مرحوم قاسم محمدی از فرماندهان لشکر۸نجف اشرف+فیلم
مرحوم قاسم محمدی از فرماندهان لشکر۸نجف اشرف+فیلم
خانه ایثار نجف آباد: مرحوم قاسم محمدی از فرماندهان لشکر8نجف اشرف که چهارم بهمن 1401 بر اثر ایست قلبی فوت کرد، در این مصاحبه که تیر ماه99 انجام شده، بخشی از خاطرات دوران کودکی اش را تا تشکیل هسته اولیه لشکر8نجف اشرف به همراهی شهید احمد کاظمی، روایت می کند.

مرحوم قاسم محمدی از فرماندهان لشکر۸نجف اشرف+فیلم

خانه ایثار نجف آباد:مرحوم قاسم محمدی از فرماندهان لشکر۸نجف اشرف که چهارم بهمن ۱۴۰۱ بر اثر ایست قلبی فوت کرد، در این مصاحبه که تیر ماه۹۹ انجام شده، بخشی از خاطرات دوران کودکی اش را تا تشکیل هسته اولیه لشکر۸نجف اشرف به همراهی شهید احمد کاظمی، روایت می کند.

مرحوم محمدی از فرماندهان ارشد لشکر۸نجف اشرف در دوران دفاع مقدس و یکی از نزدیک ترین چهره ها به شهید کاظمی محسوب می شد.

خلاصه زندگی نامه مرحوم قاسم محمدی
قاسم محمدی فرزند حیدر، متولد ۱۳۳۹ یکی از روستاهای پیربکران از توابع شهرستان لنجان سفلی (فلاورجان فعلی) بود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عضویت کمیته انقلاب و سپاه فلاورجان در آمد. حدود سه ماه در سیستان و بلوچستان خدمت کرد. در تابستان ۱۳۵۹ به همراه دوستانش به کردستان اعزام شد و در پاکسازی راه‌های مواصلاتی بانه – سردشت و سقز -بانه، از دست اشرار کومله و دمکرات، نیروهای سپاه و ارتش را همراهی کرد. با پایان یافتن مأموریت کردستان، به زادگاهش بازگشت. بعد از اینکه مسئولیت خط پدافندی فیاضیه به احمد کاظمی سپرده شد و سپاه نجف‌آباد از شهرهای مناطق استان اصفهان درخواست نیرو کرد، در یکی از اعزام‌ها که در ۱۵ اسفند ۱۳۵۹ صورت گرفت، همراه گروهی از رزمندگان مناطق فلاورجان و نجف‌آباد از طریق بندر ماهشهر و راه آبی خلیج فارس به جبهۀ فیاضیه آبادان رفت.

قاسم محمدی چون در کردستان آموزش دیده‌بانی و کار با خمپاره‌انداز را آموزش دیده بود، در محور فیاضیه به عنوان مسئول واحد خمپاره مشغول کار شد و در عملیات شکست حصر آبادان شرکت کرد. او حین عملیات از ناحیه پا و شکم مجروح شد.

او بار دیگر در پایان عملیات طریق‌القدس در منطقۀ بستان به نیروهای احمد کاظمی پیوست. آن ایام به‌تازگی احمد کاظمی ابلاغ تشکیل تیپ نجف را دریافت کرده بود و از قاسم محمدی به عنوان فرمانده گردان در سازمان تیپ بهره گرفت. پس از تشکیل گردان ثامن‌الائمه به فرماندهی قاسم محمدی تک عراق به چزابه شروع شد که از تیپ نجف این گردان به همراه گردان علی اکبر(ع) به فرماندهی حسنعلی قنبری به عنوان نیروی کمکی به تیپ امام حسین(ع) مأمور شد و برای دفع حمله دشمن عازم چزابه و تپه‌های نبعه شد. پس از شکست نیروهای عراقی و عقب‌نشینی از تنگه چزابه، گردان را بازسازی کرد تا در عملیات فتح‌المبین شرکت کند.

