گونه حوادث امکان پرداخت کامل خسارت‌ها وجود ندارد ولی خوشبختانه دولت در این موضوع با سرعت خوبی عمل کرده و تا این لحظه بیش از دویست و پنجاه میلیون تومان برای جبران خسارت‌ها اختصاص پیدا کرده و از همین محل ساخت چندین دهنه پل و بهسازی شش رشته قنات که دارای اولویت بوده‌اند، با همکاری کشاورزان و پیمانکار بخش خصوصی به زودی آغاز خواهد شد.

انصاری یکی از دلایل بیمه نبودن این زیرساخت‌ها را مالکیت عمومی آن‌ها توسط شرکت‌های تعاونی روستایی، اهالی روستا یا بهره‌برداران دانست و اضافه کرد: درختان هسته‌دار مانند بادام، گیلاس و آلبالو از جمله محصولاتی هستند که هر ساله شاهد وارد آمدن خسارت‌های سنگین از محل سرمازدگی درختان به آن‌ها هستیم ولی متاسفانه به دلایلی مانند نبود فرهنگ‌سازی صحیح و نارضایتی کشاورزان از عدم تناسب خسارت پرداختی در مقایسه با زیان‌های وارد شده شاهد پوشش قابل توجهی در این بخش نیستیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اعلام کرد: به عنوان مثال در سیل سال جاری شاهد تخریب و خسارت دیدن یکی از واحد‌های دامداری شهرستان بودیم و این در حالی است که بیمه در ازای یک دام سنگین که بیش از پانزده میلیون تومان ارزش دارد، در حدود سه میلیون تومان خسارت می‌پردازد.

وی که ماه‌های ابتدایی خدمت خود در مدیریت جهاد شهرستان را پشت سر می‌گذارد، در پایان گریزی هم به موضوع تسهیلات کشاورزی زد و گفت: طبق روال همیشگی درخواست‌های مطرح شده در کمیته‌ای ویژه در شهرستان بررسی و آن‌هایی که واجد شرایط باشند جهت بررسی نهایی و صدور دستور پرداخت به کارگروه استان مشتکل از کارشناسان کشاورزی و نمایندگان بانک‌های عامل ارجاع داده می‌شود.

انصاری اضافه کرد: با وجود انجام تمامی این مراحل زمان‌بر و ابلاغ‌های قانونی صورت گرفته، متاسفانه بانک‌های عامل عملکرد مناسبی در این خصوص نداشته‌اند و تاکنون تنها مبلغ ناچیزی از تسهیلات مورد انتظار پرداخت شده است.

 

پرداخت ۴میلیارد تومان خسارت برای آنفلوآنزای فوق حاد

شفیع‌زاده کارشناس شرکت بیمه طرف قرارداد جهاد کشاورزی شهرستان نیز در این خصوص گفت: بیمه کشاورزی از مهم‌ترین ابرازهای حمایتی دولت محسوب می‌شود ولی تاکنون آن‌گونه که شایسته است عملیاتی نشده و در شهرستان نجف‌آباد با وجود گستردگی باغات، زمین‌های زراعی و واحدهای دامداری و پرورش طیور، تعداد محدودی از بهره‌برداران اقدام به بیمه محصولات خود کرده‌اند.

شفیع‌زاده با اشاره به عقد یکصد و بیست و هشت فقره بیمه‌نامه در بخش طیور با تحت پوشش قرار گرفتن بیش از دو میلیون قطعه انواع طیور اعلام کرد: طی سال گذشته چند واحد پرورش مرغ تخم‌گذار شهرستان به عنوان کانون شیوع آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان شناخته شدند و به همین دلیل مرغ‌های موجود در آن‌ها به صورت کامل معدوم گشتند و متعاقب آن واحدهایی که دارای بیمه‌نامه بودند، بیش از چهار میلیارد تومان خسارت دریافت کردند.

وی بر حمایت و تلاش تمامی دستگاه‌های متولی در این بخش برای افزایش فرهنگ استفاده از بیمه تاکید داشت و اعلام کرد: طی سال جاری بیش از پانصد تنه درخت در سطح دویست و هفتاد و هفت هکتار به همراه ششصد و هفتاد و هفت هکتار انواع باغات در قالب یک هزار و چهارصد و بیست فقره بیمه‌نامه تحت پوشش بیمه کشاورزی قرار گرفته‌اند.

این کارشناس بیمه در پایان خاطر نشان کرد: بیش از دویست و چهل فقره بیمه نامه برای هفتصد هکتار زمین زراعی صادر شده و در بخش دام نیز طی یکصد و دو فقره بیمه نامه شاهد ایجاد چتر پوششی بیمه برای بیش از هشت هزار و ششصد راس انواع دام بوده‌ایم.

شهرستان نجف‌آباد در حال حاضر دارای ۴۵۰۰هکتار باغات میوه، ۳۵۰۰ هکتار زمین زراعی و بیش از ششصد و شصت واحد دامداری سنگین می‌باشد.

بیمه

بیمه محصولات کشاورزی

نجف آباد نیوز