فعالیت ابتکاری خضرِ جهاد نجف‌آباد در والفجر۸+فیلم
فعالیت ابتکاری خضرِ جهاد نجف‌آباد در والفجر۸+فیلم
خانه ایثار نجف آباد: در این فیلم که اوایل بهار۶۵ پس از تثبیت عملیات والفجر۸ در شبه‌جزیره فاو ضبط شده، بخشی از فعالیت نیروهای جهادسازندگی نجف‌آباد در این مقطع به کمک دستگاه ابتکاری «خِضر» به تصویر کشیده شده است.

فعالیت ابتکاری خضرِ جهاد نجف‌آباد در والفجر۸+فیلم

خانه ایثار نجف آباد: در این فیلم که اوایل بهار۶۵ پس از تثبیت عملیات والفجر۸ در شبه‌جزیره فاو توسط مرحوم محمود اصفهانی ضبط شده، بخشی از فعالیت نیروهای جهادسازندگی نجف‌آباد در این مقطع و انتقال امکانات از روی رودخانه اروند به کمک دستگاه ابتکاری «خِضر» به تصویر کشیده شده است.
در ابتدای فیلم، مرحوم اصفهانی در ساحل غربی اروند که به تازگی توسط نیروهای ایرانی فتح و پاکسازی شده، حضور پیدا کرده و بخش‌هایی از این محدوده را نشان می‌دهد.
در همین مقطع زمانی، طبق گفت‌وگوی رد و بدل شده بین اصفهانی و یک رزمنده، اعلام می‌شود که جهادسازندگی نجف‌آباد در این محدوده سه اسکله ساخته که یکی از آن‌ها به نام شهید عبدالرضا بیریایی از نیروهای شاخص این مجموعه نامگذاری شده است.
شهید بیریایی، دوازدهم اسفند۶۴ در ۲۵سالگی طی عملیات والفجر۸ در شبه جزیره فاو به شهادت رسیده و در قطعه سه، ردیف چهارم گلزار شهدای نجف‌آباد به خاک سپرده می‌شود.
در ادامه، اصفهانی به نقطۀ دیگری رفته و اسکه و خضر شهید بیریایی را نشان می‌دهد که گویا دو روز است با مشکلاتی مواجه شده و فعالیت نمی‌کرده. پس از مدتی و با انجام اقداماتی توسط رزمندگان جهاد، این دستگاه ابتکاری مجدداً فعال شده و حرکت به سمت ساحل شرقی اروند (مسیری هشتصد متری در این نقطه) را شروع می‌کند.
طی این جابه‌جایی، اصفهانی و چند نفر دیگر با یک قایق، خضر را همراهی کرده و چند سوال از قایقران پرسیده می‌شود. این قایق، در زمان حرکت خضر، نقش پشتیبانی دارد تا در صورت بروز حادثه‌ای یا حمله جنگنده‌های بعثی، بتواند نفرات را کمک کند.
در ادامۀ فیلم، دوربین به سراغ کشتی می‌رود که اصفهانی معتقد است قبل از جنگ در این نقطه به گِل نشسته و اکنون کاربرد استقرار قبضۀ پدافند ضدهوایی و دیده‌بانی پیدا کرده. البته چند دقیقه بعد که اصفهانی دوباره به سراغ کشتی می‌آید، شاید بر طبق اطلاعاتی جدید اعلام می‌کند که این کشتی جنگی و متعلق به عراق بوده که مدتی قبل مورد اصابت قرار گرفته.
بخش دیگر فیلم، مربوط است به فیلم‌برداری در ساحل شرقی اروند و سوار شدن دو کامیون باری مایلر بر روی خضر.
در قسمت انتهایی فیلم، اصفهانی از رزمنده‌ای با نام‌خانوادگی «صادقی» صحبت می‌کند و طی آن از قدرت محرکه خضر، ظرفیت حمل و سازندگان آن سوال می‌کند.

پل ابتکاری خضر در دفاع مقدس

پل ابتکاری خضر در دفاع مقدس

 

فعالیت ابتکاری خضرِ جهاد نجف‌آباد در والفجر۸+فیلم