طراحی و ساخت پهباد تاکتیکی هیبریدی-خورشیدی برای اولین بار در ایران و منطقه
طراحی و ساخت پهباد تاکتیکی هیبریدی-خورشیدی برای اولین بار در ایران و منطقه

به دنبال ۶ سال تلاش نخبگان نجف آباد صورت گرفت طراحی و ساخت پهباد تاکتیکی هیبریدی-خورشیدی برای اولین بار در ایران و منطقه تیمی از نخبگان شهرستان نجف آباد موفق به طراحی وساخت پهپاد تاکتیکی هیبریدی ،خورشیدی با توانایی نشست وبرخاست عمودی از عرشه ناوچه و هاورکرافت برای اولین بار در ایران ومنطقه شدند که […]

به دنبال ۶ سال تلاش نخبگان نجف آباد صورت گرفت

طراحی و ساخت پهباد تاکتیکی هیبریدی-خورشیدی برای اولین بار در ایران و منطقه

تیمی از نخبگان شهرستان نجف آباد موفق به طراحی وساخت پهپاد تاکتیکی هیبریدی ،خورشیدی با توانایی نشست وبرخاست عمودی از عرشه ناوچه و هاورکرافت برای اولین بار در ایران ومنطقه شدند که ماموریت اصلی آن شناسایی در دریا و خشکی، مرزبانی هوایی و زمینی به همراه حراست ازجنگل ها خواهد بود.

پهباد۲

HRB-E-247 به عنوان سومین نمونه طراحی شده توسط این تیم تحقیقاتی در شرایط نامساعد جوی نیز مورد آزمایش قرار گرفته و توانسته توانایی های خود را به خوبی اثبات کند.

هواپیمای بدون سرنشین وعمود پرواز VTOL_ HRB-E-247 قادر است اطلاعات جامعی از موقعیت نیروهای دریایی و زمینی ، فراهم کرده ومحیطی به عمق وارتفاع ۱۰۰کیلومتررا با دقت محیطی ۱۰ سانتی متر مربع در هر متر را جستجو کند.

علاوه بر خصوصیت طراحی بومی این پهباد، از دیگر ویژگی های پهپاد عمود پرواز VTOL_HRB-E-247 که طراحی و ساخت آن با تلاش گروهی تعدادی از نخبگان طی شش سال اخیر میسر شده می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

– عملیات با انواع سنسور (EO/IR, LDP, M Radar, Commint, Elint, etc)

– نشست و برخاست عمودی به صورت اتوماتیک(هوش مصنوعی)

– نقشه برداری ۳بعدی ازمناطق هدف

– ناوبری تلفیقی GPS/IMU در یک محیط باGPS غیرقابل دسترس

– دوربین و فرامین هدایت پرواز

– پوشش ضد رادار وضد گسیل امواج تابشی وهمرفتی

– رادار- اسکنر ۵ بعدی تلفیقی با قابلیت کشف اهداف پرنده و شناور ضد رادار

– نانو پوششهای جاذب نویز و حرارت و ضد تکانه و uv

– استفاده از صفحات نانو گرافن در ساختار یکپارچه و رادار گریز بدنه

– استفاده ازفنآوری تشخیص و پایش صدا

این پهپاد با حمل تجهیزات و سنسورهای متعدد ، قادر به انجام هرگونه عملیات نظامی و غیر نظامی شامل جاسوسی،تجسس ،هدف یابی و شناسایی و… در منطقه عملیاتی خود میباشد.

این پهپاد از سیستم ارتباطی چند کاناله پیشرفته C/L/S و باندUHF ، پوششهای فوق پیشرفته نانو، سنسورهای تشخیص نویز و خرابی موتور و راداراسکنرچند بعدی که توسط شرکت صنعتی تحقیقاتی صنعت پژوه وابسته به شبکه نخبگان ،پژوهش ،فنآوری و صنعت ،طراحی وتوسعه داده شده استفاده کرده و برد کنترل Line-Of-Sight (LOS) آن نیز بالغ بر ۱۵۰کیلومتر است.

