خوب و بد تجلیل از خبرنگاران نجف آباد+ تصویر خاص
خوب و بد تجلیل از خبرنگاران نجف آباد+ تصویر خاص
پیش از ظهر دیروز مراسم تجلیل از خبرنگاران نجف آباد چند روز زودتر از هفدهم مرداد به میزبانی خزانه شهرداری برگزار شد. مراسمی با چندین نکته مثبت و یک نقطه ضعف که البته مقصرش یک وزارتخانه بود.

خوب و بد تجلیل از خبرنگاران نجف آباد+ تصویر خاص

این برنامه با حضور تمامی مدیران ارشد شهرستان برنامه ریزی شده بود که همین موضوع از اتلاف وقت مسئولان و خبرنگاران برای برگزاری چندین برنامه مشابه جداگانه و تحمیل هزینه های بدون دلیل به بیت المال جلوگیری می کند.

شاید اولین بار بود که تمامی مدیران ارشد شهرستان سر ساعت اعلام شده حضور داشتند و دقایقی را برای رسیدن خبرنگاران منتظر ماندند. خبرنگارانی که عادت کرده اند به جلساتی که دیر تشکیل شده و یا بخش های ابتدایی آن ها، ارزش خبری برایشان ندارد.

حضور تمامی مدیران ارشد شهرستان در جلسه، نشان از اهمیت آن ها به جایگاه خبرنگاران داشت به طوری که به غیر از امام جمعه که به دلیل جلسه ای ضروری، مجبور به ترک نشست شد، بقیه مسئولان تا آخرین بخش برنامه حضور داشتند. البته در مجموع نزدیک به ۲۲ مسئول و همراه در جلسه حضور داشتند تا از سیزده خبرنگار تجلیل کنند. تعداد بالای این مسئولان، عکاسان را برای ثبت لحظات اهدای تقدیرنامه ها با مشکل مواجه کرده بود.

این برای چندمین بار بود که شهرداری برنامه را طوری تنظیم کرده بود که نماز جماعت، بخش پایانی مراسم باشد. اقدامی که معمولا در جلسات اداری چندان مورد توجه قرار نمی گیرد.

معرفی «عشقی پور» مسئول جدید روابط عمومی فرمانداری که با دکترای ارتباطات اولین مدیر جوان و متخصص این بخش در شهرستان با چنین سطحی از تحصیلات محسوب می شود، از دیگر بخش های قابل توجه مراسم بود.

در بین هدایا، دو چیز متفاوت از سال های قبل دیده می شد. یکی تندیسی که ابوترابی نماینده مجلس داد و دیگری کتابی که ارشاد کادو گرفته بود.

تنها نقطه ضعف این مراسم را باید روی جلد همین کتاب دنبال کرد. کتاب رحلی دویست صفحه ای با برگه های گلاسه و چهار رنگ که بیش از چهارصد تصویر از نقاط دیدنی و نمادهای فرهنگی مختلف ایران را به تصویر کشیده است.

نویسنده و عکاس این کتاب، برای جلد بیرونی اثر خود از تصویر یک عروس ترکمن استفاده کرده که وضعیت حجاب آن حداقل با عنوان «فرهنگ و ارشاد اسلامی» جور در نمی آید. در نسخه اصلی تصویر در داخل کتاب، عروس جوان در کنار داماد و بسیاری از نشانه های فرهنگی ترکمن ها دیده می شود که به هر حال در فرهنگ آن ها شاید طبیعی باشد ولی بزرگ کردن تصویر تکی عروس خانم بر روی جلد را باید یک شیطنت بازاری دانست.

نکته این جا است که وزارت فرهنگ و ارشاد چطوری به این کتاب برای استفاده ابزاری از ناموس ترکمن ها، مجوز داده و بعد هم تعداد زیادی از این اثر گران قیمت را با پول بیت المال خریده.

وزارت ارشاد، سالیانه برای حمایت از مولفان و ناشران تعدادی از آثار آن ها را خریداری و به صورت رایگان در اختیار زیرمجموعه های خود در سراسر کشور یا دیگر ارگان های دولتی قرار می دهد.

یکی از مسئولان ارشاد نجف آباد در این خصوص گفت: نقشی در خرید کتاب نداشته ایم و تعداد زیادی از آن را برایمان فرستاده اند. خودم حتی تصویر روی جلد هدیه را ندیده ام.

از ارشاد شهرستان انتظار داریم، این موضوع را به استان و بالاتر از آن گوشزد کرده و کتاب مذکور را از لیست هدایای خود خارج کنند.

کتاب ایران

کتاب ایران

خوب و بد تجلیل از خبرنگاران نجف آباد+ تصویر خاص