سنگ قبر و سازه آسیاب کشف شده در فاضلاب نجف آباد حفظ می شوند
سنگ قبر و سازه آسیاب کشف شده در فاضلاب نجف آباد حفظ می شوند

سیستم فاضلاب شهری نجف‌آباد، از زیر سازه‌ی آسیاب قاجاری «شیرخانه» و سنگ قبر نصب شده در آن عبور می‌کند، تا آسیبی به این بنای تاریخی وارد نشود. به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، ۱۰ روز پیش هنگام حفر چاه فاضلاب توسط شرکت آب و فاضلاب این شهرستان در جنوب نجف‌آباد اصفهان، یک آسیاب قدیمی و […]

سیستم فاضلاب شهری نجف‌آباد، از زیر سازه‌ی آسیاب قاجاری «شیرخانه» و سنگ قبر نصب شده در آن عبور می‌کند، تا آسیبی به این بنای تاریخی وارد نشود.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، ۱۰ روز پیش هنگام حفر چاه فاضلاب توسط شرکت آب و فاضلاب این شهرستان در جنوب نجف‌آباد اصفهان، یک آسیاب قدیمی و سنگ قبری که قدمت آن ۳۰۰ سال تخمین زده می‌شد، کشف شد.

مدیر نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان نجف‌آباد با بیان این‌که براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار است لوله‌ فاضلاب شهری در منطقه‌ کشف این آسیاب از زیر آن سازه‌ی تاریخی عبور کند، اظهار کرد: پس از کشف این سازه، در حال حاضر ادامه‌ی عملیات ایجاد فاضلاب در این منطقه متوقف شده و قرار است کارشناسانی از استان اصفهان برای بررسی این سازه اعزام شوند.

محمد معین ادامه داد: براساس بررسی‌های اولیه به نظر می‌رسد سنگ قبر را از مکان دیگری با هدف تکمیل سقف آسیاب به آسیاب شیرخانه منتقل کرده‌اند،‌ با این وجود با توجه به حکاکی انجام شده روی سنگ، تاریخ آن مربوط به هجری قمری است و قدمت سنگ و آسیاب هر دو به حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال پیش برمی‌گردد.

وی با بیان این‌که بخشی از مصالح آسیاب تاریخی به دست آمده از چاه بیرون آورده شده و قرار است برای بررسی بیشتر به تهران فرستاده شوند، ‌گفت: با توجه به قرارگیری این آسیاب قدیمی در یکی از خیابان‌های اصلی شهر‌، باید کار بررسی و کاوش در این آسیاب را از یک بخش کوچک آغاز کرد، با این وجود، باید این بحث را مدنظر داشت که بررسی کامل و کاوش در این محوطه‌ی تاریخی زمان‌بر و هزینه‌بر است که برای آن صبر کرد.

او تاکید کرد: آسیاب «شیرخانه» روی قنات «خارون» سوار بوده است و به عنوان آسیابی برای آرد کردن کاربری داشته است، اما ۷۰ سال پیش با از کار افتادن آسیاب‌ها و خشک شدن قنات آن منطقه، روی این آسیاب را با خاک پوشانده‌اند.