دست‏ اندازی و تخریب عمد در پل تاریخی جلال ‏آباد
دست‏ اندازی و تخریب عمد در پل تاریخی جلال ‏آباد

فریدون لطفی مسئول کمیته تاریخ انجمن دوستداران میراث فرهنگی و طبیعی شهرستان نجف‏ آباد گفت : در بازدید از پل سنگی جلال‏ آباد همراه مهندس حسن موحدی کارشناس ارشد مرمت، با دست ‏اندازی و تخریب عمد در این پل مواجه شدند. تخریب در ستون میانی و دهنه ‏ی شمالی آن صورت گرفته است که سنگ‏ […]

فریدون لطفی مسئول کمیته تاریخ انجمن دوستداران میراث فرهنگی و طبیعی شهرستان نجف‏ آباد گفت : در بازدید از پل سنگی جلال‏ آباد همراه مهندس حسن موحدی کارشناس ارشد مرمت، با دست ‏اندازی و تخریب عمد در این پل مواجه شدند. تخریب در ستون میانی و دهنه ‏ی شمالی آن صورت گرفته است که سنگ‏ های بزرگی توسط پتک کنده شده ‏اند. شواهد حاکی از دست اندازی ‏افراد ناآگاه به بهانه ‏ی پیدا کردن گنج می ‏باشد. این پل که بر روی رودخانه مرغاب در مسیر غرب به شرق می ‏باشد، در سیلاب ‏های فصلی نیز آسیب ‏های جدی دیده است و از نظر مرمتی بایستی در الویت ویژه‏ ای قرار گیرد.
حسن موحدی افزود : برای مرمت اصولی بنا بایستی یک طرح زمان بندی شده به شرح زیر ارایه کرد :
۱٫ نصب داربست ‏های فلزی در اطراف ستون سازه و جلوگیری از ریزش احتمالی سقف و ستون؛
۲٫ طراحی و ساخت قالب برای زیر سازی قوس دو دهنه‏ ی پل؛
۳٫ تهیه مصالح بومی مانند : سنگ و ساروج برای بهسازی سازه؛
۴٫ مرحله اجرایی مرمت و بهسازی بنا؛
پل سنگی جلال‏ آباد در کنار آزادراه کنارگذر غربی نجف‏ آباد-ذوب‏ آهن و شمال قلعه‏ ی تاریخی جهان‏ آباد در مسیر رودخانه مرغاب قرار دارد. شواهد، قدمت آن را به اواخر دوره‏ ی صفوی و شاید افشاری می‏ رساند و از سوی دیگر با مقایسه‏ ی این سازه با نمونه‏ های مشابه در دوره‏ های تاریخی می‏ توان فرضیه‏ ای بر قدمت اشکانی یا ساسانی آن نیز مطرح نمود ولی شوربختانه هنوز هیچ تاییدیه کارشناسی بر روی آن انجام نشده و حتی در سیاهه ‏ی اثرهای تاریخی ایران ثبت نشده است. در ادامه بایستی ذکر شود که پل‏ های ساخته شده در دوره‏ ی اشکانی یا ساسانی از سنگ‏های بزرگ با ملات ساروج استفاده می‏شده‏ است.

منبع:پایگاه خبری فکر سبز