فلفل دلمه رنگی گلخانه ای ، کاشت، برداشت ، صادرات
فلفل دلمه رنگی گلخانه ای ، کاشت، برداشت ، صادرات

فلفل دلمه رنگی گلخانه ای capsicum فلفل دلمه رنگی گلخانه ای یکی از پر مصرف ترین سبزیجات در اروپا و آمریکا می باشد که با رنگ ها و طعم گوناگون به صورت خام و یا پخته مصرف می گردد و حدود ۱۲ برابر پرتقال ویتامین c دارد. محصولات گلخانه ای مثل فلفل رنگی ها، که […]

فلفل دلمه رنگی گلخانه ای capsicum

فلفل دلمه رنگی گلخانه ای یکی از پر مصرف ترین سبزیجات در اروپا و آمریکا می باشد که با رنگ ها و طعم گوناگون به صورت خام و یا پخته مصرف می گردد و حدود ۱۲ برابر پرتقال ویتامین c دارد. محصولات گلخانه ای مثل فلفل رنگی ها، که رشد آهسته ای دارند ، میوه بیشتری نسبت به دیگر محصولات گلخانه ای مانند گوجه، خیار و بادمجان و … دارند.

گلخانه های با فن آوری مدرن، از حرارت زیاد و کنترل گسترده بر شرایط آب و هوایی برای بهینه سازی محیط رشد استفاده می کنند. در چنین شرایطی فلفل با سرعت و بازده بالا رشد می کند، در محیط گلخانه از گونه های فلفل که تولید بیشتری دارند برای تولید میوه بیشتر در فواصل بلند مدت استفاده می شود.

فلفل در حال رشد دو ساقه دارد و وقتی که بزرگ تر می شود چهار ساقه خواهد داشت. فلفل هایی که دو ساقه دارند تحت شرایط گرمتر انعطاف پذیرتر هستند.

در گلخانه های ساده تر با کنترل کمتر بر شرایط آب و هوایی، فلفل ها بیشتر دچار تنش می شوند. شرایط استرس زا قدرت گیاه فلفل را کاهش می دهد بنابراین در این شرایط باید گونه ای از فلفل را انتخاب کرد که در مقابل این تنش ها مقاومت داشته باشد.

ارتفاع بوته فلفل دلمه رنگی گلخانه ای کوتاه بوده و میوه آن به سه رنگ قرمز، زرد و نارنجی پرورش می یابد. رنگ قرمز فلفل مربوط به ماده آلکالوئیدی کاپسایسین است

کشت فلفل دلمه رنگی گلخانه ای

دمای بین ۱۵ الی ۳۵ درجه سانتی گراد برای رشد و نمو فلفل دلمه رنگی گلخانه ای مناسب می باشد و در صورت افزایش دما به بالاتر از ۳۵ درجه گل ها ریزش کرده و لکه های سوخته در نوک میوه مشاهده می شود. کاهش دما به زیر ۱۵ درجه باعث ریزش غنچه و برگ های فلفل دلمه شده و پوسیدگی ریشه اتفاق می افتد. مناسب ترین دما در طول روز بین ۱۸ الی ۳۰ درجه و در شب ۱۶ الی ۱۸ درجه می باشد. بطور کلی دمای مناسب جهت رشد رویشی ۲۱ الی ۲۳ درجه و برای رشد زایشی کمتر از ۲۱ درجه سانتی گراد می باشد.

نور در پرورش فلفل دلمه رنگی گلخانه ای بسیار مؤثر است و میزان نور تکمیلی مورد نیاز در روز به مدت ۱۶ ساعت و به میزان ۱۲۵ میکرو مول بر متر مربع بر ثانیه می باشد، که این شرایط باعث افزایش عملکرد محصول و زود رسی میوه فلفل می شود.

میزان دی اکسید کربن مورد نیاز در حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ ppm می باشد.

بهترین میزان رطوبت نسبی گلخانه در حدود ۷۵ الی ۸۰ درصد است. افزایش یا کاهش رطوبت باعت گسترش بیماری های قارچی و باکتریایی و همچنین ریزش گلها می شود.

بهترین pH مورد نیاز فلفل در حدود ۷ می باشد.

