فروش ذوب آهن هم خسارت خشکسالی نجف آباد را جبران نمی کند
فروش ذوب آهن هم خسارت خشکسالی نجف آباد را جبران نمی کند

رییس هیئت مدیره اتحادیه شرکت تعاونی کشاورزان نجف آباد گفت: خسارات خشکسالی کشاورزان را با فروش صنایع سنگین هم نمی‌توان جبران کرد. به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران ،‌ مصطفی صادقی ، اظهار کرد: رقم خسارات خشکسالی وارد شده به کشاورزان شهرستان نجف آباد به حدی زیاد است که حتی با فروش کارخانجاتی مانند […]

رییس هیئت مدیره اتحادیه شرکت تعاونی کشاورزان نجف آباد گفت: خسارات خشکسالی کشاورزان را با فروش صنایع سنگین هم نمی‌توان جبران کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران ،‌ مصطفی صادقی ، اظهار کرد: رقم خسارات خشکسالی وارد شده به کشاورزان شهرستان نجف آباد به حدی زیاد است که حتی با فروش کارخانجاتی مانند ذوب آهن و صنایع فولاد نیز نمی‌توان آن‌را جبران کرد.

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از باغات این شهرستان در سال‌های اخیر نابود شده، افزود: هر هکتار زمین زراعی و یا باغ بر اثر خشکسالی به طور متوسط شش و نیم میلیون تومان زیان خورده است، در حالیکه رقم ۵۰۰ میلیون تومانی که به کشاورزان نجف آبادی پرداخت شده تنها خسارت  ۱۰۰ هکتاردر یک دوره خشکسالی یک ساله را جبران می‌کند.

این کارشناس امور کشاورزی تاکید کرد از ۳۰ هزار هکتار باغات شهرستان ۵ هزار هکتار خشک شده است و از مجموع ۸ هزار هکتار مزارع نیز حدود ۵ هزار هکتار به سبب خشکسالی  زیان دیده و رها شده است.

صادقی در ادامه در خصوص مهاجرت‌های ناشی از خشکسالی اظهار کرد: تاکنون مهاجرت زیادی مشاهده نشده، چرا که خود این شهرستان همواره به دلیل وجود برخی صنایع صنفی و خرد همواره مهاجرپذیر بوده و حتی جوانان روستایی برای کار به این مراکز مراجعه می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: البته برخی کشاورزان به دلیل مشکلات معیشتی ناشی از خشکسالی زمین‌های خود را فروخته‌اند و نباید فراموش کرد که ادامه این وضعیت ناگوار فعلی می‌تواند ورق را به گونه‌ای دیگر یعنی به سمت مهاجرت به کلان شهرها رقم بزند.

رییس هیئت مدیره اتحادیه شرکت تعاونی کشاورزان نجف آباد گفت: در ایام سخت خشکسالی باید فکری جدی برای معیشت کشاورزان کرد؛ برای نمونه تامین اجتماعی می‌تواند حمایت‌هایی را برای تامین اقلام دارویی آنان انجام دهد.

انتقال حق آبه کشاورزان به صنایع یزد صحیح نبود

صادقی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: تمامی کشاورزان استان اصفهان به عنوان حق آبه داران قطعی و تاریخی زاینده رود در سال‌های اخیر همواره اعلام کرده‌اند که با انتقال آب به قصد شرب برای استان یزد هیچ مخالفتی ندارند، اما فروش این آب آن هم در شرایط سخت خشکسالی برای صنایع استان ذکر شده اصلا معنایی ندارد.

وی با بیان اینکه برای اثبات حق آبه داری خود مدارک قانونی و شرعی کافی در اختیار داریم، افزود: از نظر عرفی نیز تاریخ سه تا چهار هزار ساله کشاورزی و تقسیم آب با وجود مادی‌های بسیار قدیمی نشان از صحت ادعای کشاورزان است و به جرات می‌گویم که برای اثبات این حقانیت آمادگی بحث با هر شخص در سه حوزه ذکر شده شرع، قانون و عرف را داریم.

این کارشناس امورکشاورزی تاکید کرد اعتراضات و بحث‌های جدی کشاورزان استان در سال‌های اخیر در راستای زنده کردن موضوع حق آبه‌داری به ان دلیل است که آنان وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی را امانت دار و حافظ منافع قشر خود می‌دانستند، اما با آغاز دوره خشکسالی و فروش بی‌رویه حق آبه آنان به بخش صنعت اعم از استان اصفهان و سایر استان‌ها ، این قشر زحمکتش نیز حاضر نشدند از حق تاریخی خود بگذرند.

صادقیان با انتقاد از جلسات برگزار شده در استان در خصوص رفع معضل آب گفت: با  کمال تاسف مسؤولان ذی‌ربط همواره به طرز ماهرانه‌ای با اشخاص خاصی از نمایندگان کشاورزان که دارای ادبیات عامی‌تر و غیر کارشناسی‌تری هستند مباحثه می‌کنند تا به نوعی در مقابل مقامات بالاتر از خود مظلوم‌نمایی کرده و به آنان تلقین کنند که با افرادی غیر معقول، سرکش، دردسر آفرین طرف حساب هستند.

ایجاد باغات در کوهستان تبخیر آب را افزایش می‌دهد

وی در خصوص برداشت‌های بی رویه در استان چهار محال و بختیاری  گفت: عده‌ای به اصطلاح ” نورچشمی” و بر اساس توصیه‌های برخی مقامات اقدام به پمپاژ غیر مجاز برای ایجاد باغ در مناطق بالای دستی زاینده رود کرده‌اند که این کار علاوه بر ضایع کردن حق دیگران زیان‌های خاص خود را دارد.

رییس هیئت مدیره اتحادیه شرکت تعاونی کشاورزان نجف آباد تصریح کرد: از نظر علمی و کارشناسی مناطق کوهستانی که کشاورزی و باغداری در آن به صورت پله‌ای ایجاد می‌شود از لحاظ نگهداری آب ضعیف‌تر از دشت‌ها  بوده و علاوه بر این همواره در معرض تابش بیشتر آفتاب و نیز جریان باد قرار گرفته و تبخیر بیشتری را به دنبال خواهد داشت./