گفت و گو با کارگر نمونه استان از نجف آباد
گفت و گو با کارگر نمونه استان از نجف آباد
 محمد رضا حیدری کارگر سی و سه ساله شرکت تولیدی گازسوزان نجف آباد یکی از هشت کارگر نمونه استان است که چند روز پیش در حضور استاندار و دیگر مسئولان تجلیل شدند. او با یازده سال سابقه کار، مهمترین دغدغه امروز جامعه کارگری را نبود ثبات شغلی می داند.

گفت و گو با کارگر نمونه استان از نجف آباد

ایمنا: حیدری که متولد و ساکن روستای نهضت آباد شهرستان نجف آباد و دارای دو پسر ۹ ساله و نه ماهه است، دیپلم فنی و حرفه ای خود را در رشته ساخت و تولید از هنرستان دکتر شریعتی این شهر گرفته و سال هشتاد و چهار با معدل شانزده از آموزشکده پسرانی دولتی گلپایگان در مقطع فوق دیپلم فارغ التحصیل شده.
موقع سربازی که می رسد، قرعه نیروی انتظامی تهران به نامش در می آید. دو سال از طلایی ترین مقطع زندگی را باید در شرایطی بگذراند که هیچ ارتباطی به آموخته های علمی و فنی اش ندارد. حیدری جوان از فرصت استفاده کرده و سراغ نرم افزاری می رود که سال ها بعد خیلی به کارش می آید. «کتیا» آن روزها تازه مطرح شده بود و بهترین سی دی های آموزشی آن را می شد از میدان انقلاب تهران تهیه کرد. او به کمک همین لوح های فشرده و بدون شرکت در دوره ای خاص، در فرصت مرخصی های دوران خدمت با نرم افزاری کاربردی آشنا می شود.
مشروح گفت و گوی ما با حیدری در کارخانه گازسوزان را از زبان خودش دنبال کنید. این مجموعه که سال ۵۹ تاسیس شده، در حال حاضر بیش از ۹۷۰کارگر دارد و توانسته بخش عمده ای از بازار کنتور گاز و قطعات مرتبط را در کشور و تعدادی از کشورهای همسایه به خود اختصاص دهد.

از مونتاژکاری تا ساخت اولین دستگاه
سال هشتاد و شش کارم را در سالن مونتاژ کارخانه شروع کردم ولی این چیزی نبود که قانعم کند. اصرار داشتم راهی بخش طراحی و ساخت شوم ولی موافقت نکردند. در نهایت بعد از حدود دو سال پیگیری مستمر توانستم وارد سالن تولید بشوم. جایی که به نظرم شرایط بهتری برای پیشرفت در کنار دستگاه تراش فراهم بود.
با همکاری خوب سرکارگر وقت، بخشی از فرصت روزانه ام به بررسی و مطالعه دستگاه های موجود اختصاص پیدا کرد و در اولین تجربه، دستگاه «رول کن محافظ» که به صورت دستی برای تولید یکی از قطعات رگولاتور استفاده می شد را به نمونه برقی ارتقاء دادم.
به دنبال بازنشسته شدن یکی از نیروهای سالن تعمیرات، سال نود و چهار راهی این بخش شدم که شرایط کاری اش دستم را برای اجرای ایده هایم بیش از پیش باز می گذاشت. سه دستگاه «پین چین» برقی را با تغییر به شمایلی مشابه چرخ خیاطی، به نمونه برقی تبدیل کردم که این اختراع استقبال بسیار خوب کارگران را به دنبال داشت.

حیدری کارگر نمونه

حیدری کارگر نمونه

ساخت یکی از قطعات به صورتی بود که بایستی کارگری با چکش، پرچ های چهارگانه را با ضرباتی محکم و مستمر در طول ساعت کاری محکم می کرد. یکی از آخرین کارگرانی که در این شرایط کار کرده بود، موقع بازنشستگی مشکلات شدید استخوانی داشت. به کمک اصول پنوماتیک، دستگاهی نیمه اتوماتیک جایگزین این کار سخت شد.