برای عملیات فتح‌المبین تصرف ارتفاعات میشداغ و تنگۀ رقابیه در محور شوش – رقابیه، به تیپ نجف واگذار شده بود. احمد کاظمی مسئولیت محور تنگۀ زلیجان را به قاسم محمدی سپرد. گردان ثامن‌الائمه به همراه نیروهای سه گردان دیگر از تیپ نجف در این محور، موفق شدند ضمن سقوط منطقه میشداغ و رقابیه از پشت ارتفاعات زلیجان، توپخانه دشمن را دور بزنند و آن به تصرف درآورند.

در عملیات بیت‌المقدس نیز که منجر به آزادسازی خرمشهر گردید، او هدایت گردان ثامن‌الائمه را برعهده داشت. احمد کاظمی پس از عملیات بیت‌المقدس و در آستانه عملیات رمضان، قاسم محمدی را به عنوان جانشین تیپ۸ نجف معرفی کرد. در عملیات محرم به عنوان فرمانده یکی از سه محور عملیات، هدایت ۵ گردان از نیروهای تیپ نجف جهت تصرف جناح چپ ارتفاعات ۲۹۸ و همچنین قله ۱۶۰ را برعهده داشت. قبل از عملیات والفجر مقدماتی تیپ نجف به لشکر ارتقا یافت و قاسم محمدی سکان فرماندهی تیپ۲ لشکر را در دست گرفت. در والفجر ۱ و والفجر ۴ به عنوان جانشین لشکر مسئولیتش را ادامه داد. در عملیات خیبر فرماندهی محور دوم عملیات را برعهده داشت. در عملیات بدر نیز به عنوان جانشین عملیاتی لشکر نجف حضور یافت و حین عملیات مجروح شد و سرانجام در عملیات قادر ضمن مسئولیت جانشین لشکر، فرماندهی محور پیرانشهر را برعهده گرفت.

قاسم محمدی در سال‌های پس از جنگ هر جا محفل بسیج، جنگ و شهدا بود، عاشقانه وقت می‌گذاشت و از هیچ کوششی دریغ نمی‌کرد. در بحث تشکیل کنگره شهدای شهرستان فلاورجان و برگزاری اجلاسیه ملی و بزرگداشت یاد و خاطره شهدای همرزمش خط‌شکنان شهرستان در دفاع مقدس بسیار فعال و کوشا بود. او به عنوان یکی از اعضای مجمع فرماندهان و پیشکسوتان لشکر۸ نجف اشرف در جلسات شرکت می‌کرد و در ضبط و ثبت وقایع عملیات‌های دفاع مقدس و همچنین تاریخ شفاهی فرماندهان این لشکر همکاری بسیار خوبی داشت.

این فرمانده جانباز دفاع مقدس در بامداد ۴ بهمن ۱۴۰۱ بر اثر ایست قلبی رخ در نقاب خاک کشید و به همرزمان شهیدش پیوست. یادش گرامی باد.

تهیه و تنظیم متن به همت ستاد تدوین عملکرد رزمندگان لشکر۸نجف اشرف

مرحوم قاسم محمدی از فرماندهان ارشد لشکر 8نجف اشرف در دفاع مقدس.

مرحوم قاسم محمدی از فرماندهان ارشد لشکر ۸نجف اشرف در دفاع مقدس.

مرحوم قاسم محمدی از فرماندهان ارشد لشکر 8نجف اشرف در دفاع مقدس، نفر سوم از چپ.

مرحوم قاسم محمدی از فرماندهان ارشد لشکر ۸نجف اشرف در دفاع مقدس، نفر سوم از چپ.

مرحوم قاسم محمدی از فرماندهان ارشد لشکر 8نجف اشرف در دفاع مقدس، نفر اول از راست.

مرحوم قاسم محمدی از فرماندهان ارشد لشکر ۸نجف اشرف در دفاع مقدس، نفر اول از راست.

مرحوم قاسم محمدی. مهر 62. حوالی بانه. منطقه عملیاتی والفجر4

مرحوم قاسم محمدی. مهر ۶۲٫ دشت شیلر در خاک عراق. منطقه عملیاتی والفجر۴

مرحوم قاسم محمدی از فرماندهان لشکر۸نجف اشرف+فیلم