مشکلات تردد دامداران و کشاورزان از بلوار دانشگاه آزاد نجف آباد حل نشده است
مشکلات تردد دامداران و کشاورزان از بلوار دانشگاه آزاد نجف آباد حل نشده است

پس از گذشت بیش از ده سال مشکلات تردد دامداران و کشاورزان از بلوار دانشگاه آزاد نجف آباد حل نشده است مسیر دو بانده شهید آیت که دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد را به فلکه بسیج و در ادامه به خط مواصلاتی به سمت اصفهان متصل می کند، با وجود مزیت های نسبی که […]

پس از گذشت بیش از ده سال

مشکلات تردد دامداران و کشاورزان از بلوار دانشگاه آزاد نجف آباد حل نشده است

مسیر دو بانده شهید آیت که دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد را به فلکه بسیج و در ادامه به خط مواصلاتی به سمت اصفهان متصل می کند، با وجود مزیت های نسبی که برای خودروهای عبوری دارد ولی در عمر بیش از دو دهه ای خود قربانیان زیادی از بین دامداران و کشاورزان این منطقه گرفته است.

سرعت بالای وسایل نقلیه عبوری از این بلوار در کنار نبود یک زیر گذر استاندارد برای تردد مردم این مسیر را به یکی از خطرناکترین نقاط مواصلاتی شهرستان برای مردمی تبدیل کرده که مجبورند هر روز حداقل دو بار عرض این بلوار را به منظور انجام فعالیت های کشاورزی و دامداری خود طی کنند.

البته در ماههای اخیر و با تصویب شورای ترافیک نجف آباد که ریاست آن را فرماندار شهرستان بر عهده دارد شهرداری اقدام به جدول بندی هر دو طرف این بلوار و تغییر برخی از دور برگردان های قبلی کرده که این اقدام مشکلات جابه جایی از این مسیر را برای دامداران تشدید کرده است.

در حال حاضر برخی از کشاورزان مجبورند به منظور تحویل گله های گوسفند خود به ایستگاه نگهداری دام شماره ۲ نجف آباد که در سمت شرقی این بلوار با ظرفیت نگهداری بیش از دو هزار و پانصد راس گوسفند قرار گرفته و یا مراجعه به باغات و زمین های زراعی خود عرض این بلوار را در ساعات مختلف شبانه روز همراه با مشکلات و خطرات زیادی طی کنند که این امر در خصوص مردم عادی نیز که قصد جابه جایی از دو سمت این بلوار د اشته باشند نیز صدق می کند.

کشته شدن بیش از پنج دامدار و کشاورز در این مسیر خطر ناک

در خصوص آمار مجروحان و کشته شدگانی که در زمان عبور از این مسیر پر خطر دچار مشکل شده اند نمی توان برآورد دقیقی انجام داد ولی کشاورزان این منطقه معتقدند در سالهای اخیر حداقل پنج نفر بر اثر برخورد با وسایل نقلیه عبوری در این محدوده جان خود را از دست داده اند و تعداد دیگری نیز دچار معلولیت های دائمی و شدیدی شده اند.

از آخرین نمونه این تصادفات می توان به برخورد خودروی عبوری به سه تن از اعضای خانواده خدادادی ها اشاره کرد که طی آن پدر و پسر خانواده جان خود را از دست دا دند و پدر بزرگ خانواده نیز بر اثر آسیب های وارده تا آخر عمرش خانه نشین شده است.

البته در همین مدت نیز صدها راس از حدود هشتاد دامداری که به نوعی  از این مسیر تردد می کنند بر اثر برخورد با خودروهای عبوری تلف شده اند.

یکی از کشاورزان در این زمینه با اشاره به پیگیری های ده ساله در خصوص حل این مشکل می گوید:« در این مدت با ادارات مختلفی مانند فرمانداری، شهرداری  درکنار نمایندگان شهرستان در مجلس شورای اسلامی مذاکرات و پیگیری های کتبی و شفاهی زیادی انجام داده ایم ولی به دلایل مختلف تاکنون کار مشخصی در این زمینه انجام نشده است.

در آخرین نمونه از این درخواست ها نیز یکی از کشاورزان این موضوع را به صورت شفاهی در جلسه پرسش و پاسخ مردم با مسئولین شهرستان که با حضور فرماندار، شهردار، نماینده شهرستان در مجلس و تعداد دیگری از مدیران دستگاه های دولتی در مسجد جامع نجف آباد برگزار شد مطرح کرد که ربیعی شهردار منطقه یک نیز به ارائه قولهایی در خصوص حل مشکل موجود پرداخت و دلیل جدول بندی و تغییر در محل دور برگردان ها را نیز الزام شورای ترافیک شهرستان به شهرداری اعلام کرده است.

کشاورزان آمادگی ساخت یک زیر گذر با نصف هزینه برآورد شده را دارند

 یکی از کشاورزان این منطقه که نخواست نامش فاش شود در این زمینه با اشاره به دلایل مطرح شده از سوی مسئولان در خصوص عدم امکان ساخت یک زیر گذر در این مسیر می گوید:« دامداران و کشاورزانی که روزانه از این مسیر تردد می کنند حاضرند با نیمی از هزینه برآورد شده توسط دستگاه های دولتی یک زیر گذر مناسب و استاندارد را در نقطه ای مناسب ایجاد کنند و حتی برخی مسئولین شهرستان نیز اعلام کرده اند که امکان تامین چنین بودجه ای از راههای مختلف وجود دارد ولی هنوز عزم جدی در دستگاه های مربوط به منظور انجام این کار به وجود نیامده است.»

در حال حاضر افرادی که قصد عبور ایمن تر از این مسیر را داشته باشند مجبورند مسافت بیشتری را موازی با حرکت خودروهای عبوری طی کنند و از دور برگردان های جدید الاحداث استفاده کنند که این امر نیز با توجه به شکل حرکت گله گوسفندان، تاریکی هوا در برخی ساعات و سرعت بسیار بالای خودروهای سبک و سنگین در این مسیر احتمال بروز تصادفات مرگبار را به میزان زیادی افزایش می دهد.

البته ایجاد جدول های سیمانی در دو طرف بخش مرکزی بلوار شهید آیت در ماههای اخیر مشکلات عبور گله های گوسفند را تشدید کرده به طوریکه در برخی مقاطع این سازه ها به منظور تسهیل رفت و آمد توسط مردم در برخی نقاط تخریب شده اند ولی مجددا توسط شهرداری تکمیل شده است.

با نزدیک شدن فصل بهار و بهبود شرایط آب و هوایی نیز میزان عبور کشاورزان و دامداران از این مسیر مانند سالهای گذشته افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد و در صورت عدم چاره اندیشی مسئولان به منظور حل این مشکل چه در کوتاه مدت و یا در بلند مدت باید منتظر وقوع حوادث دلخراش مشابه دیگری در این بلوار باشیم.

لازم به ذکر است که به علت محدودیت های اعمال شده از سوی شهرداری و شبکه بهداشت در خصوص نگهداری احشام در محدوده منازل مسکونی و امنیت بهتر ایستگاه جمع آوری دام در این محدوده امکان حذف این تردد ها برای کشاورزان و دامداران نیز وجود ندارد.