سامانی بر وضع نابسامان کتابخانه انجمن نمایش نجف‌آباد
سامانی بر وضع نابسامان کتابخانه انجمن نمایش نجف‌آباد
ایبنا:کتابخانه انجمن نمایش نجف‌آباد از تخصصی‌ترین کتابخانه‌ها در حوزه هنر به‌ویژه تئاتر در استان اصفهان است که مدت‌ها وضعیت نابسامانی را تجربه می‌کرد؛ حالا اما، سرپرست این مجموعه، از سروسامان دادن به این کتابخانه و تجهیز آن خبر می‌دهد.

سامانی بر وضع نابسامان کتابخانه انجمن نمایش نجف‌آباد

ایبنا:کتابخانه انجمن نمایش نجف‌آباد از تخصصی‌ترین کتابخانه‌ها در حوزه هنر به‌ویژه تئاتر در استان اصفهان است که مدت‌ها وضعیت نابسامانی را تجربه می‌کرد؛ حالا اما، سرپرست این مجموعه، از سروسامان دادن به این کتابخانه و تجهیز آن خبر می‌دهد.

کتابخانه انجمن نمایش شهرستان نجف‌آباد همواره یکی از تخصصی‌ترین کتابخانه‌ها در حوزه هنر، به‌ویژه تئاتر در استان اصفهان بوده است. «اسماعیل بهارلوئی» یک فعال و علاقه‌مند تئاتر در نجف‌آباد در این باره  می‌گوید: درست یادم است وقتی سال‌ها پیش می‌خواستم مطالعه در این حوزه را آغاز کنم. از هرکس سراغ می‌گرفتم، آدرس آنجا را برای امانت کتاب به من می‌داد. بعد از سال‌ها سری به آن جا زدم؛ کتاب‌ها در هم، بدون هیچ سیستم ثبتی، خیلی از کتاب‌ها در لیست بود، اما در قفسه‌ها نه. یا در لیست امانت گرفته شده‌ها نام‌ کتاب‌هایی بود که خودِ کتاب را می‌توانستید لابه‌لای انبوه کتاب‌ها پیدا کنید.

حالا پس از گذشت یک سال از آن روزهای نابه‌سامانی در این کتابخانه، «امیر قیطاسی»، سرپرست انجمن نمایش شهرستان نجف‌آباد گفت: گردآوری مجموعه کتاب‌های تخصصی نمایش همزمان با تاسیس انجمن هنرهای نمایشی نجف آباد در سال ۱۳۶۸ شروع شده و تا به امروز ادامه دارد.

او در ادامه بیان کرد: با گذشت زمان، افزایش نیازهای علمی و تحقیقاتی هنرمندان تئاتر به‌ویژه افزایش تعداد دانشجویان هنرهای نمایشی در شهرستان همچنین برگزاری کارگاه‌های آموزشی با حضور اساتید برجسته و صاحب‌نام این رشته نیاز به منابع علمی در این زمینه افزایش پیدا می‌کند و با همت ریاست اسبق انجمن نمایش مجتبی نصراللهی همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب تهران جدیدتری آثار منتشرشده خریداری و به مخزن کتابخانه تخصصی اضافه شده است.

امیر قیطاسی بازیگر

امیر قیطاسی بازیگر

وجود ۶ هزار کتاب در کتابخانه انجمن نمایش نجف آباد

قیطاسی افزود: در حال حاضر بیش از ۶۰۰۰ عنوان کتاب تخصصی با موضوعاتی از قبیل ادبیات نمایشی ایران و جهان، ادبیات داستانی ایران و جهان، منابع نظری هنر تئاتر، فیلمنامه، منابع نظری سینما، ادبیات کلاسیک ایران و جهان، مجلات و فصلنامه‌های تخصصی سینما و تئاتر، منابع نظری و آموزشی کارگردانی، نمایشنامه‌نویسی، نمایش عروسکی، بازیگری، طراحی صحنه، نمایش ایرانی، فلسفه و مکاتب هنری و…، در کتابخانه تخصصی انجمن نمایش نجف‌آباد ثبت شده است و می‌توان به جرات گفت این کتابخانه به‌عنوان یک گنجینه علمی در زمینه هنر تئاتر در استان کم نظیر است.