ساخت اولین دستگاه تمام اتوماتیک
اواسط۹۵ به عنوان سرپرست سالن تولید معرفی شدم و در اولین تجربه در مسئولیت جدید، یکی از دستگاه های مربوط به مرحله سوراخ کاری و قلاویز زدن یکی از قطعات تولیدی را بهسازی کردم. نمونه جدید ضایعات کمتر و سرعت بالاتر دارد و استفاده از آن نیز آسان تر است.
تمامی نمونه هایی که تا این مقطع کار کرده بودم، نیمه اتوماتیک بودند ولی در طرح جدید باید دو دستگاه جداگانه و قدیمی را به یک نمونه تمام اتوماتیک با کارآیی بیشتر ارتقاء می دادم. مثل همیشه طراحی های لازم با نرم افزار کتیا انجام شده و به تدریج و با همکاری بخش های مختلف شرکت همچون بخش قالب سازی، قطعات مورد نیاز ساخته شد. بعد از دو ماه کار فشرده، دستگاه در اواخر دی ماه سال گذشته برای یک هفته آزمایشی کار کرد و خوشبختانه از نگرانی درآمدم. با تایید کارشناسان مربوطه، دستگاه وارد خط تولید شد تا ضمن کاهش یکی از دو اپراتور، سرعت تولید قطعات نیز از ۱۶ثانیه به حدود ۹ثانیه برسد. دستگاهی زیبا و به روز که بیشتر بازدید کنندگان داخلی و حتی خارجی از خط تولید را به سمت خود جذب می کند.

 

انتخاب از بین ۳۰۰۰کارگر
پارسال برای اولین بار در طول یازده سال فعالیت، در سایت جشنواره امتنان از کارگران استان ثبت نام کرده و تصاویر و فیلم های مربوط به ساخت دستگاه تمام اتوماتیک را ارسال کردم. با بررسی های صورت گرفته توسط کارشناسان، به عنوان تنها نماینده شهرستان روز هشتم اردیبهشت ماه سال جاری در بیست و نهمین جشنواره امتنان کارگران استان به عنوان یکی از هشت کارگر نمونه اصفهان مورد تقدیر قرار گرفتم.
مراسم به میزبانی اتاق بازرگانی استان و با حضور و سخنرانی استاندار برگزار شد و طی آن به هر کدام از نفرات یک لوح و قاب هدیه دادند. البته هر کارخانه ای که کارگرش در بین برگزیدگان بود، هدیه جداگانه ای هم در نظر گرفته بود که در مورد بیشتر کارگران نمونه، مبلغ دویست تا سیصد هزار تومان را مجری اعلام کرد. البته شرکت گازسوزان برایم سنگ تمام گذاشت و نیم سکه داد. مسئولان قول دیگری هم برای نمونه های کارگری استان داشتند؛ پرداخت ۱۰ میلیون تومان وام با سود ده درصد که به دلایلی گرفتن آن آسان و به صرفه نخواهد بود. بیشتر همکارانم انتظار داشتند با کلید یک خودرو برگردم.
گفته اند کسانی که بین سه کارگر نمونه کشور انتخاب شوند، شاید خودرو هدیه بگیرند. البته شرط راهیابی به مرحله کشوری، ثبت اختراع است که شخصا به دلیل پیچیدگی زیاد روند اداری این کار و نداشتن فرصت، سراغش نرفته ایم. این امکان وجود دارد که شرکت های رقیب، از دستگاه ساخته شده در مجموعه ما کپی برداری کنند.

 

کارگران نگرانند
نبود ثبات شغلی اصلی ترین و مهمترین دغدغه کارگران کشور است. برخی دوستانم با پانزده سال سابقه کار و علی رغم رضایت کارفرما، به دلیل ادامه وضعیت رکود و مشکلات اقتصادی، بیکار شده اند. بیشتر کارگران به صورت یک یا چند ماهه قرارداد می بندند و در بهترین شرایط، سنوات خود را سالیانه دریافت می کنند که این موضوع با بروز مشکلات خاصی در مقطع بازنشستگی همراه خواهد شد.
البته در شرکت گاز سوزان شرایط بسیار بهتری نسبت به دیگر مجموعه های مشابه در استان و حتی کشور حاکم است ولی در مجموع نگرانی های فکری کارگران، بر روند تولید نیز تاثیر سوء دارد. به نظرم دستگاه های دولتی متولی، حمایت عملی چندانی از نخبگان صنعتی ندارند و بسیاری از اقدامات در حد همان شعار باقی می ماند.
در بیست و نهمین جشنواره امتنان کارگران استان اصفهان، از شرکت دارکوب نجف آباد نیز به عنوان واحد صنعتی نمونه استان تجلیل شد. این مجموعه در کنار ساخت انواع قطعات مورد نیاز صنایع مختلف، طی سال های اخیر تولید اولین دوچرخه برقی کاملا ایرانی کشور را با همکاری وزارت دفاع شروع کرده است.

محمد رضا حیدری کارگر نمونه

محمد رضا حیدری کارگر نمونه

گفت و گو با کارگر نمونه استان از نجف آباد