قتل عام درختان در دانشگاه کاملا آزاد نجف آباد+ تصاویر
قتل عام درختان در دانشگاه کاملا آزاد نجف آباد+ تصاویر

فارس گزارش می‌دهد درختان نخستین قربانیان توسعه شهری / توسعه‌ دانشگاه نجف‌آباد تیشه به ریشه درختان زد در پی قطع بی‌دلیل درختان در دانشگاه آزاد نجف‌آباد هیچ یک از مسئولان استان و شهرستان پاسخگو نبودند و تنها رسیدگی به این مسئله را در میان یکد‌یگر پاسکاری کردند. به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، این روزها […]

فارس گزارش می‌دهد
درختان نخستین قربانیان توسعه شهری / توسعه‌ دانشگاه نجف‌آباد تیشه به ریشه درختان زد

در پی قطع بی‌دلیل درختان در دانشگاه آزاد نجف‌آباد هیچ یک از مسئولان استان و شهرستان پاسخگو نبودند و تنها رسیدگی به این مسئله را در میان یکد‌یگر پاسکاری کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، این روزها بیشتر پدیده‌ها در سطح شهرها و شهرستان‌ها اپیدمی شده است، یعنی اگر امروز ببینیم مثلا در فلان نقطه شهر مسئله یا معضلی به وجود آمده و تعجب همگان را بر انگیخته پس از مدت زمانی در نقطه دیگری رقم می‌خورد و به یک امر طبیعی تبدیل می‌شود و هیچ مقاومت و مخالفتی با آن یا بر علیه آن به وجود نمی‌آید.

و این روزها متاسفانه در شرایط خشکسالی و نگهداری دشوار درختان و فضاهای سبز شاهد این هستیم که هر از چند گاهی خبر قطع درختان در برخی از نقاط به گوش می‌رسد. هنوز خبر قطع درختان ایمان‌شهر با دستور شورای شهر در برخی از هفته‌نامه‌ها و ماهنامه‌ها و گاهنامه‌ها رخ‌نمایی می‌کند که بسیار راحت و بدون هیچ برخوردی ده‌ها درخت تنومند و سالم در دانشگاهی قطع می‌شود، بدون اینکه حتی کوچک‌ترین برخوردی از طرف مسئولان شهری و استانی و یا نماینده آن شهرستان به وجود بیاید.

هفته گذشته طی تماس‌های مکرر دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد مطلع شدیم که طی عملیاتی ده‌ها درخت در محوطه این دانشگاه قطع شده است. درختانی که نه دچار خشکسالی بوده‌اند و نه مشکل و مسئله‌ای برای تردد و… داشته‌اند، درختانی منتهی به یکی از درب‌های این دانشگاه.

با توجه به توضیحات داده شده و حاضر شدن خبرنگار فارس در صحنه به منظور در جریان قرار گرفتن از شرایط توصیف شده و همچنین تهیه گزارش تصویری، صحت این مسئله مورد تایید قرار گرفت و پیگیری‌هایی برای پی بردن به این قضیه انجام شد. این در حالی است که رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد در ابتدای امر با خونسردی ماجرا را به نحوی شرح داد که خبرنگار را متقاعد کند که قطع این درختان به صلاح کادر فنی و دانشجویان حاضر در دانشگاه به منظور خطر برق گرفتگی به دلیل قرار گرفتن این درختان در زیر دکل برق بوده است که اگر هم فرض را بر تایید سخنان امیری بگذاریم مگر چند درخت ظرفیت قرار گرفتن زیر دکل را داشته‌اند.

به هر حال از آنجایی که حرف‌های رئیس دانشگاه نجف‌آباد خبرنگار فارس را متقاعد نکرد وی مراتب امر را از رئیس برق منطقه‌ای شهرستان نجف‌آباد پیگیر شد و وی نیز پس از پیگیری‌های انجام شده، سخنان رئیس دانشگاه در ارتباط با تذکراتی که از اداره برق شهرستان بارها به این دانشگاه به منظور قطع درختان در زیر دکل موجود در دانشگاه را رد کرد و سخنان امیری را تایید نکرد.

با وجود این سخنان ضد و نقیض خبری از وجود شرایط موجود در تاریخ ۲۹ تیرماه در این خبرگزاری بر روی خروجی قرار گرفت که البته سرانجامی نیز برای این قضیه مشخص نشد و صرفا سخنان ضد و نقیض این دو مسئول ارائه شد.

در همین حین خبرنگار فارس در پی دریافت واقعیت‌ و مسائل پشت پرده قطع درختان دانشگاه آزاد برآمد و به این منظور به مصاحبه و گفت‌وگو با مسئولان استان و شهرستان پرداخت، که در این میان مسئولان منابع طبیعی و محیط زیست استان مراتب را به مسئولان شهرستانی ارجاع داده و آنها نیز ضمن بی‌اطلاعی از این اتفاق این مسئله را به شهرداری نجف ‌آباد مرتبط دانستند و مسئولان شهرداری و منتظری شهردار نجف‌آباد نیز در این زمینه اظهار بی‌اطلاعی کردند و شهردار نیز این مسئله را به مسئولان منابع طبیعی و فرمانداری مربوط دانست.

