سرازیر شدن فاضلاب در قنات ۴۸۰ ساله شیربچه
سرازیر شدن فاضلاب در قنات ۴۸۰ ساله شیربچه

علی پزشکی، دبیر انجمن حقوق شهروندی نجف آباد در همایش “طبیعت و ردپای انسان” که چهارشنبه، ۲۱ اسفند در تالار ابن سینای شهر نجف آباد برگزار شد ضمن انتقاد از حضور نیافتن شهردار نجف آباد در این همایش به شرح وضعیت تنها قنات زنده مرکز شهر نجف آباد پرداخت و گفت: تمام فاضلاب مغازه های […]

علی پزشکی، دبیر انجمن حقوق شهروندی نجف آباد در همایش “طبیعت و ردپای انسان” که چهارشنبه، ۲۱ اسفند در تالار ابن سینای شهر نجف آباد برگزار شد ضمن انتقاد از حضور نیافتن شهردار نجف آباد در این همایش به شرح وضعیت تنها قنات زنده مرکز شهر نجف آباد پرداخت و گفت: تمام فاضلاب مغازه های مرکز شهر به درون قنات شیربچه ریخته می‌شود در صورتی که این قنات حدود ۴۸۰ سال قدمت دارد.ghanat1

سعید موحدی، سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نجف آباد نیز گفت: در کمیته برنامه ریزی شهرستان، کل اعتباری که به این اداره در سال جاری تخصیص یافت ۹۱ میلیون تومان بود که تاکنون هیچ درصدی از آن به این اداره کل تخصیص نیافته است.

مسعود برهانی نیز توضیح داد: دو نیروگاه نزدیک اصفهان از نوع بخار هستند که در دنیا دیگر جایگاهی ندارند. متاسفانه به طور کامل در تمام مواقع سال مازوت مصرف می‌کردند و این در کل ایران یک استثنا بود.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی استان اصفهان با تشریح منابع آلوده کننده هوای منطقه اصفهان، نزدیک بودن شهرک‌های صنعتی چهارده گانه، وجود نیروگاه‌های شهید منتظری و اسلام آباد در درچه که با سوخت مازوت تغذیه می‌شدند و پالایشگاه و صنایع سیمان اصفهان و سپاهان، پلی اکریل، ذوب آهن و مجتمع فولاد مبارکه در نزدیکی دو شهر اصفهان و نجف آباد را دلیل مشترک آلودگی شدید هوای شهرها دانست و تصریح کرد: این آلودگی‌ها باعث مرگ‌های ناگهانی، تخریب مجاری تنفسی و بیماری‌های عصبی می‌شود.

وی با اشاره به میزان آلودگی ایجاد شده ناشی از سوخت بنزین، گازوئیل، مازوت و گاز طبیعی مورد استفاده از وسایل نقلیه و مصارف خانگی و صنعتی، ادامه داد: صنایع موجود در این منطقه اطلاعاتی درباره میزان آلایندگی یا میزان سوخت مصرفیشان ارائه نمی‌کنند.

برهانی ادامه داد: میزان تولید اکسیدگوگرد بر حسب گرم برای یک کیلو وات ساعت در نیروگاه مازوت سوز برابر با ۲۷ گرم و در گاز سوز سه هزارم گرم است.

این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی اصفهان اضافه کرد: میزان برق تولیدی نیروگاه شهید منتظری و اسلام آباد در سال برابر ۱۵.۷ میلیارد کیلو وات ساعت در سال است که با سوخت مازوت، ۳۰ میلیون تن co2 و ۴۵۰ هزار تن گازهای گوگرد و ۶۶ هزار تن گاز نیتروژن تولید شده است.

[box type=”shadow” ]در این همایش از علی اصغر یوسف زاده به عنوان کوچکترین فعال محیط زیست تقدیر شد.[/box]