شجاعت دادستان نجف آباد برای تعطیلی کانون های کرونا
شجاعت دادستان نجف آباد برای تعطیلی کانون های کرونا
دادستان نجف آباد: نمی توانم دست روی دست بگذارم و ببینم مردم نجف آباد مثل برگ خزان می ریزند. اگر مقامات استان اصفهان تا حداکثر امروز عصر به تصمیم مشخصی برای تعطیلی فروشگاه های بزرگ نجف آباد نرسند، شخصا به عنوان مدعی العموم به موضوع تعطیلی این مراکز ورود پیدا می کنم.

شجاعت دادستان نجف آباد برای تعطیلی کانون های کرونا

دادستان نجف آباد: نمی توانم دست روی دست بگذارم و ببینم مردم نجف آباد مثل برگ خزان می ریزند. اگر مقامات استان اصفهان تا حداکثر امروز عصر (پنج شنبه۲۲ اسفند۹۸) به تصمیم مشخصی برای تعطیلی فروشگاه های بزرگ نجف آباد نرسند، شخصا به عنوان مدعی العموم به موضوع تعطیلی این مراکز ورود پیدا می کنم.

علی زارع دادستان جوان و شجاع نجف آباد دقایقی پیش در نشست کمیته های کرونا شهرستان در فرمانداری با اعلام این مطلب افزود: چندی پیش مالکان فروشگاه های بزرگ نجف آباد را به نشستی دعوت کرده و از تمامی آن ها خواستیم با توجه به شرایط پیش آمده، به صورت داوطلبانه نسبت به محدود سازی فعالیت این مجموعه ها اقدام کنند ولی متاسفانه تاکنون این کار انجام نشده است.

زارع ادامه داد: بنده به عنوان دادستان از همان ابتدای این قضیه نظرم بر تعطیلی یا محدودسازی فعالیت فروشگاه های بزرگ بود و اعتقاد دارم وقتی ما نمازهای جمعه و جماعات را تعطیل کرده ایم، ادامه کار فروشگاه های بزرگ یا آن هایی که لوازم غیرضروری عرضه می کنند، منطقی نیست.

دادستان نجف آباد با اشاره به وصول شکایات متعدد مردمی از عدم رعایت موازین بهداشتی در فروشگاه های بزرگ سطح شهر و تبدیل آن ها به کانون انتشار ویروس کرونا اعلام داشت:  مگر این ها از مسجد و نماز بالاتر هستند. اگر سلامت جامعه تامین نشود، خرید شب عید به چه دردی می خورد؟ مردم از بنده به عنوان دستگاه قضایی و مدعی العموم انتظار برخورد قاطع دارند و مطمئنا این کار را خواهم کرد.

علی زارع دادستان نجف آباد

علی زارع دادستان نجف آباد

زارع از مصوبه شورای مدیریت بحران کرونا در شهرستان برای تعطیلی روزبازار ها و شب بازارها گفت و خاطر نشان کرد: نمی توانیم خودمان را گول بزنیم. در فروشگاه های بزرگ حتی اگر تمامی موازین بهداشتی رعایت شود، باز هم مشتریان نمی توانند حداقل فاصله ایمن را داشته باشند. جان تک تک شهروندان برای ما مهم است و اگر چه شاید ستاد بحران شهرستان ملاحظاتی داشته باشد ولی ادامه کار فروشگاه های بزرگ نجف آباد از نظر دادستانی امکان پذیر نیست.

علی زارع مدیریت بحران را مدیریت لحظه ها خواند و با هشدار نسبت به عبور شهرستان از وضعیت زرد به قرمز گفت: از وضع معیشت و سختی زندگی مردم اطلاع داریم ولی نمی توان به هر قیمتی موضوعات اقتصادی را مورد توجه قرار داد. طوری عمل نکنیم که بعدها شرمنده مردم و خدا باشیم.