تولید محصول فلفل دلمه گلخانه ای به روش نشاء کاری بالاتر از روش کشت مستقیم بذر می باشد. بذر های جوان تازه برداشت شده فلفل تا ۶ هفته در خواب به سر می برند و پس از آن شرایط برای جوانه زنی مناسب می باشد. صفر جوانه زنی گیاه برابر ۱۰/۹ درجه سانتی گراد بوده و جوانه زنی بذر در دمای پایین تر از ۲۵ درجه اتفاق می افتد. بذور تازه برداشت شده به مدت ۲ تا ۳ هفته در دمای ۲۴ درجه به مدت ۲۰ روز قادر به جوانه زنی می باشند.

عمق کشت بذر فلفل در خزانه بین ۱/۵ تا ۲ سانتی متر است و کشت بذر در اواخر آبان ماه انجام می گیرد. بذر فلفل می بایست در حدود ۷ الی ۱۰ روز شروع به سبز شدن نماید. مدت زمان تهیه نشاء معمولا بین ۱۰ تا ۱۲ هفته متغیر است. کشت بذر ها در خزانه در میان پیت ماس در دمای ۲۵ الی ۲۶ درجه انجام می گیرد. انبار کردن بذر باعث افزایش جوانه زنی به میزان ۴۰ تا ۷۰ درصد می شود.

زمان انتقال نشاء به زمین اصلی هنگامی است که اولین جوانه گل ظاهر شده است. پس از گذشت ۱۰ هفته از زمان کشت بذر در سینی نشاء، انتقال نشاء به داخل گلدان صورت می گیرد.

EC خاک می باید در حدود ۲/۵ میکروموس بر سانتی متر بوده و بعد از انتقال نشاء دمای محیط به ۲۱ درجه کاهش داده شود و هر دو روز یکبار آبیاری نشاء ها انجام گیرد. زمان انتقال نشاء به گلخانه باید گیاه فلفل حدود ۶ تا ۷ برگ داشته باشد. تعداد بوته فلفل در هر متر مربع به ۲ تا ۳/۵ بوته می رسد. تراکم کمتر و بیشتر از این حد باعث کاهش عملکرد و نیز کیفیت محصول تولیدی خواهد شد.

کاشت عمیق نشاء تا رشد اولین برگ حقیقی پس از ۳۰ روز باعث افزایش ماده خشک و تعداد گل در گیاه فلفل می شود. بستر کشت در هنگام انتقال باید مرطوب باشد و محلول های غذایی در حدود یک روز قبل از کشت به زمین اصلی اضافه شود. دمای محیط کشت اصلی بین ۲۰ تا ۲۱ درجه ثابت نگه داشته می شود. رطوبت محیط روی ۷۵ تا ۸۰ درصد تنظیم شده و میزان دی اکسید کربن باید به ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ ppm برسد.

از زمان گل دهی تا رنگ گرفتن میوه در فلفل دلمه گلخانه ای معمولا ۲۲ هفته به طول می انجامد، و از کشت نشاء تا هنگام برداشت ۶ تا ۱۰ هفته زمان نیاز می باشد.

برداشت محصول معمولا یک بار در هفته و گاها تا ۳ بار انجام می شود. برداشت زمانی انجام می گیرد که ۸۵ درصد رنگ میوه کامل شده باشد. برداشت محصول در طول دوره رشد بین ۷ تا ۱۲ بار انجام می گیرد.

عملکرد فلفل دلمه رنگی گلخانه ای در واحد سطح بین ۵ تا ۶ کیلوگرم در هر متر مربع می باشد. فلفل های درشت تر از بازار پسندی بیشتری برخوردار می باشند و برداشت آن با چاقوی تیز صورت می گیرد.

فلفل های رنگی در دمای ۷ الی ۸ درجه و فلفل سبز در دمای ۱۰ درجه و رطوبت نسبی ۹۰ درصد قابلیت انبار داری داشته و با از دست دادن رطوبت میوه سفت خواهد شد.

بستن بوته فلفل دلمه رنگی گلخانه ای

پرورش فلفل

پرورش فلفل

بوته فلفل دلمه رنگی گلخانه ای بر خلاف بوته خیار و گوجه فرنگی به پایین کشیده نمی شود بلکه بر اساس ارتفاع مفید گلخانه می توان دو تا سه شاخه را انتخاب کرده و به انتهای هریک از شاخه های فرعی نخ بسته و آنها را مانند شاخه های اصلی به دور نخ ها پیچید زیرا در پایان دوره گیاه در صورت سلامتی به اندازه ارتفاع مفید گلخانه رشد می کند.

