قبض برق ۶۰۰ میلیون تومانی برای یک پارک
قبض برق ۶۰۰ میلیون تومانی برای یک پارک

«هفته نامه تیتر یک نجف آباد»: همه چیز از یک عدد ساده شروع شد. ۶۰۰ میلیون تومان، قبض برق یک دوره پارک کوهستان! اول باور کردنی نبود. ولی بعد که یکی از اعضای شورای شهر نجف آباد در یک گروه تلگرامی، آمار دقیقی از مصرف برق و انرژی در پارک‌های شهر ارائه کرد، اینطور به […]

«هفته نامه تیتر یک نجف آباد»: همه چیز از یک عدد ساده شروع شد. ۶۰۰ میلیون تومان، قبض برق یک دوره پارک کوهستان!

اول باور کردنی نبود. ولی بعد که یکی از اعضای شورای شهر نجف آباد در یک گروه تلگرامی، آمار دقیقی از مصرف برق و انرژی در پارک‌های شهر ارائه کرد، اینطور به نظر می‌رسید که قبض برق پارک‌ها، برق از سر نجف آباد می پراند، البته شهرداری وجه این قبض‌ها را مجبور است با یخ و ترشی بدهد، چون ندادن برق همان و در تاریکی ماندن، همان!

با وجودی که طبق قانون روشنایی سطح شهر به عهده اداره برق و وزارت نیروست، ولی تامین روشنایی و برق میدان‌های شهر و پارک ها بر عهده شهرداری هر شهر است. در این زمینه نیز آماری که از سوی یک عضو شورای شهر بیان شده، نشان می‌دهد تامین برق و روشنایی بوستان‌های نجف‌آباد، هزینه بسیار زیادی دارد. به طور مثال، پارک کوهستان واقع در شمال نجف آباد، در یک دوره حدود ۲ ماهه، هزینه‌ای برابر با ۶ میلیارد ریال به بودجه نحیف شهر تحمیل کرده است.

با وجودی که مدیران شهری می گویند برای تامین هزینه و تداوم روشنایی معابر سطح شهر به خصوص میدان ها و به طور اخص، باغ ملی چندی پیش جلسه‌ای توسط شهرداری برگزار شد و قرار بر طراحی و پیگیری این مسئله گذاشته شد تا دولت نیز در این باره، مشارکت کند، ولی هنوز تامین هزینه های سرسام‌آور تامین روشنایی این اماکن بر عهده شهرداری است. به بیان دیگر، شهروندانی که هزینه های عمرانی و جاری شهر را تامین می کنند، باید خرج کلان تامین روشنایی بوستانها را نیز از جیب مبارک خود بپردازند.

اداره برق برای قطع برق پارک کوهستان اخطار داد

واقعیت این است که اداره برق نجف آباد برای عدم پرداخت قبض برق ۶۰۰ میلیونی پارک کوهستان اخطار قطع به شهرداری نجف آباد داد. یک عضو شورای شهر نجف‌آباد در این باره توضیح داده: اداره برق یک اخطاریه قطع برق داده بود که چک پرداخت آن توسط امورمالی شهرداری در وجه اداره فوق صادر شد.

اینطور که پیداست در صورت تعلل شهرداری، خانواده ها دیگر نمی توانستند از خنکای شب در بوستانهای باصفای نجف آباد بهره ببرند. البته ضرر و زیان خاموش شدن چراغ‌های پارک‌های متعدد در نجف‌آباد، تنها به این نکته محدود نمی شد. نگاهی دقیق تر به این وضعیت احتمالی نشان می‌دهد در صورتی که پارک‌ها در شب، روشنایی مناسب نداشته باشند، تبدیل به محل بی دفاع شهری می‌شوند که کانون انواع و اقسام جرایم، خشونت ها و بزه های خیابانی می تواند باشد.

قانون چه می گوید؟

طبق قانون مسئولیت تامین و نگهداری و پرداخت هزینه پایه های روشنایی بالای ۶ متر با اداره برق هر شهر است. در صورتی که پایه چراغ روشنایی زیر ۶ متر باشد، شهرداری باید هزینه برق آن را بپردازد، مثلاً اگر در یک بلوار درون شهری تیرهای بالای ۶ متر نصب شد، هزینه تامین انرژی و برق آن با اداره برق است، البته هزینه ایجاد زیرساخت و نصب پایه ها با شهرداری است، ولی اگر در همان بلوار پایه های لوکس و زیبای سه متری، یا همان چراغ های پارکی کوتاه قد نصب شد، هزینه تامین برق آن با شهرداری است. در همین زمینه می توان گفت شهرداری برای کاهش هزینه انرژی خود تصمیم می گیرد در معابر به خصوص بلوارهای اصلی شهر از ترفند بلندقامت کردن پایه چراغها استفاده کند تا هزینه تامین روشنایی آن به عهده اداره برق باشد.

از سوی دیگر این را باید در نظر گرفت که تامین هزینه برق پایه های بزرگ تلسکوپی که ده‌ها پروژکتور قوی در آنها تعبیه شده و در مراکز پارک ها نصب شده است و مصرف سرسام‌آوری برق آنها باعث صدور قبوض میلیونی می شود، شامل قانون مزبور نیست. یعنی هزینه تامین انرژی آن با شهرداری است و اداره برق برای شهرداری فاکتورهای چرب و چاقی می‌فرستند، دلیل آن نیز واضح است، چون این پایه ها داخل محوطه های عمومی متعلق به شهرداری نصب شده و هر کسی پارکش بیشتر، پول برقش بیشتر!