زارع گریزی هم به اطلاعیه اخیر اتاق اصناف نجف آباد در خصوص تعطیلی فروشگاه های بزرگ و صدور اطلاعیه ای متضاد با آن به فاصله بیست و چهار ساعت زد و افزود: اتاق اصناف این کار را طبق توصیه های مطرح شده بنده و دیگر دستگاه های متولی در جلسه کمیته بحران کرونا، انجام داد و به طور کامل از این اقدام حمایت کرده و می کنم.

زارع اظهار داشت: اگر قرار به کنترل موازین بهداشتی باشد، مساجد خیلی بهتر از فروشگاه های بزرگ قادر به این کار هستند.

دادستان نجف آباد در پایان در پاسخ به سوالات متعدد اصحاب رسانه خاطر نشان کرد: امروز عصر جلسه ای در استان اصفهان با محوریت این موضوعات تشکیل می شود که بنده در صورت اتخاذ نشدن تصمیم عاجل برای تعطیلی فروشگاه های بزرگ، بنده شخصا به عنوان مدعی العموم دستور تعطیلی این مراکز را صادر خواهم کرد.

از اولین روزهای جدی شدن موضوع ویروس کرونا در نجف آباد، به دستور مدیریت شهرستان بازارهای روز و شب بازارها به سرعت تعطیل شدند ولی مراکز عرضه بزرگ شهر که روزانه صدها مشتری از نقاط مختلف شهرستان و حتی استان دارند، بدون تغییر خاصی به روال فعالیت های خود ادامه دادند که این موضوع اعتراضات شدید افکار عمومی و رسانه ها را به دنبال داشت.

حال باید منتظر ماند و دید که شجاعت و صراحت دادستان جوان نجف آباد می تواند این شهر را از یک خطر جدی نجات دهد و یا هم چنان باید شاهد انفعال مدیریت ارشد شهرستان و گسترش خطر کرونا در این شهر مهم باشیم.

علی زارع دادستان نجف آباد

علی زارع دادستان نجف آباد

 

دادن مرخصی به ۲۷۰ زندانی در نجف آباد

دادستان نجف آباد در بخش اول سخنان خود با اشاره به کشف نشدن موارد جدی از احتکار اقلام بهداشتی در سطح شهرستان طی هفته های اخیر گفت: همزمان با شدت یافتن گسترش کرونا در شهرستان، حجم مراجعات به دادگستری چنان افزایش پیدا کرد که همکاران ما امکان پاسخگویی به تمامی آن ها را نداشتند و با توجه به زیرساخت های فراهم شده در بستر سامانه ابلاغ الکترونیک ثنا، تصمیم گرفته شد که بخش زیادی از این مراجعات به سمت پیگیری در این سامانه ارجاع داده شود.

زارع ادامه داد: همین موضوع باعث شد تا در برخی مقاطع زمانی خاص شاهد افزایش تراکم در ورودی دادگستری باشیم ولی در حال حاضر با توجه به مجموعه اقدامات صورت گرفته، امیدواریم دیگر شاهد بروز چنین شرایطی نباشیم.

وی از به تعویق افتادن بسیاری از قرارهای رسیدگی صادر شده در دادگستری شهرستان به عنوان یکی از اقدامات انجام شده در مسیر کاهش تراکم حضور شهروندان نام برد و اظهار داشت: تمامی این نوبت ها، در اولین فرصت که شرایط به حالت عادی برگردد، قابل انجام خواهد بود و شهروندان نباید نگرانی خاصی از این بابت داشته باشند.

دادستان افزود: در حال حاضر تمامی شکایات ثبت شده در دفاتر خدمات قضایی نجف آباد به صورت بر خط وارد چرخه رسیدگی در دادگستری می شود.

علی زارع هم چنین اضافه داشت: در راستای کاهش جمعیت زندانیان زندان نجف آباد، طی هفته های اخیر با رعایت تمامی قوانین و لحاظ کردن برخی موارد استثناء، نزدیک به دویست و هفتاد نفر از محکومان به مرخصی رفته اند.

 

شجاعت دادستان نجف آباد برای تعطیلی کانون های کرونا