غارت و آتش سوزی در میدان مرکزی نجف آباد
غارت و آتش سوزی در میدان مرکزی نجف آباد
در فاصله روزهای 21 تا 23 آذر57، هم زمان با شروع دهه دوم محرم، شهر نجف آباد آبستن حوادثی است که طی آن عمال و وابستگان رژیم پهلوی، ده ها نفر از اهالی شهر را به شهادت رسانده و غارت و آتش سوزی گسترده ای به راه می اندازند.

غارت و آتش سوزی در میدان مرکزی نجف آباد

در فاصله روزهای ۲۱ تا ۲۳ آذر۵۷، هم زمان با شروع دهه دوم محرم، شهر نجف آباد آبستن حوادثی است که طی آن عمال و وابستگان رژیم پهلوی، ده ها نفر از اهالی شهر را به شهادت رسانده و غارت و آتش سوزی گسترده ای به راه می اندازند.

حوالی ظهر عاشورای همان سال، تعدادی از جوانان انقلابی نجف آباد از خلوتی میدان امام خمینی (باغملی) استفاده کرده و مجسمه محمد رضا پهلوی که روبه روی در اصلی مسجد جامع قرار گرفته بود را پایین کشیدند. به تلافی این اقدام، روز بعد عده زیادی به شهر یورش بردند.

۲۵آذر۵۷، احمد صدر حاج سید جوادی او وکلای دادگستری به همراه چند نفر دیگر، از اوضاع نجف آباد، بازدید کرده و گزارشی تنظیم می کنند. آن چه در ادامه می خوانید، بخشی از همین گزارش است.

از خیابان شاه (امام خمینی) به طرف میدان مرکزی شهر (باغ ملی) روانه شدیم، در طول مسیر ما اکثر مغازه‌ها تخریب شده بود. یعنی درب و شیشه‌های آن‌ها شکسته بود و جا به جا مغازه‌های آتش‌زده شده دیده می‌شد. هر چه به طرف میدان مرکزی نزدیک‌تر می‌شدیم این حالت شدیدتر می‌شد.

یک داروخانه بزرگ در ضلع تقاطع میدان مرکزی با این خیابان به کلی سوخته بود. شهر نجف‌آباد دارای چهار داروخانه بوده است که اکنون دو داروخانه اصلی آن که متعلق به آقایان دکتر مرتضی صابری و دکتر نعمت‌الله ایزدی بوده کاملا نابوده شده است و به همین علت بنابر اظهار اهالی و تحقیقات انجام شده کمبود دارو با توجه به تعداد مریض و زخمی‌ها شدیداً احساس می‌شود. سراغ آقای دکتر ایزدی گرفته شد ـ اهالی اظهار داشتند که وی در بیمارستان شهربانی اصفهان بازداشت است و مجروح نیز می‌باشد، زیرا وی شدیداً مضروب شده است.

توی میدان چندین مغازه بزرگ را غارت کرده و سوزانده بودند، به طور نمونه از فروشگاه‌های زیر بازدید کردیم: فروشگاه قصر درخشان که پر از وسایل خانگی بوده است در میدان باغ ملی، تمام آن سوخته است، اموال داخل مغازه که باقیمانده است اعم از یخچال، اجاق گاز و لوازم الکتریکی دیگر، ساعت، چرخ خیاطی به پاره‌آهن‌های سوخته تبدیل شده، مدارک و اسناد همه سوخته بود. صاحب این مغازه محمود معین است که خودش متواری است و پسرش حاضر بود. او اظهار می‌داشت که در حدود دو میلیون تومان مدارک مربوط به فروش قسطی اجناس و در حدود پانصد هزار تومان جنس موجود در مغازه سوخته است.

*احمد صدر حاج‌سیدجوادی که فروردین ۹۲ در ۹۶سالگی در تهران فوت کرد، از اعضای نهضت آزادی ایران محسوب می شد که در ابتدای انقلاب مسئولیت هایی مانند وزارت کشور، دادگستری و نمایندگی مجلس را بر عهده داشت.

احمد صدر حاج سید جوادی؛ نشسته در سمت راست حضرت امام (ره)

احمد صدر حاج سید جوادی؛ نشسته در سمت راست حضرت امام (ره)

غارت و آتش سوزی در میدان مرکزی نجف آباد