پهباد۱

تمام زیر سیستم ها (موتور، کنترل پرواز، ناوبری ، ظرفیتهای ترابری و ارتباطات) توسط جدیدترین تکنولوژی هوانوردی UMAS – (سیستمهای بدون سرنشین چند منظوره) ، کنترل وپشتیبانی می شوند. لازم به ذکر است کهUMAS یک سیستم کنترل پیشـرفته برای گونه های مختلف برنامه های کاربردی ، سرنشین دار و بدون سرنشین می باشد که تمامی ویژگیهای بی سابقه مهندسی، هوش مصنوعی و واسطهای منحـصر به فرد که سیستم را از سطح عملکرد با قابلیت اطمینان بالا برخوردار می کند، بهره مند می سازد.

این پهپاد برای حضور در نیروهای ۴گانه ومحیط زیست وکشاورزی طراحی شده و قابلیت عملیات جاسوسی و مأموریت های تهاجمی دوربرد و مرزبانی هوایی را دارا بوده و می تواند جایگزین هواپیماهای سرنشین دار پرهزینه گشته ونقاط کور مرزی از دید رادار را پوشش دهد.

بدیهی مسـؤل شبکه نخبگان ،پژوهش ،فنآوری و صنعت شهرستان در این خصوص اعلام کرد:« این مرکزدرنظر دارد تا فعالیت های خود را به منظور تسهیل در نخستین برنامه پرواز هواپیمای عمود پرواز(نسل پنجم) سوپر سونیک (جت) وضد رادار سرنشین دار، سرعت بخشد و پیش از موعد مقرر ، این هواپیمای روزآمد و پیشرفته را به پرواز در بیاورد.»

بدیهی در این رابطه افزود: «نخبگان و پژوهشگران این مرکزدر تلاش هستند تا در اواخر سال جاری ، HRB-A-248را در آسمان زیبای ایران مشاهده کنیم.»

به گفته بدیهی سرپرست ومجری این پروژه ازدیگر پروژه های ملی درحال مطالعه و انجام این مرکز در بخش هوافضا،می توان به طرح ارسال محموله های سبک به فضا از طریق سکو های متحرک هوایی، جهت سهولت وکاهش هزینه ها ،درمان تومورهای سرطانی با استفاده از زیست حسگر هایا همان نانو ذرات نشان دار شده هوشمند و نانوذرات سوپر پارامغناطیس، (Magnetic nanoparticles)، در بخش پزشکی و همچنین در بخش کشاورزی به سوپر واکنش دهنده های الکترونیکی جهت کنترل وکاهش خسارات ناشی از آفات کشاورزی ونانو به طراحی و ساخت دستگاه شکل دهی سرد فلزات وصفحات فوق سبک، انعطاف پذیر و مقاوم(چقرمگی بالا) در بخش مکانیک اشاره نمود.

لازم به ذکر است این مرکز با حمایت ویژه ابوالفضل ابوترابی نماینده محترم مجلس در سال ۹۲ با ۶کارگروه فعال شیمی، مکانیک، برق والکترونیک ،هوافضا، نانو مواد و پزشکی کار خود را شروع کرده است.

بدیهی مجری این پروژه در پایان سخنان خود ضمن تشکر مجدد از تلاش ها ی نماینده مردم در مجلس از مجموعه اقدامات و حمایت های فرمانداری، اداره منابع طبیعی، پژوهشگاه چشم انداز و توسعه ملی، وزارت کشاورزی،دانشگاه صنعتی اصفهان به همراه مدیران ارشد، تیم طراحی،پژوهشگران و نخبگان برتر این مرکز قدردانی کرد.

لازم به ذکر است که در تیم تحقیقاتی و اجرایی این پروژه مهم افرادی مانند ایمانی،ناجی،شهابی و دکتر امینی، هنرمند،سفاری، ،غیور، عظیمی، زمانیان، ایزدی، رضایی، نورمحمدی، فاضل و صفرنوراله حضور ومشارکت داشته اند.

 منبع:ایمنا