در کشت فلفل های رنگی مانند هر کشت دیگری نارسایی در رشد گیاه بوجود می آید که خوبست آنها را بشناسیم تا بهتر بتوانیم مشکلات را برطرف کنیم.

بد شکلی میوه زمانی صورت می گیرد که بعد از رویش گل٫ دما برای مدت طولانی مناسب گیاه نبوده و در حد ۱۴ در جه سانتی گراد بوده است.لازم به ذکر است در ماه های سرد زمستان نیز این مشکل برای گیاه بوجود می آید البته این عارضه علت دیگری هم دارد و آن وجود حشرات موزی بر روی گیاه است. این حشرات معمولا شیره گیاه را مکیده و باعث بد شکلی میوه آن می شوند

در صورتی که رطوبت گلخانه به ۸۵ درصد برسد و یا در مواقع شب هوای گلخانه سرد و اطراف آن گرم باشد و یا اینکه آبیاری در طول روز دیر شروع شود میوه بوته فلفل ضخیم و در نهایت دو قسمت می شود.زمانی که میوه در اندازه مناسب است ولی تغییر رنگ نمی دهد میانگین دما در شبانه روز کم است بهتر است حداقل نیم درجه میانگین را افزایش داد.

جدا شدن میوه از بوته قبل از رسیدن کامل: این عارضه ممکن است در اول دوره اتفاق بیافتد و علت آن مربوط می شود به برگ های اولیه که هنوز کوچک هستند و نمی توانند به مقدار کافی مواد لازم را تولید کنند با افزایش بر می توان این نقص را برطرف کرد.

گلخانه مناسب کشت فلفل دلمه رنگی گلخانه ای

در احداث گلخانه فلفل دلمه رنگی گلخانه ای و راه اندازی یک گلخانه موفق لازم است به نوع و مشخصات سازه گلخانه و پوشش و تجهیزات آن دقت بسار داشت.

در کشت هایدروپونیک فلفل دلمه رنگی گلخانه ای ، گلخانه های ایرانی و اسپانیایی با حداقل ارتفاع ۵ متر و مقاوم در برابر باد و برف منطقه و وزن محصول ، مناسب میباشند.

شرکت مزرعه بکر ، سازه گلخانه های اسپانیا و گلخانه های ایرانی را با توجه به توپوگرافی ، اقلیم و شرایط جوی حاکم ، نوع خاک هر منطقه و غیره و همچنین این گلخانه ها را برابر استانداردهای ۷۶UNE -92/208 ، ۲۸۴CEN/TC و ۵۷NFU-063 و آیین نامه های ایران و NGMA آمریکا و ECMC (اتحادیه اروپائی سازه های فلزی) با بهترین و مقاومترین مصالح طراحی شده و اقتصادی ترین سازه را ارائه می‌دهد که این گلخانه های فلفل دلمه رنگی ، در طراحی های مختلف تا ۱۱۰ کیلوگرم در متر مربع بار برف و ۱۲۰ کیلومتربرثانیه سرعت باد (مشروط به بسته بودن دریچه ها) و ۲۰ کیلوگرم در متر مربع بار محصول مقاوم می باشند.

برداشت فلفل دلمه رنگی گلخانه ای

موقع برداشت فلفل دلمه رنگی گلخانه ای نسبت به اینکه سبز و یا قرمز مورد تقاضا باشد از اواسط تابستان تا اواسط پائیز بطول می انجامد. ارقام فلفل شیرین را وقتی برداشت می کنند. که میوه های آنها هنوز سبز هستند ولی باید به رشد کاملشان رسیده باشند. فلفل سبز را می توان در کیسه های بلند پلاستیکی در دمای ۸ تا ۱۰ درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی ۸۵ درصد برای مدت ۴ هفته نگهداری کرد.

صادرات فلفل دلمه رنگی گلخانه ای

از عمده مشکلات صادرات فرآورده های فلفل دلمه، که سبب شده تا ایران نتواند آنگونه که باید جایگاه خود را در میان سایر کشورهای رقیب در عرصه رقابت جهانی پیدا کند.

-قوانین متغیر صادرات

-بالابودن قیمت تمام شده محصول در مقایسه با رقبای خارج

-پراکنش نامناسب صنایع تبدیلی با توجه به کانون و قطب کشاورزی،

-فرسودگی قابل ملاحظه در بخش ماشین آلات واحدهای تولید

-ضعف در بسته بندی

-نا آشنا بودن صادر کنندگان با بازارهای صادرات