ضعف قانون انتخابات و سردی تنور انتخابات در نجف آباد
ضعف قانون انتخابات و سردی تنور انتخابات در نجف آباد
با گذشت بیش از یک روز از اعلام اولیه اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده برای انتخابات مجلس یازدهم در حوزه انتخابیه نجف آباد، تیران و کرون، مشخص شده که از بین 68 نامزد شرکت در این عرصه، تعداد بسیار کمی در این مرحله تایید شده اند که در بین آن ها فقط یک نام شاخص دیده می شود.

ضعف قانون انتخابات و سردی تنور انتخابات در نجف آباد

با گذشت بیش از یک روز از اعلام اولیه اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده برای انتخابات مجلس یازدهم در حوزه انتخابیه نجف آباد، تیران و کرون، مشخص شده که از بین ۶۸ نامزد شرکت در این عرصه، تعداد بسیار کمی در این مرحله تایید شده اند که در بین آن ها فقط یک نام شاخص دیده می شود.

همین موضوع واکنش های زیادی را از سوی مردم به دنبال داشته که بیشترین آن مربوط به چرایی تایید صلاحیت نشدن برخی چهره های شاخص محسوب می شود. افرادی مثل سردار محمد تقی امینی فرمانده سابق لشکر زرهی ۸ نجف اشرف و مسعود منتظری شهردار شش سال اخیر نجف آباد.

بررسی های اولیه نشان می دهد دلیل تایید نشدن صلاحیت بسیاری از افراد، بند ۲ ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس عنوان شده که در آن از « التزام عملی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران» به عنوان یکی از شرایط کاندیداها سخن گفته شده است.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نیز  مهم‌ترین دلایل رد صلاحیت‌ها را مفاسد اقتصادی، مفاسد اخلاقی و ضدیت با حاکمیت دانسته و گفته است:  سوء استفاده از اموال عمومی، تحصیل مال نامشروع، اختلاس، استعمال مواد مخدر، مفاسد اخلاقی، محکومیت جنایی، سابقه شرارت، چاقو کشی و سابقه فروش مواد مخدر از دیگر مصادیق رد صلاحیت‌ها هستند.

در خصوص رد صلاحیت مسعود منتظری، بحث های زیادی مطرح می شود و خیلی ها مواردی را نسبت به او مطرح می کنند که حداقل برای ما ثابت نشده. که اگر ثابت شود، جزء اولین رسانه هایی خواهیم بود که جزئیات آن را به اطلاع افکار عمومی خواهیم رساند و اگر اثبات نشد، برای انتخاب او به عنوان گزینه اصلح، تمام تلاش مان را به کار خواهیم بست. ولی سوال اصلی را باید در خصوص چهره ای مانند سردار امینی مطرح کرد. فردی که از اولین روزهای انقلاب در صحنه حاضر بوده و سال ها در لشکر۸ نجف اشرف در جایگاه های مختلف از جمله فرماندهی این مجموعه خدمت کرده است.

افکار عمومی این سوال را دارند که تایید نشدن صلاحیت سردار امینی با کدام یک از مصادیق تشریح شده سخنگوی شورای نگهبان جور در می آید؟

حرف مان این است که حضور تنها یک گزینه شاخص در جمع تایید صلاحیت شدگان، مطمئنا تنور انتخابات در شهرستان مهمی مانند نجف آباد را سرد خواهد کرد. در این شرایط بسیار حساس، چرا باید طوری عمل کنیم که زمینه کاهش مشارکت مردم در انتخابات فراهم شود و بهانه به دست مغرضین و دشمنان بدهیم.

مسلما قانون انتخابات ما ضعف های اساسی دارد که اگر نداشت، برای هر صندلی بهارستان بیش از پنجاه نفر ثبت نام نمی کردند. از طرف دیگر باید شرایطی فراهم شود که دلایل رد صلاحیت ها به صورت شفاف برای مردم بیان شود. البته مسئولان دغدغه آبروی داوطلبان را دارند ولی باید اذعان کرد کسی که قصد دارد خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهد، اگر ریگی به کفش نداشته باشد، نباید از این موضوع ترسی داشته باشد.

از طرف دیگر وقتی قرار باشد دلایل رد صلاحیت ها به عموم مردم اعلام شود،  احتمال اعمال سلیقه های شخصی، گروهی و سیاسی یا تاثیرگذاری مسئولان بومی در  روند بررسی صلاحیت ها بسیار کاهش پیدا خواهد کرد و کار دقیق و مستند انجام خواهد شد.

سردار امینی

سردار امینی

ضعف قانون انتخابات و سردی تنور انتخابات در نجف آباد