داستان تعطیلی بازار نجف‌آباد و چند نکته تقریبا متفاوت!
داستان تعطیلی بازار نجف‌آباد و چند نکته تقریبا متفاوت!
ظلمی که به این دستور دادستان شد، در نحوه اعلام آن بود. استفاده از تیترهای هیجانی و ناقصی مثل "بازار نجف‌آباد تعطیل شد" و... ، سیر دستور دادستان را در اذهان اصناف و سایر مسولین از اذهان خارج کرد و انتظارات غیرمنطبق با دستور دادستان محترم در اذهان سایر شهروندان ایجاد کرد.

داستان تعطیلی بازار نجف‌آباد و چند نکته تقریبا متفاوت!

«امیر»: در این روزهای کرونایی، کمتر شهروند نجف‌آبادی وجود دارد که صدور حکمی از سوی دادستان نجف‌آباد و حواشی مربوط به آن را نشنیده باشد.

با وجود شهروندان عزیزی (که بسیاری از آن ها از دوستان بنده هستند) که همه جانبه به آن چه اتفاق افتاده انتقاد دارند، و جو سنگین حاکم، انتشار این متن سخت بود. با این وجود به نظرم رسید باید یک فضای منطقی و منطبق بر واقعیت حاکم شود تا بتوانیم با هم افزایی بر این بحران نیز غلبه نماییم. لذا موارد زیر را که به ذهنم رسید با شهروندان در میان می‌گذارم. اگر چه متن مقداری طولانی است، ولی امیدوارم مورد توجه قرار گیرد و شهروندان عزیز انتقادات و پیشنهادات خود را با بنده مطرح فرمایند.

۱- دادستان محترم از ابتدا هیچ گاه دستور تعطیلی بازار را نداده است. این ادعای بنده نیست، متن دستور دادستان است. در متن ایشان آمده واحدهای صنفی‌ای تعطیل شوند که به تشخیص شبکه بهداشت نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند. یعنی یک حکم کلی در مورد تمام واحدهای صنفی که به تشخیص متخصصان شبکه بهداشت مسایل بهداشتی را رعایت نمی‌کنند. بنابراین حکم ایشان از ابتدا ارتباطی با یک محدوده خاص جغرافیایی در شهر مثل بازار نداشته است.

۲- در این باره، شبکه بهداشت باید اول نکات و پروتکل بهداشتی مربوط به واحدهای صنفی مختلف را طبق نوع فعالیتشان مشخص کند، سپس آن را از طریق اتاق اصناف به کلیه واحدهای صنفی ابلاغ نماید. جای تاکید دارد که این امر برای تمام واحدهای صنفی است و نه فقط بازار یا یک محدوده خاص جغرافیایی. ممکن است این امر انجام شده باشد. اگر انجام شده، اطلاع رسانی عمومی لازم است.

۳- پس از ابلاغ، حالا نوبت نظارت است. ناظران شبکه بهداشت باید نظارت کنند و اگر واحدی صنفی پروتکل مربوطه را رعایت نکرده، ابتدا اخطار و در صورت ادامه تخلف، گزارش آن را به مراجع قضایی داده تا طبق قانون و دستور دادستان محترم اقدام شود.

۴- موارد سه گانه فوق، اموری است که طبق دستور دادستان محترم باید انجام شود. انتظاری فراتر از آن چه در موارد فوق آمده نمی‌توان از دستور دادستان محترم داشت. بنابراین ممکن است یک مغازه در بازار به دلیل رعایت پروتکل بهداشتی باز بماند و دیگری در گوشه دور افتاده شهر بسته شود. طبق دستور دادستان محترم، حکم کلی برای تعطیلی یک محدوده جغرافیایی نمی‌توان صادر کرد.

۵- آن چه که دادستان دستور داده، یک امر منطقی و کاملا بدیهی است. محلی که مسایل بهداشتی را که رسما به آن ابلاغ شده رعایت نکند، باید بسته شود. هیچ کس نمی‌تواند جلوی تعطیلی و پلمپ محلی که نکات بهداشتی را رعایت نمی کند و تخلفش رسما توسط شبکه بهداشت اعلام شده باشد را بگیرد. قبل از ورود کرونا هم همینطور بوده، این چیز جدیدی نیست، حالا فقط ممکن است نکات بهداشتی مربوطه زیادتر شده باشد.

۶- ظلمی که به این دستور دادستان شد، در نحوه اعلام آن بود. استفاده از تیترهای هیجانی و ناقصی مثل “بازار نجف‌آباد تعطیل شد” و… ، سیر دستور دادستان را در اذهان اصناف و سایر مسولین از اذهان خارج کرد و انتظارات غیرمنطبق با دستور دادستان محترم در اذهان سایر شهروندان ایجاد کرد.

۷- غلامی، معاون استاندار، در مصاحبه خود گفته که: “بازار غرب استان بازار نجف آباد است و برای تامین نیازهای مردم با دادستانی هماهنگ شد که بازار مجددا فعال شود منتها فروشگاه‌هایی که تخلفات بهداشتی دارند بسته می‌شوند و بقیه باز می‌شوند.” واضح است که صحبت‌های معاون استاندار هم دقیقا مطابق با آن چه است که در دستور دادستان آمده! حتی مجدد بر تعطیلی واحدهایی که تخلف بهداشتی دارند تاکید کرده است. هیچ منعی برای تعطیلی فروشگاه‌های متخلف بهداشتی وجود نداشته و ندارد، چه داخل بازار چه خارج آن. حکم کلی برای تعطیلی در یک منطقه جغرافیایی است که وجود ندارد و از اول هم وجود نداشته است. این که نجف‌آباد، بازار غرب اصفهان است هم یک حقیقت و واقعیت است. تا همین یک ماه پیش، تقریبا اکثر شهروندان و مسولان شهر، یکی از اولین شاخصه‌های شهرمان را انصاف بازاریانش می‌شمردند و این که از سایر شهرها برای خرید به نجف‌آباد می‌آیند.

۹- پیشنهاد می‌کنم که صندوقی برای کمک بلاعوض به کسبه‌ای که از تعطیلی مغازه‌هایشان زیان می‌بینند تشکیل شود و مسولان شهر از جمله نماینده محترم مجلس و دادستان محترم و… حقوق یک ماهشان را به این صندوق اختصاص دهند. این دقیقا مطابق با همان انتظاری است که این عزیزان از کسبه دارند.

۸- متاسفانه، جامعه ما به شدت سیاست زده شده است. در هر موضوعی، حتی یک اپیدمی، قدرت تصمیم گیری تخصصی و گفتگو محور وجود ندارد. در پی دستور دادستان محترم نیز موج سواری‌های سیاسی را دیدیم که در این مجال نمی‌گنجد و بعدا اشاره خواهد شد.

امید که با همکاری همه دوستان و شهروندان بر این بحران غلبه نماییم.

قرنطینه کرونا در نجف آباد

قرنطینه کرونا در نجف آباد

داستان تعطیلی بازار نجف‌آباد و چند نکته تقریبا متفاوت!