مصاحبه با مخترع دستگاه پرداخت کاری با ذرات مغناطیسی+ فیلم
مصاحبه با مخترع دستگاه پرداخت کاری با ذرات مغناطیسی+ فیلم

خبرگزاری صدا و سیما:دستگاه پرداخت کاری با ذرات مغناطیسی به کمک ارتعاشات التراسونیک قطعات لوله‌ای در دانشگاه آزاد نجف آباد طراحی و ساخته شد. عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد گفت: این دستگاه نخستین ثبت اختراع دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران بوده و برای پرداختکاری […]

خبرگزاری صدا و سیما:دستگاه پرداخت کاری با ذرات مغناطیسی به کمک ارتعاشات التراسونیک قطعات لوله‌ای در دانشگاه آزاد نجف آباد طراحی و ساخته شد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد گفت: این دستگاه نخستین ثبت اختراع دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران بوده و برای پرداختکاری قطعات تو خالی با هندسه‌های غیرمتقارن ساخته شده است.
حمزه شاه رجبیان یکی از مخترعان این دستگاه  با اشاره به نداشتن نمونه داخلی و خارجی این دستگاه افزود: در این دستگاه به جای لقمه سنگ از ذرات ساینده مغناطیسی (ترکیب ذرات مغناطیسی آهن و ذرات ساینده مانند SiC) استفاده می‌شود.

وی با اشاره به کاربرد این روش برای پرداخت نهایی قطعات دارای سوراخ‌های خیلی دقیق و کاملا پرداخت گفت: از جمله این قطعات شیر‌های هیدرولیکی و سوزن انژکتور است.
شاه رجبیان گفت: این دستگاه برای پرداخت کاری داخلی لوله‌های با قطر پایین حتی کمتر از دو میلیمتر، سوراخ‌های غیر استوانه‌ای مانند سوراخ‌های مخروطی، لوله‌های با جداره نازک و لوله‌های دارای فرم خمیده  کاربرد دارد.
پیام سراییان عضو هیات علمی دانشگاه و دیگر مخترع دستگاه هم با اشاره به اینکه در فرآیند پرداخت کاری سنتی با لقمه سنگ پرداخت کاری می‌شود افزود: این روش محدودیت‌هایی مانند وجود تنش‌های پسماند، مشکل ساختن ابزار زیر دو میلیمتر، پرداخت کاری سوراخ‌های غیراستوانه‌ای و نرسیدن به زبری ۲۵درصد میکرومتر دارد.
وی افزود: در دستگاه پرداخت کاری با ذرات مغناطیسی محدودیت‌های روش سنتی برطرف شده است.
به گفته سراییان برای طراح و ساخت این دستگاه در مدت یک سال  ۳۰۰میلیون ریال هزینه شده که با حمایت و تولید انبوه هزینه آن به یک سوم کاهش می‌یابد.