خطر ۵۰۰ هکتار زمین خواری چراغ خاموش در شمال نجف آباد
خطر ۵۰۰ هکتار زمین خواری چراغ خاموش در شمال نجف آباد

در هفته های اخیر با وجود قول هایی که به مسئولان نجف آباد در خصوص عدم ساخت وساز و ایجاد سازه هایی جدید در محل زمین های بیش از پانصد هکتاری موسوم به پادگان درچه در شمال دانشگاه آزاد این شهر داده شده بود،باز هم شاهد سرعت یافتن تردد خودروهای سنگین به این منطقه و […]

در هفته های اخیر با وجود قول هایی که به مسئولان نجف آباد در خصوص عدم ساخت وساز و ایجاد سازه هایی جدید در محل زمین های بیش از پانصد هکتاری موسوم به پادگان درچه در شمال دانشگاه آزاد این شهر داده شده بود،باز هم شاهد سرعت یافتن تردد خودروهای سنگین به این منطقه و شروع عملیات ساختمانی برخی ارگان های نظامی در آن هستیم.

02

این امر در حالی صورت گرفته که پیش از این ابوترابی منتخب مردم در مجلس طی جلسات متعدد و سنگین با نیروهای نظامی مسئول در این خصوص با تاکید بر ارزشمند بودن چنین محدوده ای خواستار برنامه ریزی و انجام مطالعات لازم به منظور ایجاد شهرک علمی و تحقیقاتی IT و دیگر فضاهای علمی و پژوهشی در این زمین ها شده بود و در آخرین نشست های برگزار شده نیز طرفین به توافقات خوبی نیز در این خصوص رسیده بودند.

البته قرار است در همین خصوص طرح توجیهی ایجاد شهرک IT در پنجااه هکتار از زمین های این منطقه به مهندسی سپاه تحویل داده شود تا در خصوص نهایی شدن چنین واگذاری اقدام لازم صورت بگیرد ولی پس از گذشت نزدیک به چهار ماه هنوز اقدام مشخصی در این خصوص صورت نگرفته است.

با توجه به همسایگی این منطقه با دانشگاه آزاد اسلامی و شهرک صنعتی کاوه و منتظریه به نظر می رسد ایجاد چنین مراکزی بتواند بهترین بازدهی را برای زمین های پانصد هکتاری این محدوده داشته باشد به طوریکه پیشنهاد مذکور با بیشترین استقبال از سوی جامعه د انشگاهی و صنعتی این شهرستان مواجه شده بود.

این زمینها که از شمالی ترین نقطه دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد شروع می شوند از شرق به شهرک های صنعتی کاوه و منتظریه، از غرب به تنها جاده مواصلاتی موجود در منطقه و کارخانه بازیافت شهرداری و پیست موتور سواری و از شمال نیز به رشته کوههای موجود در منطقه محدود شده و پیش از این نیز نیروهای نظامی با ایجاد میدان تیر بخشی از آن را تخریب و تصرف کرده بودند.

مشاهدات و تصاویر خبرنگار ما در نجف آباد حاکی از آن است که کار ایجاد محدثات جدید این زمین ها در دره های واقع در کوههای شمال آن که فاقد دید کافی نیز هست به صورت جدی تری در حال دنبال شدن است که با توجه به نظامی بودن منطقه هنوز امکان عکس برداری از آن فراهم نشده است.

03

در سالهای دفاع مقدس  سپاه درچه که اعلام موجودیت آن در یک شهر مانند درچه هنوز نیز برای بسیاری جای سوال جدی دارد، برای آموزش پیش از اعزام  داوطلبین حضور در جبهه به صورت مختصر و مقطعی از فضای این مجموعه استفاده می کرد و در سالهای پس از جنگ نیز یک بار اختلاف این سپاه با دیگر دستگاه های اجرایی در نجف آباد به مرز درگیری مسلحانه و حتی کشته شدن از دو طرف کشیده شد که این امر در آن مقطع به خیر و خوبی تمام شد.

به نظر می رسد در صورت اقدام به موقع مسئولان و مردم نجف آباد بتوان از وقوع یک تراژدی دیگر در موضوع محدود شدن هر چه بیشتر این شهر جلوگیری کرد تا بتوان در آینده برای ایجاد فضاهای مورد نیاز آن در چنین زمین های مناسب تصمیم گیری و برنامه ریزی مناسب را انجام داد.