مشارکت ذوب‌آهن، گرۀ فاضلاب نجف‌آباد را باز می‌کند
مشارکت ذوب‌آهن، گرۀ فاضلاب نجف‌آباد را باز می‌کند
مدیر آب و فاضلاب شهرستان نجف‌آباد گفت: پروژه اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب نجف‌آباد که پس از سال‌ها توقف، در سال 92 با مشارکت مستقیم شهروندان جان تازه‌ای گرفته بود و ظرف حدود 6سال بیش از 230کیلومتر لوله‌گذاری انجام گرفت، در حال حاضر به دلایل مختلف بسیار کند شده و به نظر می‌رسد بهترین راهکار خروج از این شرایط، استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری ذوب‌آهن باشد.

مشارکت ذوب‌آهن، گرۀ فاضلاب نجف‌آباد را باز می‌کند

مدیر آب و فاضلاب شهرستان نجف‌آباد گفت: پروژه اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب نجف‌آباد که پس از سال‌ها توقف، در سال ۹۲ با مشارکت مستقیم شهروندان جان تازه‌ای گرفته بود و ظرف حدود ۶سال بیش از ۲۳۰کیلومتر لوله‌گذاری انجام گرفت، در حال حاضر به دلایل مختلف بسیار کند شده و به نظر می‌رسد بهترین راهکار خروج از این شرایط، استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری ذوب‌آهن باشد.

جواد کاظمی در جمع اصحاب رسانه مجموع شبکه مورد نیاز شهر نجف‌آباد را مطابق آخرین گسترش‌ها در محدودۀ شهری را بیش از ۷۵۰کیلومتر عنوان داشت و ادامه داد: در صورت اجرای کل این شبکه و ایجاد فازهای بعدی تصفیه‌خانه، حداقل ۴۵۰لیتر در ثانیه پساب خواهیم داشت که از این میزان ۱۲۰لیتر بابت خسارات وارده به زیرساخت‌های شهری، به شهرداری واگذار شده و امکان فروش حداقل دویست لیتر دیگر به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به ویژه شرکت ذوب‌آهن و تامین هزینه‌های مورد نیاز پروژه، وجود دارد.

کاظمی احداث دومین فاز تصفیه‌خانه را با قیمت‌های فعلی، نیازمند حداقل ۳۵۰میلیارد تومان اعتبار دانست و ادامه داد: با توجه به صحبت‌های چندسال پیش در خصوص واگذاری پساب به ذوب‌آهن، در حال حاضر اعتبارات دولتی چندانی نیز به این پروژه شهرستان اختصاص پیدا نمی‌کند و تنها توانسته‌ایم از محل اعتبارات جاری آبفا، اجرای ۱۰کیلومتر را در راستای اتصال برخی محدوده‌ها به شبکه اصلی را در دستور کار قرار دهیم.

وی از بررسی آخرین وضعیت اجرای شبکه فاضلاب نجف‌آباد در جلسه شورای راهبردی با حضور مدیران ارشد شهرستان خبر داد و خاطر نشان کرد: پیشنهادهای مالی و فنی خود برای خروج از این وضعیت را ارائه داده‌ایم و قرار شده کارشناسان زیست‌محیطی نیز در خصوص برخی دغدغه‌های موجود در موضوع انتقال پساب از نجف‌آباد، اظهار نظر کنند.

کاظمی به وجود بیش از ۱۵هزار انشعاب فعال فاضلاب در نجف‌آباد و تولید یکصد لیتر در ثانیه پساب اشاره کرد و گفت: آبی که در حال حاضر به صورت شرب در نجف‌آباد و دیگر نقاط استان مصرف می‌شود، از پشت سد زاینده‌رود و از مسیر تصفیه‌خانه باباشیخ‌علی تامین می‌شود و ارتباطی با منابع آب زیرزمینی شهر ندارد که در صورت انتقال پساب، شاهد فرونشست زمین باشیم. علاوه بر این، عدم تکمیل شبکه جمع‌آوری فاضلاب، آبِ چاه‌های موجود را به شدت آلوده و غیرقابل استفاده در مصارف شرب و حتی کشاورزی کرده است.

جواد کاظمی آب و فاضلاب نجف آباد

جواد کاظمی آب و فاضلاب نجف آباد

مشارکت ذوب‌آهن، گرۀ فاضلاب نجف‌آباد را باز می‌کند