خودکشی ناموفق  کارگر  نجف آبادی
خودکشی ناموفق  کارگر  نجف آبادی
صبح چهارشنبه چهارم بهمن ماه یکی از کارگران کارخانه کاشی اصفهان از بالای تانکر آب مجاور رستوران کارخانه قصد خودکشی داشت که با اقدام به موقع عوامل آتش نشانی نجات پیدا کرد

ایمنا: رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی نجف آباد گفت: صبح چهارشنبه چهارم بهمن ماه یکی از کارگران کارخانه کاشی اصفهان از بالای تانکر آب مجاور رستوران  کارخانه قصد خودکشی داشت که با اقدام به موقع عوامل آتش نشانی نجات پیدا کرد.

محمد مغزی  گفت: انگیزه اصلی این کارگر برای اقدام به خودکشی هنوز مشخص نشده ولی کارگران این مجموعه از شهریور ماه سال جاری حقوق نگرفته اند و در خصوص مطالبات قبل آن ها نیز احکام مورد نیاز صادر شده و کار به مرحله اجرای احکام رسیده است.

البته یکی از اعضای شورای اسلامی کارگران کارخانه در مصاحبه با خبرنگار ما گفته است: کارگری که قصد خودکشی داشت، با نزدیک به ۴۵سال سن، مانند دیگر کارگران ۱۶ ماه حقوق معوقه دارد و با وجود اعتقادات قوی مذهبی، مشکلات شدید اقتصادی او را مجبور به این کار کرد.

اعضای شورای کارگران کارخانه، مصاحبه مفصلی در خصوص مشکلات و انتظارات کارخانه انجام داده اند که مشروح آن به زودی منتشر خواهد شد.

مغزی از فراهم شدم مقدمات مزایده یکی از واحدهای این کارخانه برای پرداخت مطالبات معوقه کارگران خبر داد و اظهار داشت: بیشتر نیروهای رسمی کارخانه کاشی اصفهان بازنشسته شده اند و تنها نزدیک به ۳۰نفر از آن ها باقی مانده اند که در کنار این تعداد، حدود ۳۲۰کارگر نیز در قالب قرارداری در کارخانه کار می کنند.

وی پیرامون وضعیت کارخانه کاشی نیلو نیز خاطر نشان کرد: به دنبال واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی و عدم سرمایه گذاری سهامداران، این مجموعه با مشکلات متعددی مواجه شد به طوری که طی چند سال گذشته تمامی نیروها به جز چهل و هفت نفر کارگر رسمی آن مشمول تعدیل نیرو شده اند.

رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی نجف آباد اضافه کرد:برای تمامی نیروهای تعدیل شده نیلو، آرای مورد نیاز جهت وصول مطالبات معوقه صادر شده و برخی با طی مرحله اجرای احکام به پول خود رسیده و تعدادی نیز در حال گذراندن مراحل اداری هستند.

مغزی ادامه داد:برای نیروهای رسمی این مجموعه هم تا پایان شهریور ماه سال جاری احکام وصول مطالبات صادر شده و این افراد به صورت خودجوش یکی از واحدها را راه اندازی کرده و از محل فروش کاشی های تولیدی، در برخی ماه ها توانسته اند بین چهارصد تا پانصد هزار تومان حقوق به حساب نیروها واریز کنند.

به گفته رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی نجف آباد با توجه به تعدد طلبکاران کارخانه نیلو که عمده آن ها از تامین کنندگان مواد اولیه محسوب می شوند، طی ماه های اخیر با حکم مراجع قضایی برخی دستگاه های خطوط تولید این مجموعه به ازای مطالبات مصادره و از کارخانه خارج شده است.

محمد مغزی اظهار داشت: بیشتر احکام اجرا شده مربوط به شرکت های مستقر در خارج شهرستان بوده و دستگاه های دولتی همچون شرکت های خدمات رسان، با وجود مطالبات بسیار سنگین تاکنون اقدام خاصی در این زمینه انجام نداده اند.

کارگران رسمی کارخانه کاشی نیلو، صبح چهارشنبه هفته جاری با تجمع در برابر اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی نجف آباد خواستار رسیدگی مسئولان به مشکلات آن ها شدند.

کارخانه های کاشی اصفهان و نیلو در زمره موفق ترین مجموعه های استان و حتی کشور در این زمینه محسوب می شدند ولی چند سال پیش و همزمان با واگذاری آن ها به بخش خصوصی، مشکلات متعددی این دو کارخانه را درگیر کرد و منجر به تعدیل گسترده نیرو در این مجموعه ها شد.

این دو کارخانه در مسیر اصفهان به نجف آباد و در محدوده شهر گلدشت قرار گرفته اند.