دعا و مداحی رزمندگان نجف‌آباد در بهمن۶۱+فیلم
دعا و مداحی رزمندگان نجف‌آباد در بهمن۶۱+فیلم
خانه ایثار نجف آباد: در این فیلم که 18بهمن61 هم‌زمان با عملیات والفجرمقدماتی در حوالی منطقۀ عمومی زلیجان ضبط شده، بخشی از مراسم قرائت دعای کمیل و مداحی و سینه‌زنی رزمندگان نجف‌آباد و جهاد سازندگی این شهر، نشان داده می‌شود.

دعا و مداحی رزمندگان نجف‌آباد در بهمن۶۱+فیلم

خانه ایثار نجف آباد: در این فیلم که ۱۸بهمن۶۱ هم‌زمان با عملیات والفجرمقدماتی در حوالی منطقۀ عمومی زلیجان ضبط شده، بخشی از مراسم قرائت دعای کمیل و مداحی و سینه‌زنی رزمندگان نجف‌آباد و جهاد سازندگی این شهر، نشان داده می‌شود.

در این فیلم که توسط مرحوم محمود اصفهانی (باهنر) ضبط شده، هم‌زمان با شروع مداحی و سینه‌زنی، دوربین گاهی روی تصاویر شهید بهشتی، شهید محمد منتظری و حضرت امام تمرکز کرده و در مقاطعی چهره حاضرین را نشان می‌دهد.

اصفهانی در همین لحظات،گاهی برای جور شدن قاب تصویرش، تصاویر را با دست، پایین و بالا می‌کند.

در ادامه فیلم که گاهی با مشکلات فنی، پرش تصویر، قطعی صدا و موارد مشابه مواجه است، شخصی غیر از مداح اولیه، شروع به خواندن دعای کمیل کرده و در ادامه تمامی حاضرین، دعای فرج را می‌خوانند که هم‌زمان دوربین، پوستری بزرگ از دعا را نشان می‌دهد.

بخش دوم فیلم، با نمایش پوستر چند شهید جهاد‌سازندگی در عملیات والفجر‌مقدماتی شروع می‌شود؛ شهیدان حجت سلمانزاده، حسین غیور و رضا فاضل.

در آن مقطع زمانی، این عملیات به نام «والفجر» مشهور شده بود و فرماندهان انتظار داشتند با این حرکت به نتایج سرنوشت‌سازی برسند ولی پس از شکست عملیات، این حرکت به «والفجرمقدماتی» شناخته شد.

بخش پایانی فیلم، صرف شام رزمندگان حاضر در برنامه است؛ به قول اصفهانی «چلو دوغ!» حاج‌محمود، هم‌زمان با نشان دادن سفره و حاضرین، توضیحاتی در مورد نان‌های برشته، دوغ و مغز گردو و بادام موجود در سفره ارائه کرده و گاهی از طنازی‌های همیشگی‌اش استفاده می‌کند.

جایی به حاضرین «قهرمانان قاشق» گفته و در قسمتی به «عبدالجواد امیرکاوه» مرد میان‌سال و محبوب نیروهای جهاد، لقب «ننۀ جهاد» را می‌دهد. اصفهانی، جایی هم می‌‌گوید که «ماست‌ها، مال گاوداری خودمونه» که اشاره‌اش به گاوداری متعلق به کمیته امداد در جادۀ سد زاینده‌رود است.

تصاویر، تزیینی است.

رزمندگان لشکر ۸ نجف اشرف در دفاع مقدس

رزمندگان لشکر ۸ نجف اشرف در دفاع مقدس

دعا و مداحی رزمندگان نجف‌آباد در بهمن۶۱+فیلم