ظرفیت اشتغال ۱۱ هزار نفری  نجف آباددر صنعت زنبورداری
ظرفیت اشتغال ۱۱ هزار نفری  نجف آباددر صنعت زنبورداری

 عضو هیات مدیره شرکت تعاونی کشاورزی زنبورداران نجف آباد با بیان اینکه بیش از ۷۰۰ نفر به طور مستقیم و بیش از سه هزار نفر بطور غیر مستقیم در نجف آباد در زمینه تولید عسل مشغول فعالیت هستند، گفت: با افزایش تولید ژل رویال، بیش از سه برابر ایجاد اشتغال خواهد شد. مرتضی لسانی در […]

 عضو هیات مدیره شرکت تعاونی کشاورزی زنبورداران نجف آباد با بیان اینکه بیش از ۷۰۰ نفر به طور مستقیم و بیش از سه هزار نفر بطور غیر مستقیم در نجف آباد در زمینه تولید عسل مشغول فعالیت هستند، گفت: با افزایش تولید ژل رویال، بیش از سه برابر ایجاد اشتغال خواهد شد.

مرتضی لسانی در نخستین دوره تخصصی آموزش تولید ژله رویال زنبور عسل در نجف آباد افزود: ژل رویال (شاه انگبین)، ماده شیری رنگ است که زنبورهای جوان از سلول های مغز خود ترشح می کنند و خوراک ملکه است.
وی اظهار کرد: این ژل، مواد مغذی (اکسیری) و انرژی زای بسیار قوی دارد که ورزشکاران از آن استفاده می کنند و برای بسیاری از بیماری ها از جمله درمان زخم ها، سرما خوردگی، زخم معده و روده و درمان ناباروری و نازایی موثر است .
وی گفت: از هر کندو زنبور عسل ۱۰۰ تا ۴۰۰گرم ژل رویال گرفته می شود اما با استفاده از روش های نوین که در این دوره آموزشی ارائه شد، از هر کندو در کوتاه مدت سالیانه نیم کیلو ژل و در طرح پنج ساله از هر کندو چهار تا پنج کیلو ژل تهیه می شود.
لسانی با یبان اینکه قیمت ژل رویال به دلیل تولید کم، بسیار گران است اظهار امیدواری کرد: با برگزاری این دوره آموزشی در آینده با تولید بیشتر ژل رویال، شاهد کاهش قیمت آن باشیم تا مردم به راحتی بتوانند از این ماده ارزشمند استفاده کنند.
وی هدف از برگزاری این دوره را ارتقای دانش فنی موجود در این عرصه و فراهم کردن زمینه افزایش کمی و کیفی تولیدهای صنعت زنبورداری اعلام کرد و گفت: در این دوره بیش از ۸۰ نفر از زنبورداران استان های اصفهان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، گیلان، مازندران، خوزستان، بوشهر، فارس، یزد، کرمان، کهگیلویه و بویر احمد و چهار محال و بختیاری، شرکت کردند.
وی تعداد کلنی های زنبور عسل در شهرستان نجف آباد را ۳۰۰ هزار کلنی اعلام و اضافه کرد: تعاونی کشاورزی زنبورداران نجف آباد ۷۰۰ عضو دارد که ۳۰۰ عضو آن فعال هستند.

منبع:ایرنا