دستگاه ابتکاری خضر بر روی کارون+فیلم
دستگاه ابتکاری خضر بر روی کارون+فیلم
کنگره شهدای نجف آباد:در این فیلم که توسط مرحوم محمود اصفهانی در اواخر زمستان64 یا اوایل بهار65 در ساحل رودخانه کارون و بعد از جادۀ دارخوین ضبط شده، نحوه فعالیت دستگاه ابتکاری «خضر» که توسط جهاد‌سازندگی طراحی و ساخته شده، نشان داده می‌شود.

دستگاه ابتکاری خضر بر روی کارون+فیلم

کنگره شهدای نجف آباد:در این فیلم که توسط مرحوم محمود اصفهانی در اواخر زمستان۶۴ یا اوایل بهار۶۵ در ساحل رودخانه کارون و بعد از جادۀ دارخوین ضبط شده، نحوه فعالیت دستگاه ابتکاری «خضر» که توسط جهاد‌سازندگی طراحی و ساخته شده، نشان داده می‌شود.

دستگاه خضر به کمک قدرت یک تراکتور، سیم‌های بوکسل، پل‌های شناور و برخی تجهیزات دیگر، امکان انتقال تجهیزات سنگین و نیمه‌سنگین از روی عرض حدوداً هزار متری اروند را فراهم می‌کرد.

در این فیلم که پس از انجام عملیات والفجر۸ در شبه جزیره فاو ضبط شده، غلامحسین صفری یکی از نیروهای جهاد‌سازندگی نجف‌آباد، توضیحاتی در خصوص کارکرد دستگاه خضر می‌دهد و در ادامه اصفهانی سوار بر یک قایق، بخشی از مسیر تردد خضر را به تصویر می‌کشد.

در مقطع ضبط این فیلم، به دلیل طغیان رودخانه و سیلابی شدن مسیر، امکان حرکت دستگاه فراهم نبوده است. این مکان در بین رزمندگان به نام «مقر آشپزخانه» معروف بوده است.

طی عملیات والفجر۸ که با تصرف بخش جنوبی شبه‌جزیره فاو عراق همراه بود، ایران برای پشتیبانی از نیروهایش در آن طرف اروند، از دستگاه خضر به صورت گسترده استفاده کرد و مدتی بعد پل لوله‌ای «بعثت» یکی از شاهکارهای مهندسی دوران دفاع‌مقدس، بر روی این رودخانه احداث شد.

طی بخش پایانی فیلم نیز عملیات احداث خاکریز توسط تعدادی از دستگاه‌های مهندسی جهادسازندگی را در منطقه فاو به تصویر کشیده شده است.

تصاویر، تزیینی است.

غلامحسین صفری رزمنده جهاد سازندگی نجف آباد

غلامحسین صفری رزمنده جهاد سازندگی نجف آباد

جهاد سازندگی

جهاد سازندگی

دستگاه ابتکاری خضر در عملیات والفجر۸+فیلم