دستگیری بیش از ۱۳۰۰ نفر در نجف آباد
دستگیری بیش از ۱۳۰۰ نفر در نجف آباد
ایمنا: فرماندار شهرستان گفت: طی سال گذشته میزان دستگیری خرده‌فروشان مواد مخدر در شهرستان بیش از سی درصد رشد داشته و نزدیک به دویست و چهل کیلوگرم انواع مواد مخدر کشف شده است. در همین خصوص بیش از هزار و سیصد و شصت نفر نیز دستگیر شدند.

دستگیری بیش از ۱۳۰۰ نفر در نجف آباد

ایمنا: فرماندار شهرستان گفت: طی سال گذشته میزان دستگیری خرده‌فروشان مواد مخدر در شهرستان بیش از سی درصد رشد داشته و نزدیک به دویست و چهل کیلوگرم انواع مواد مخدر کشف شده است. در همین خصوص بیش از هزار و سیصد و شصت نفر نیز دستگیر شدند.

مجتبی راعی در نشست خبری هفته مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد: در حال حاضر هفت کمپ ترک اعتیاد در شهرستان وجود دارد که حدود چهار هزار و پانصد نفر در سال گذشته به آن‌ها مراجعه کرده‌اند ولی متاسفانه باید اذعان کنیم که در خوش‌بینانه‌ترین حالت، کمتر از بیست درصد این افراد به سمت مواد مخدر باز نمی‌گردند.

راعی اعتیاد را دارای رتبه نخست در بین پنج آسیب اجتماعی مهم کشور دانست و ادامه داد: در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان کمیته درمان با مسئولیت شبکه بهداشت و درمان، کمیته پیشگیری با محوریت بهزیستی، کمیته مقابله با مدیریت نیروی انتظامی و صیانت از اشتغال بهبود یافتگان با مسئولیت اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی فعال هستند.

رییس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان از تمرکز دستگاه‌های مختلف بر پیشگیری از آلودگی به اعتیاد سخن گفت و افزود: در حالی که طی سال نود و شش نزدیک به ۸۵۰۰نفر از برنامه‌های آموزشی مرتبط با آگاه‌سازی شهروندان در موضوع اعتیاد استفاده کرده بودند، این میزان در سال گذشته به مرز بیست هزار نفر رسید که در این میان ارائه پنج هزار و پانصد نفر‌ساعت آموزش به کارمندان و کارگران به همراه ۲۸۰۰ نفر از دانشجویان و دانشگاهیان و هشت هزار و ششصد نفر از زندانیان و اعضای خانواده آن‌ها به چشم می‌خورد.

تاکید بر ادامه و تقویت روند ارائه آ‌موزش‌های اشتغال‌زایی در زندان نجف‌آباد به منظور کاهش آمار بازگشت زندانیان دیگر موردی بود که معاون استاندار اصفهان با بیان آن خاطر نشان ساخت: بیش از یکصد تشکل مردم نهاد، دارای مجوز فعالیت در شهرستان هستند که از این تعداد شش مجموعه به صورت اختصاصی در موضوع آسیب‌های اجتماعی و مواد مخدر کار می‌کنند.

مواد مخدر

مواد مخدر

کاش به همان تریاک بر می‌گشتند

معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار نجف‌آباد نیز در قسمت دیگری از این جلسه وجود هشتصد تا نهصد نوع مخدر جدید در سطح جامعه را یک زنگ خطر واقعی خواند و اعلام کرد: بخش زیادی از این مخدرها حتی برای مسئولان و کارشناسان مرتبط نیز شناخته شده نیستند و گاهی گفته می‌شود ای کاش معتادان به همان تریاک بر می‌گشتند و شاهد این میزان آثار ناشی از سوء مصرف مواد مخدر صنعتی نبودیم.

نبی الله صالحی خلوص تریاک‌های کشف شده را کمتر از یک درصد دانست و با اشاره به اختلاط مواد صنعتی بسیار خطرناک با این مخدر افزود: در سال گذشته چندین آشپزخانه ساخت مخدرهای صنعتی در سطح شهرستان شناسایی و پلمپ شده ولی متاسفانه شاهد رونق توزیع انواع مخدرهای صنعتی و خطرناک به اشکال مختلف از جمله انواع آدامس و حتی برچسب‌هایی هستیم که اشکال رنگی و مورد علاقه کودکان و نوجوانان را روی پوست حک می‌کنند.

اشاره به تکلیف تعیین شده در برنامه ششم توسعه برای کاهش ۲۵درصدی آمار معتادان و اظهار تاسف از کاهش توجه خانواده‌ها به تربیت فرزندان دیگر مواردی بود که معاون فرماندار با بیان آن‌ها خاطر نشان کرد: در آرایشگاه‌های زنانه نیز مخاطرات جدی داریم. متاسفانه عمده لوازم آرایشی به صورت قاچاق وارد کشور شده و دارای آلودگی‌های خاص هستند و در کنار آن برخی مراکز با آگاهی یا ناآگاهانه برای رژیم‌های لاغری یا چاقی مشتریان، مخدرهای صنعتی سفارش می‌دهند.

معاون فرماندار نجف آباد

معاون فرماندار نجف آباد

 

۶۵درصد همسر آزاری‌ها در اعتیاد ریشه دارد

رییس شورای هماهنگی مواد مخدر شهرستان همچنین از خسارت سالیانه چند هزار میلیارد تومانی مواد مخدر در بخش‌های مختلف خبر داد و اضافه کرد: طبق برآوردهای کارشناسی صورت گرفته، بیش از شصت و پنج درصد از پرونده‌های همسرآزاری، پنجاه و پنج درصد طلاق‌ها، سی درصد کودک آزاری‌ها، بیست و پنج درصد قتل‌ها، بیست و سه درصد پرونده‌های نزاع و خشونت، بیست درصد موارد منکراتی و حدود ده درصد از تخلفات مالی به شکلی با مواد مخدر مرتبط هستند.

راعی با تقدیر از فعالیت‌های فرهنگی خوب صورت گرفته در مسیر مقابله با این مشکل از جمله اجرای نمایش‌های خیابانی با همکاری شهرداری و هنرمندان اضافه داشت: از نظر میزان کشفیات مواد مخدر با برخی کانون‌های آ‌لوده در اطراف شهرستان قابل مقایسه نیستیم و عمده مواد به مقصد شهرهای دیگر از نجف‌آباد عبور داده می‌شوند.

وی در پایان افزود: در حال حاضر شخص معتاد به عنوان یک بیمار قلمداد می‌شود و دستگیری این افراد با تحویل آن‌ها به کمپ‌های ترک اعتیاد همراه می‌شود که این موضوع هزینه زیادی روی دست دولت می‌گذارد. به عنوان مثال نوروز امسال که در راستای اجرای طرح‌ امنیت نوروزی بیش از دویست و هفتاد معتاد به کمپ‌ها تحویل داده شدند، یک سوم هزینه را بهزیستی، همین میزان را شهرداری و بقیه را کمپ‌ها متقبل شدند.

فرماندار نجف آباد

فرماندار و معاون فرماندار نجف آباد

نجف آباد نیوز