فعالیت  ۹۰ شرکت در مرکز رشد فناوری دانشگاه آزاد نجف‌آباد
فعالیت  ۹۰ شرکت در مرکز رشد فناوری دانشگاه آزاد نجف‌آباد

مدیر مرکز رشد فناوری دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد گفت: دانشگاه‌ها باید به سمتی بروند که بتوانند از علم و دانش، کار و ثروت تولید کنند. باید از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی حمایت کرد تا بتوانند با تبدیل دانش به ثروت موجب ارتقا جامعه شوند. این روشی است که کشورهای پیشرفته از سال‌های قبل پیش گرفته اند و […]

مدیر مرکز رشد فناوری دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد گفت: دانشگاه‌ها باید به سمتی بروند که بتوانند از علم و دانش، کار و ثروت تولید کنند. باید از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی حمایت کرد تا بتوانند با تبدیل دانش به ثروت موجب ارتقا جامعه شوند. این روشی است که کشورهای پیشرفته از سال‌های قبل پیش گرفته اند و ایران نیز باید در همین راستا گام بردارد.

  در راستای معرفی مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی در شماره سوم، مرکز رشد فناوری دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد در گفت‌وگوی خبرنگار خبرگزاری آنا با مهندس علی امیری مدیر این مرکز معرفی شده است که ماحصل این گفت‌وگو در پی می‌آید.

 تعریف شما از شرکت دانش بنیان چیست؟

– شرکت دانش بنیان شرکتی است که به منظور هم افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه شامل طراحی و تولید کالا و خدمات در حوزه فناوری‌های بر‌تر و با ارزش افزوده فراوان به ویژه در تولید نرم افزار‌های مربوط تشکیل می‌شود.

 در خصوص مراکز رشد واحد نجف آباد و سابقه تشکیل و نیز شرکت‌های فعال در آن توضیح بفرمایید.

– مجوز فعالیت این مرکز در سال ۸۸ از وزارت علوم اخذ شد و تاکنون بیش از ۹۰ شرکت موفق در عرصه تجارت، کار خود را از این مرکز آغاز کرده‌اند. همچنین با اخذ مجوز مرکز رشد و ساخت تجهیزات پزشکی از وزارت بهداشت در حال کار و پژوهش در این زمینه هم هستیم. شرکت‌هایی نظیر آتیه سازان نوین آتوین در زمینه آبنمای موزیکال، فرزانگان زاگرس در زمینه ال‌ای دی درایور و بهینه نور سازان در زمینه تولید لامپ‌های هوشمند تن‌ها، نمونه‌ای از شرکت‌های موفقی هستند که فعالیت پایه خود را از این مرکز آغاز کرده‌اند.

 به نظر شما عوامل موفقیت شرکت‌های دانش بنیان چیست؟

ضعف در کارهای گروهی، عدم استفاده از نیروهای متخصص در جایگاه خود برای ایجاد یک تیم مناسب، طاقت فرسا بودن روند اداری ثبت شرکت‌های دانش‌بنیان و کمبود سرمایه گذاری در این حوزه به خاطر نو پا بودن آن از جمله عواملی است که کار این گونه شرکت‌ها را با مشکل مواجه می‌سازد

 موانع شکل گیری شرکت‌های دانش‌بنیان در کشورمان چیست؟

– ضعف در کارهای گروهی، عدم استفاده از نیروهای متخصص در جایگاه خود برای ایجاد یک تیم مناسب، طاقت فرسا بودن روند اداری ثبت شرکت‌های دانش‌بنیان و کمبود سرمایه گذاری در این حوزه به خاطر نو پا بودن آن از جمله عواملی است که کار این گونه شرکت‌ها را با مشکل مواجه می‌سازد.

در ایران کدام بستر برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان مناسب است؟

– با توجه به استعداد‌ها و توانایی منحصر به فرد دانشمندان و پژوهش‌گران ایرانی و همچنین به دلیل فاصله زیادی که با کشور‌های پیشرفته در بخش توسعه علمی و تکنولوژی داریم، زمینه مساعد در همه صنایع برای ایجاد شرکت‌های دانش بنیان وجود دارد و این کمبود در همه صنایع قابل مشاهده است.

 به نظر شما حلقه گم شده تجاری سازی که می‌تواند به ایجاد شرکت‌های دانش بنیان منتهی شود، چیست؟

– ایده‌های نوآورانه خوبی در کشور ارائه می‌شود که توجیه اقتصادی و فنی هم دارد ولی نهاد‌های حمایتی و یا سرمایه گذاران کمی در این عرصه فعال هستند که باید این بخش را مورد حمایت قرار دهند.

سرمایه گذاران خطرپذیر در دنیای تجارت و موفقیت‌های شرکت‌ها نقش مهمی دارند، وجود آنها چه اثری بر کسب و کار کشور و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان دارد؟

– همانگونه که اشاره شد یکی از نقاط ضعف کشور عدم سرمایه گذاری در این بخش به دلیل نوپا بودن آن است و عدم ریسک پذیری سرمایه گذاران باعث شده تا این شرکت‌ها در جایگاه واقعی خود قرار نگیرند. اگر سرمایه گذاری صورت بگیرد اثرات مثبت آن را در اشتغال و تولید ثروت خواهیم دید.

 نقش پارک‌ها و مراکز رشد در بسترسازی برای ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان چیست؟

– این مراکز می‌توانند درصد ریسک شکست واحد‌های فناور و یا شرکتهای دانش‌بنیان را کم کرده و آنها را به سمت تولید ثروت راهنمایی کنند. نقش پر رنگ و کاربردی این مراکز در کل دنیا به خصوص کشورهای پیشرفته بر کسی پوشیده نیست و در کشور ما بستر خوبی برای این شرکت‌ها وجود دارد.

 گویا قرار است همایش ایده‌ها برگزار شود. در این خصوص هم توضیحاتی بفرمایید.

– همایش ایده‌ها فرصتی است برای ارائه ایده‌های جدید و بکر و همچنین می‌توان با بررسی این ایده‌ها، بر‌ترین آنها را به تیم‌های تخصصی ارائه داد تا با اتکا به توان علمی و ظرفیت‌های عملی خود، این ایده‌ها را به کار و تکنولوژی تبدیل کنند. دانشگاه‌ها باید از فضای صرفا آموزشی خارج شده و به سمت تولید کار و ثروت پیش بروند.

منبع:آنا