لزوم ساماندهی مهاجرین افغانستانی
لزوم ساماندهی مهاجرین افغانستانی
موج: نماینده مردم نجف آباد، تیران و کرون از تدوین طرحی با عنوان تاسیس سازمان ملی اقامت برای ساماندهی افاغنه در کشور در ٣٦ ماده خبر داد.

لزوم ساماندهی مهاجرین افغانستانی

موج: نماینده مردم نجف آباد، تیران و کرون از تدوین طرحی با عنوان تاسیس سازمان ملی اقامت برای ساماندهی افاغنه در کشور در ٣۶ ماده خبر داد.

ابوالفضل ابوترابی ادامه داد: طی سال های اخیر چندین بار سیاست ما نسبت به افغانستان تغییر یافت، سیاست نخست مربوط به سال های اول انقلاب بود که عنوان سیاست استقبال گرم را داشت؛ بعد از مدتی سیاست به طرد افغان‌ها تغییر پیدا کرد که متاسفانه همچنان نیروی انتظامی در همان سیاست مانده و به تحولات جدید واقع بینانه نگاه نمی کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تصریح کرد: سیاست طرد، انتظارات را برآورده نکرد و اگرچه طبق آمار، حدود ٢٧ میلیون از مردم افغان از ایران طرد شدند اما واقعیت آن است که این کار بیهوده ای بود، چراکه از طرفی افغان ها را به داخل افغانستان می‌فرستیم و از سویی دیگر دوباره آنها به ایران باز می گردند و در واقع این روند به نوعی تبدیل به یک اشتغال برای نیروی انتظامی و آمادگی آن ها شده است.

ابوترابی سیاست سوم را سیاست ساماندهی افغان ها بر مبنای اقامت دانست و گفت: بر اساس این سیاست، باید اقامت افراد تحت نظارت صورت می گرفت که ثبت نام افاغنه در مدارس، زیباترین دستوری بود که مقام معظم رهبری در این خصوص صادر کردند.

این نماینده مردم در مجلس، از تدوین طرحی با عنوان تاسیس سازمان ملی اقامت خبر داد و گفت: این طرح به هیات رئیسه مجلس ارائه شد و به زودی اعلام وصول می شود این درحالی است که طرح مذکور در حدود ٣۶ ماده بوده و بر اساس آن، اقامت‌ها دسته بندی شده است.

حضور ۵ میلیون افغانستانی در ایران

وی در تشریح جزئیات طرح مذکور، بیان داشت: درحال حاضر حدود ۵ میلیون مهاجر افغان در کشور وجود دارد که به نظر می‌رسد آمار آنها بیش از این ها است اما در طرح تاسیس سازمان ملی اقامت، افراد باید یکساله، سه ساله و هفت ساله مصاحبه شده و در این سازمان چهره نگاری و انگشت نگاری شوند.

ابوترابی ادامه داد: افاغنه در ایران باید حق بیمه، اشتغال و گواهینامه را داشته باشند و اگر تخلفی را مرتکب شدند نیز از کشور طرد شوند ضمن آنکه دورنمای افغانستان دورنمای مثبتی نیست.

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم این مهاجرین را مهار کنیم بزرگترین هنر را کردیم چراکه امکان بیرون کردن آنها از کشور بعید است و اگر افاغنه را بیرون کنیم به جهت طولانی بودن مرز ایران و افغانستان آنها بازهم به کشور باز می گردند و این اقدام، به نوعی دور باطل است.

نماینده نجف آباد، تیران و کرون در مجلس خاطر نشان ساخت: در کشورهایی که مانند ایران به سمت کنهسالی و پیری حرکت می کنند باید از مکانیزم مهاجرت استفاده کرد تا تهدید کهنسالی خود را به فرصت تبدیل کنند لذا ما نیز با توجه به تعدد کارخانه ها و کارگاه های مختلف در کشور، نیازمند نیروی کار ساده هستیم که باید از این فرصت نهایت استفاده را ببریم.

ابوالفضل ابوترابی

ابوالفضل ابوترابی

لزوم ساماندهی مهاجرین افغانستانی