وی افزود: محل کتابخانه تخصصی در مجتمع فرهنگی و هنری آسمان، ساختمان انجمن هنرهای نمایشی نجف‌آباد واقع شده است و فضای اختصاص داده شده به کتابخانه شامل مخزن با مساحت ۱۲ مترمربع و سالن مطالعه با مساحت ۱۲ مترمربع است.

کتابخانه انجمن نمایش نجف آباد

کتابخانه انجمن نمایش نجف آباد

قیطاسی تصریح کرد: اما اگر بخواهیم از نظر کیفی وضعیت کتابخانه تخصصی را بررسی کنیم، می‌شود گفت خوشبختانه و شاید شوربختانه توانائی موجود فراتر از نیاز و تقاضای علاقمندان مباحث علمی است. از سال ۱۳۹۲ همواره در مسیر تجهیز و سازماندهی امور کتابخانه نقش داشتم. این حضور، اطلاعاتی در مورد اعضای فعال یا بعضا غیرفعال کتابخانه به من  می‌داد. در خوشبینانه‌ترین حالت هر سال تنها ۵ نفر عضو ثابت که عمدتا دانشجو، نویسنده یا محقق تئاتر بودند، از کتابخانه تخصصی بهره می‌بردند. سایرین گه گاهی برای انتخاب نمایشنامه مراجعه می‌کردند که آن هم در مقطعی به کل قطع می‌شود. در علم اقتصاد اصلی هست به اسم عرضه و تقاضا. طبیعتا کتابخانه تخصصی می‌توانست غنی‌تر و موفق‌تر باشد؛ درصورتی‌که میزان استقبال هنرمندان تئاتر از آن بیشتر می‌شد، ولی اینطور نبود و نشد چون تئاتر ما همچنان یک تئاتر سنتی است. تئاتری که برآمده از علاقه و استعداد ذاتی هنرمند است و خودش را نیازمند علم‌اندوزی و به‌روز شدن نمی‌داند.

هر نوع دزدی حرام است جز دزدی کتاب!

سرپرست انجمن نمایش نجف‌آباد با بیان اینکه عدم استقبال و دلسردی ناشی از آن باعث نشد کتابخانه تعطیل بشود، ادامه داد: حتی امسال با سازماندهی جدید کتابخانه، مقرر شد طی مذاکراتی با نهاد کتابخانه‌های شهرستان، ترتیبی داده شود تا کتابخانه تخصصی زیر نظر نهاد قرار گرفته و از حمایت‌های آن از جمله نرم‌افزار کتابداری و دریافت کتاب رایگان بهره ببرد که متاسفانه با پیدا شدن میهمان ناخوانده‌ای به نام کرونا و تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری همچنین همزمان شدن این موضوع با بهسازی و فعالیت‌های ساختمانی در مجتمع آسمان (محل استقرار کتابخانه تخصصی) ناچار به قطع فعالیت‌ها شدیم.

وی اذعان کرد: شوربختانه در حال حاضر کتابخانه تعطیل است اما گاهی دوستانی که نیاز ضروری به کتاب دارند، با من تماس می‌گیرند و ما هم یک تبصره در این زمینه استفاده می‌کنیم و با هماهنگی قبلی سری به کتابخانه می‌زنیم و منابع علمی مورد نیاز دوستان را در اختیارشان قرار می‌دهیم.

قیطاسی در پایان گفت: بعضی دوستان از خیلی سال پیش تعداد زیادی کتاب از کتابخانه پیش خودشان نگه داشته‌اند و تحویل نداده‌اند. نمی‌دانم شاید معتقدند هر نوع دزدی حرام است جز دزدی کتاب!  ولی نه. قطعا این طور نیست.

امیر قیطاسی بازیگر؛ نفر اول از راست

امیر قیطاسی بازیگر؛ نفر اول از راست

سامانی بر وضع نابسامان کتابخانه انجمن نمایش نجف‌آباد