اما در پی تماسی با ابوالفضل ابو‌ترابی نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی نیز وی ضمن اظهار بی‌اطلاعی از این اتفاق، گفت: «من در حال رسیدگی به مسائل مهم‌تر کشوری هستم و این مسئله در حیطه وظایف من نیست.» که سماجت و سوال خبرنگار که این اتفاق در حوزه استحفاظی حضرتعالی رخ داده و به هر حال باید نظارت و تا حدی نیز پاسخگویی داشته باشید، در نهایت سخن این نماینده مجلس به اینجا ختم شد که به محض رسیدن به شهرستان در هفته آینده مسئله را پیگیری می‌کند و به آن رسیدگی خواهد کرد و باز هم چیزی عاید خبرنگار فارس نشد.

در ادامه پیگیری‌ها برای پی بردن به این مسئله تماسی با محمودی، فرماندار نجف‌آباد، برقرار شد که محمودی در ابتدا از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرد و سپس عنوان کرد که این موضوع را پیگیری می‌کنم و طی روز‌های آتی به شما خبر می‌دهم.

با وجود ادامه پاسکاری بین مسئولان، یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان نجف‌آباد نیز در این زمینه اظهار بی‌اطلاعی کرد و این یگان نیز شهرداری را مسئول و متولی رسیدگی به این موضوع دانست.

البته نکته درخور توجه این مسئله است که طی تماس مکرر با محمودی فرماندار شهرستان نجف‌آباد، وی بر این مسئله تاکید کرد که این موضوع صحت ندارد و گوشی تلفن را به دست مسئول حراست فرمانداری داد که وی نیز عنوان کرد که موضوع را باید از سوی شهرداری پیگیری کنید.

به هر حال اصل ماجرا گویی مشخص است و دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد شاید تمایل داشته درختان را قطع کند و خیالش هم راحت بوده که مسئولان مربوطه کارهای مهم‌تری دارند و این مسئله برای آنها اهمیتی ندارد. البته مسئولانی که مدام در فلان جلسه و بهمان همایش دفاع از محیط زیست و درختان و فضای سبز را وظیفه شرعی و مدیرتی خود می‌دانند، جالب است که در این زمینه گویی وامداری به دانشگاه داشته و حاضر به حتی نقد این مسئله به این مهمی آن هم در این شرایط خشکسالی که نگهداری از درختان در این چندین سال متحمل هزینه‌های بسیاری برای دانشگاه و بیت‌المال شده، نیستند.

و در این مورد سکوت مسئولان شهرستان بسیار جای تعجب دارد.

به هر حال هر چند این قصه بی‌سرانجام مانده و هنوز چیزی مشخص نشده، اما ارائه جوابیه‌ای از سوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد آن هم به استناد نامه‌ای که مربوط به ۱۳ سال قبل است از طرف اداره برق منطقه‌ای شهرستان در زمان وقت یعنی در سه دولت پیش جای تعجب دارد که چرا بعد از این همه سال اکنون که طرح‌های توسعه‌ای دانشگاه به پارکینگ منتهی به این درختان رسیده است، دانشگاه درصدد انجام این تذکر ۱۳ سال پیش برآمده و تاکید دارد که این مسئله در راستای امنیت جانی دانشجویان صورت گرفته و آیا در این مدت ۱۳ سال حراست از جان دانشجویان و کادر فنی اهمیت نداشت. آیا اکنون که مباحث توسعه‌ای پا در میان گذاشته حفاظت از جان دانشجویان اهمیت یافته است و این نکات و مباحث مسلما قابل پذیرش نخواهد بود.

و اینکه چرا این تذکر همان موقع اجرا نشد که در این سال‌ها این درختان رشد کرده‌اند و هزینه‌های بسیاری صرف نگهداری و آبیاری آنها شده است.

البته تنها امیدواریم پیگیری که نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی قول آن را دادند، عملیاتی شود تا حداقل پیگیری این نماینده منجر به ارائه راهکاری باشد حداقل برای جلوگیری از ادامه این روند، وگرنه این اقدام نوشدارو پس از مرگ سهراب است برای درختان دانشگاه.

مسئله قطع درختان که متاسفانه به یک اپیدمی برای توسعه شهرها و طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای آن هم نه در استان ما که در کل کشور تبدیل شده، موضع‌گیری علما و مراجع تقلید را هم در پی داشته که در این رابطه پاسخ‌های آیات عظام موسوی‌اردبیلی و نوری‌همدانی به شرح زیر است:

آیت‌الله موسوی‌اردبیلی: اگر درختان وقف باشند، نباید قطع شوند و اگر مالک ندارند و وقف نیستند یا وقفیت آنها احراز نشده باز بهتر است که قطع نشوند.

آیت‌الله نوری‌همدانی: قطع درختان هم جایز نیست و هم کار صحیحی نیست.

امام صادق (ع) نیز در این رابطه می‌فرمایند: لا تَقطَعُوا الِّثمارَ فَیَبعَثُ اللّه‏ُ عَلیکُمُ العَذابَ صَبّا. درختان میوه را قطع‏ نکنید، که خداوند بر سر شما عذاب سختى فرو مى‏ریزد.

با وجود همه این اتفاقات امیدواریم که دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد با مدیریت کشوری بتواند جلوی این برخوردها و عدم مدیریت‌ها را بگیرد و شاهد این‌چنین صحنه‌ها و اتفاقاتی نباشیم.
قطع درختان دانشگاه آزاد2

قطع درختان دانشگاه آزاد1 قطع درختان دانشگاه آزاد6 قطع درختان دانشگاه آزاد5 قطع درختان دانشگاه آزاد4 قطع درختان دانشگاه آزاد3